Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp om elektro :)


Anbefalte innlegg

Heisann, har en oppgave om likestrøm og vekselstrøm, lurer eentlig bare på en enkel forklaring om emnene. Skal også skrive litt om noe som går på likestrøm og vekselstrøm, og litt om hvordan det fungerer, har så langt kommet frem til høytalere, og hvordan vekselspenningen omgjøres til lydbølger :)

 

EDIT: HAr fått til mesteparten om vekselstrøm, men jeg sliter litt med likestrøm :p

Endret av -Perry-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fly og helikopter bruker mye DC (og AC). For å kunne gjøre om DC til AC, bruker en invertere. Batteri blir selvsagt brukt i fly og helikopter. :) Batteri kan IKKE levere AC.

 

Kondensatorer kan bli brukt for å stoppe (filtrere) DC, og slippe igjennom AC. Kan altså bli brukt som filter.

 

Alt inni PC-en bruker DC.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig så er det å forklare forskjellen, hvor vekselstrøm skifter polaritet med en bestemt frekvens (strømmen forflytter seg begge veier). Vekselstrøm skapes av en turbin, hvor en magnet spinner rundt i en vikling og skaper magnetfelter som trekker elektronene rundt i kretsen.

 

Likestrøm i motsetning er kun et lager av overskudd på elektroner, som gjennom kretsen forflyttes til et lager med underskudd på elektroner.

 

Eksempler på ulike bruksområder: Vekselstrøm er en enkel måte å utnytte naturressursene for energi på. Men grunnet at man ikke kan lagre vekselstrøm brukes det i størst grad på stasjonære enheter. Likestrøm derimot er lett å lagre, og dermed brukes dette på mobile enheter, f.eks, biler - lommelykter - bærbare pc'er - klokker og alt annet som går på batteri.

 

:)

Lenke til kommentar

Siden det allerede var en tråd med lignende navn, droppet jeg å lage ny og fortsetter heller her.

 

Er hjemme med sykdom og tenkte jeg kunne gjøre noen elskole-oppgaver samtidig. Men har kommet til en oppgave hvor jeg sitter fast litt:

 

Det er montert en 5m lang skinne for 12v lavvoltsbelysning i taket på et møterom, til 5stk. 35W/12v spotter.

Belysningen er styrt av en egen dimmer og en elektronisk trafo.

Belysningen er forsynt fra egen 230v IT nettrafo og kursen til rommet er en eldre automat L10A.

 

Jeg er tilkalt fordi det er problemer med det trådløse nettverket og en trådløs, analog telefon.

De oppgir at telefonen skurrer når lysskinnen står på.

 

Min oppgave:

* Skriv en forklaring til kunden om hva som kan være problemet.

* Forklare hvordan jeg har tenkt å utbedre feilen.

* Skrive materiell som må brukes for å rette opp feilen.

* Beskrive hvordan jeg vil utføre jobben(FSE).

* Beskrive hvordan jeg vil utføre sluttkontroll.

 

Hadde blitt kjempefornøyd om noen kunne hjulpet meg litt her:)

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar

Siden det allerede var en tråd med lignende navn, droppet jeg å lage ny og fortsetter heller her.

 

Er hjemme med sykdom og tenkte jeg kunne gjøre noen elskole-oppgaver samtidig. Men har kommet til en oppgave hvor jeg sitter fast litt:

 

Det er montert en 5m lang skinne for 12v lavvoltsbelysning i taket på et møterom, til 5stk. 35W/12v spotter.

Belysningen er styrt av en egen dimmer og en elektronisk trafo.

Belysningen er forsynt fra egen 230v IT nettrafo og kursen til rommet er en eldre automat L10A.

 

Jeg er tilkalt fordi det er problemer med det trådløse nettverket og en trådløs, analog telefon.

De oppgir at telefonen skurrer når lysskinnen står på.

 

Min oppgave:

* Skriv en forklaring til kunden om hva som kan være problemet.

* Forklare hvordan jeg har tenkt å utbedre feilen.

* Skrive materiell som må brukes for å rette opp feilen.

* Beskrive hvordan jeg vil utføre jobben(FSE).

* Beskrive hvordan jeg vil utføre sluttkontroll.

 

Hadde blitt kjempefornøyd om noen kunne hjulpet meg litt her:)

 

På forhånd, takk!

