Gå til innhold

UPS og betaling av toll


trinity89

Anbefalte innlegg

Tidlig i desember bestemte jeg meg for å kjøpe bursdagsgave til kjæresten, fant to morsomme t-skjorter på Think Geek og så at prisen på disse kom på under 200 kr til sammen. :) Jihu, tenker jeg da, da slipper jeg jo å betale toll! De eneste fraktselskapene var UPS og en jeg ikke husker, da begge var omtrent like dyre (23 $ :( )bestemte jeg meg for å bruke UPS. Betaler med VISA og varen kom på døra noen dager senere, så sånn sett var det superservice. Jeg får varene, anser meg ferdig med handelen og drar hjem på juleferie rett før jul. Når jeg da kommer tilbake noen dager etter nyttår, får jeg plutselig se en faktura fra UPS i posten, hvor de skal ha 379 kr (mer enn jeg betalte for varen og frakt tilsammen) for "utleggsprovisjon, utlegg toll og utlegg MVA".

 

Er dette riktig? Jeg var skråsikker på at man kun betalte toll når varens verdi oversteg 200 norske kroner. :/ Det ble noen temmelig dyre t-skjorter, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik reglene er skal du kun betale MVA hvis varen sin verdi overstiger 200kr. Du bestilte t-skjorter noe som ikke er toll på. Om varekostnaden din kom på under 200kr når du bestilte og valutaen stiger regnes MVA ut når varen kommer til Norge. Frakt og forsikring av pakken man kjøper er ikke inkludert i de 200kr. Det vil da si at varen kan koste under 200Kr men frakten kan da overstige uten at du skal få ekstra utgifter for dette.

 

Jeg råder deg til å ringe UPS og spørre hva som har skjedd, det har sikkert sin forklaring. Om du har fått MVA på varen tar UPS et ekstra gebyr for utleggsprovisjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...