 

 

1. Trafoen eller dimmeren er problemet, det er fordi disse induserer motstander som kan gi elektromagnetiske forstyrrelser som påvirker telekommunikasjon. For å finne ut hvilke av disse, evt. begge lager forstyrrelser kan du koble ut trafoen og prøve å kjøre strøm på dimmeren og vurdere resultatet. Etterpå kan du teste med direkte kobling til trafoen, og vurdere dette resultatet.

 

2. Bytte av eventuell feilkilde vil være nødvendig for å utbedre problemet.

 

3. Materiellet er vel hovedsaklig da en ny komponent det være seg trafo eller dimmer. Er det trafoen husker jeg ikke helt om du skal ha en jernkjernetrafo eller en elektronisk for å dempe "støyen" men jeg mener det skal være en elektronisk. Skulle ikke være nødvendig å bytte ut noe annet materiell for dette.

 

4. Utføre jobben: finne riktig sikring, skru av spenningen - måle ledere mot jord for å se om begge fasene er utkoblet - gjøre jobben - måle igjen for å vite at du har isolasjon mot jord og mellom fasene - koble inn igjen sikringen og funksjonsteste anlegget.

 

5. Sluttkontroll: I sluttkontrollen skal Funksjonstesting, Isolasjonstesting (megging), Kontinuitetsmåling (jording) være med - samt alle andre spesielle hensyn i anlegget, se at alt ser bra ut, at kabler og utstyr er godt nok festet osv. (løpende sluttkontroll mens du utfører arbeidet.)

Lenke til kommentar

samme oppgaven som ifjor ser jeg. 3. skifte den elektroniske trafoen til en med mindre støy fremkallende. det vil si at en e. trafo som er skjermet. dvs at det er en form for blokkering som hinder støykildene for å komme ut at trafoen. dette kan vere litt aluminium rundt støykilden eller rundt hele innholdet i e. trafoen. man kan faktisk trekke en skjerm fra en kabel over og jorde skjermen i ene enden. da går støy til jord, men ikke tilkobl begge ender, da trekker den til seg støy og lager mer problemer. denne strømpa finner du i skjermet kabler. da tenker jeg på kobberskjerm eller stål eller fortinnet kobber kan brukes best til dette. man kan og sette inn en ringkjernetrafo som lager mindre støy. men hvem vil vel ha en sånn stor stygg trafo liggende. den avgir og en god del varme.

 

nei. kom deg på skipsinstallasjon så skal du få kunne lære mye om sånt. du finner et stort spekter av fagområder som står i læreplanen din her. de fleste skip som blir bygd i norge er offshore relaterte skip. da får du og med 690V. dvs høgspenning. på skip kan du lære om alt fra spenninger på 12, 24, 230, 450, og 690V. egen produskjon av strøm gjennom diesel-elektrisk eller generatorer. trafoer finner du fra 12 til 690V. alt fra avanserte systemer til enkle systemer. 60HZ og ikke 50 som på land. kompakte avanserte alarm system for hele skipet. viktige anlegg som fremdrift, styring, IAS, generator, nødgenerator, flexifog, fifi, brannalarm, cctv og MSB (main switchbord(hovedtavler). her skal alt fungere til en hver tid og til at anlegg kanskje blir brukt en gang i livet eller aldri. dette kan vere Flexifog som er brannslukkninganlegg. arbeidsområder kan vere maskinrom, dekk, innredning og bru. noen store aktører du kommer bort i og lærer deg hvor strengt ting kan vere og strenge produsenter kan vere er Kongsberg (alarmanlegg ofte), Rolls Roys (system til hovedgenerator og andre sånne ting), Siemens (tavler og systemer), Autronika (brannalarm, flexifog og annen som går på detektering for gas og brann) til småe produsenter som Aeron, novenco, tranberg, noratel, nexans, prysmian og mange flere. det er og mye som kan lage problemer. samme problemet i oppgava din. støy. støy er noe av det verste vi kan ha ombord og jordfeil. alt av kabler på skip skulle faktisk ha vert skjermet med tanke på problemer man kan lage uten skjerming. skjerm finner du på alle signalkabler vi bruker, alt fra cat 5e og cat 7 til 0,5mm2-1,5mm2 parkabler og 0,75mm2-185mm2 power kabler til spesialkabler med mangen lag med pvs, papir, aluminium, stål og kobber tråd. det meste ombord handler om kommunikasjon. da har vi alt fra samkjøring, nettverk, intercom (telefon), talk-back, battryless telephone, PA, IAS, AIS, mobas, antenne, uhf, vhf, satelitt, radar, gyro og mye mer.

 

skip går en del i det samme på hvert skip. fremdrift, styring, motorer og systemer er mye det samme. men teknologien forbedrer seg hele tiden. snart kommer vell fiber istendenfor cat 7 og mye mer PLS enn relestyringer. det er mye snakk om CO og NOx utslipp nå. rederier vil nå ha mer fremtidige skip med fokus på miljøvennlige skip og mer effektive skip. det gir nye utfordringer som er godt å ha. man kan si at man får samme jobben hele tiden på hvert skip. jobber du med IAS så blir det du som gjør det på de neste skipene. men det er og noen som tår småjobber rundt om i hele båten. selv for tiden har jeg ansvaret for ECR, engine controll room som innebærer ECC consoll. der kan du styre hele båten fra og alt må vere perfekt og virke når det skal. her står det instrumenter for fjernstyring og drift av de viktigste systemer og pc-er med opptil 4 monitorer per pc. hver kan vere på 40tommer. du kan og styre cctv herfra og studere damene på stranda hvis du har riktig kamera. våre kameraer er ip baserte og man kan lese sms fra en mobilskjerm på lang avstand. det er snakk om kamera til en verdi av 20 000kr for selve kamera. alt skal vere stort på skip.

 

verft industrien bygger seg og opp igjen etter en hard finanskrise selv om noen sliter fremdeles så er det en bransje der det skriker etter elektriker med skips erfaring og lærlinger. for å si det sånn, går du på skip så er du rusta for offshore, hus og industri. du får hele spekteret uten å gjøre for mye papirarbeid selv. du får en tegning og følger da den. koblingskjema får du og i handa. det du kan er da heller å stille spørsmålstegn om ting er riktig.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for supergode svar!! :) Sliter med motivasjonen for tiden sjø, og venter bare med å bli ferdig som lærling slik at jeg kan reise ett år utenlands for å finne ut hva jeg egentlig vil gjøre i framtiden.

 

Men ja Sopps, det er absolutt ikke umulig å gå over til skip og jobbe på de syv hav ;) Men får se hva det blir til egentlig. Føler jeg ikke er egnet til å jobbe med praktiske fag, dvs. som håndtverker o.l. Men skal fullføre dette halvåret nå :)

 

Igjen, tusen,tusen takk til dere begge :D

Lenke til kommentar

jeg liker best å jobbe selvstendig. da mener jeg å høre på spotify musikken med min HTC Desire mens jeg jobber. en av de beste jobbene har da vert å snakka dritt og faglig over wakie talki med testing ab brannalarm og cctv + jobbing i ECR (engine controll room). det beste er å vite at kablene ligger klare til at du skal gjøre jobbben ferdig med at den værste delen av jobben har noen annen gjort :new_woot: da var det bare å finne fram ei skomadrass jeg har laget til bruk inne i ECC (ECR consoll) da det er trangt og mange skarpe kanter. bare det å ligge på magen på madrassa er så godt. har faktisk sovnet og. sitte inne i pulten å høre på musikk mens man kobler viktige instrumenter til hovedmotorene og generatorene er toppen. det er mye arbeid i sånne pulter. vi har 3 i dette rommet. her finner vi IAS, aeron maskinromsvifter remote panel, flexifog panel, kongsberg utstyr til IAS, pc og monitorer til CCTV og IAS, Rolls roys propeltion og fremdrift, rudder indikatorer (krenging på rorblad) for alle azimuttene og tunneltrustere og bow. temp. display, deadman, brannalarm, general alarm, PA, battryless telephone, talk-back og mye mer. det å ligge der å slappe av er så bra at man sovner. folk går rundt deg i vinterjakke mens jeg går i t-skjorte. jeg har varmeovn og et varmt rom. det har ikke de. hehe :thumbup: noen ganger så spiser jeg lunsje der og ser gjennom alarmer på IAS. et tastetrykk og motorer starter opp. stenge en ventil her så stiger varmen i rørene. sette på ei pumpe osv. se om det er noen alarmer på hovedtavlene som jordfeil, varme og hvor stort forbruk vi har. når testing starter for fullt så er det litt gøyt å se 50 åringer løpe som faen ned i maskinrommet for å åpne ventiler osv manuelt for de ikke klarer det i programmet til IAS. hvis ikke de fikser det så kan det skje alvorlige skader på utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...