Gå til innhold

Ny laptop, når kommer Sandy Brige laptopen?


Gwar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min 3 år gamle multicom Kushan(?) laptop tok kvelden (ihvertfall skjermkortet fx 3800, svart skjerm - hører windows innloggingen, men får ikke bilde på ekstren skjerm heller) i julen og jeg trenger en ny laptop. Nå følger jeg ikke så godt med utviklingen lengre og håper på noen tips ang. maskin her.

 

Når kommer Sandy Brige laptopen og hva vil den omtrent koste? Og finnes det noen alternativer rundt 8000kr hvis man driver med video/foto redigering/fx ?

 

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke samme erfaring som deg. Selv om min Kunshan er utstyrt med hovedkort og prosessor som er beregnet på stasjonære maskiner, så har jeg ingenting å klage på hverken når det gjelder varme eller støy - når man tar med i betraktningen at denslags innmat medfører betraktelig mer varmeutviklng og strømforbruk enn det som mer "normale" laptoper gjør. Kjølesystemet på min Kunshan har ingen problemer med å takle det, og det uten at støynivået er urimelig. Har heller ikke noe å klage på i forhold til Multicom's kundebehandling. Har den alltid vært alt for varm, eller har det blitt sånn etterhvert? I så fall kan det jo være at maskinen trenger en innvendig rens og støvblåsing. Og dersom det er bare ditt Quadro FX 3800 som er gåent, så kan jo det byttes, dersom du er fornøyd med maskinen ellers.

 

Jeg vet at MSI har Sandy Bridge-maskiner klare, og jeg skal vedde på at det også gjelder de andre store bærbarprodusentene. De vil nok komme på banen temmelig snart, men et godt og fullverdig utvalg av Sandy Bridge-baserte maskiner må man nok vente i noen måneder på og få.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg skal få undersøkt skifte av skjermkort, men det samme kortet koster en del mer enn hva jeg har råd til.

 

Er skifte av kort noe man kan gjøre selv eller må maskinen sendes inn?

(samme spørsmål ang harddisker til laptopen - lett å bytte? - har kun erfaring med å sette sammen stasjonære pcer)

Jeg fikk en pc kjøler til Kunshanen og da forsvant beepingen, så den er forsatt veldig brukbar om jeg får byttet skjermkort.

 

Jeg får følge med på hw.no nyheter ang laptoper....

Lenke til kommentar

Dersom du har erfaring med bygging av stasjonære maskiner, burde du ikke ha noen problemer med å bytte grafikkort selv. Clevo-maskinene er jo av natur blant de som er enklest å komme til innvendig, i og med at de er bygd opp nettop med denslags i tankene.

Du finner framgangsmåten i manualen til din maskin, tenker jeg - i hvert fall har min det.

Hardisker kan selv bestemor klare å få til å bytte.

 

Hva mener du med beeping? Og hva er det spesifikt som er varmt - er det prosessor, grafikkjerne eller chipset/northbridge/southbridge? Bruk eventuellt HWMonitor (google) for å lese av temperaturene.

 

Dersom du aldri har åpnet maskinen og renset den for støv og skitt, er det jo stor sjanse for at det er nettopp det som gjør at maskinen din går varm - og også varme som har tatt knekken på grafikkortet. En god regel er å foreta en slik rens med et halvt års mellomrom - det er utrolig hvor fort dritt samles opp inni en bærbar. Jo mer støv og skitt, jo dårligere luftgjennomstrømming, og jo mer varme. Vær spesiellt obs på å rense viftebladene og innimellom de tynne kobberlamellene på kjølerne. Det kan også være nødvendig å bytte ut kjølepastaen mellom prosessor eller grafikkprosessor og kjøleelementer. Og ta ut batteriet før du gjyver løs!

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Her er det jeg skrev på forumet når jeg hadde problemet:

 

 

Skrevet 11. september 2009 - 19:36

 

Jeg kjøpte i fjor en Multicom Kunshan D900....

 

Det jeg lurer på er om andre som har kjøpt denne type maskin har en BEEPing som oppstår avogtil ? Den kan BEEPe 3 ganger eller noen ganger flere og lengre intervaller. Jeg tror ikke det handler om varme utvikling siden det kan skje med en gang jeg starter maskinen og av og til etter den har stått på i over 1 døgn med heavy rendering.

 

Jeg sendte en mail til Multicom angående dette og fikk dette til svar :

 

Hei

 

Vi har hatt noen tilfeller av dette tidligere også, uten at vi har noen

spesiell idé om hva denne pipingen kommer av.

 

Det eneste du for så vidt kan sjekke, er at temperaturene på prosessor og

skjermkort er innenfor normale verdier.

 

Bruk da for eksempel SpeedFan eller Coretemp / GPU-Z til dette.

 

Ellers må nok maskinen inn til oss for en sjekk.

 

WTF ????

 

Uansett noen råd eller erfaringer og hva er "normale verdier i en laptop" ? (detaljert beskrivelse av laptop nedenfor)

 

4965AGNMM2WB INTEL WIRELESS WIFI LINK 4965AGN PCIE MINI CARD 8

D900C-BK-WXGA+ Multicom grunnmodell D900 17" WXGA+

BX80562Q6600 INTEL BOX CORE 2 QUAD Q6600 2.4Ghz, 2X4MB Cache,

F2-6400CL5S-2GBSQG.SKILL 2GB DDR2 800MHZ SO-DIMM CL5

D900-FX3700 Multicom Quadro FX3700

200GBSATA72002.5_PRODUKSJONSVARE 200GB SATA 7200RPM 2.5"

winvistaultimateeng64MICROSOFT Windows Vista Ultimate 64-bit, engelsk O

F2-6400CL5S-2GBSQG.SKILL 2GB DDR2 800MHZ SO-DIMM CL5

200GBSATA72002.5_PRODUKSJONSVARE 200GB SATA 7200RPM 2.5"

 

MONTERING Multicom PC-produksjon og testing

-------------------------

 

 

Jeg fikk kjørt noen test programmer (med AVG oppdateringen nå sist fulgte det med et gratis prog) like før den krasjet fullstendig, men det var ingen spesielle feil med harddisk eller skjermkort. Og beepingen forsvant etter jeg fikk et kjølebrett under laptopen (har ikke hørt det på ca 1 år nå).

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Du kan se flere bilder hos bl.a. XoticPC XoticPC - Sager/Clevo Laptops

Og hos MySN - Schenker: MySN (XMG P501/XMG P701

Og hos Kobalt: Kobalt (G 510/G710)

Det er også en Clevo P150 som Notebookcheck har brukt som testbenk for Sandy Bridge - det er noen bilder her.

Samt en test (på tysk) av MySN Schenker XMG P501 (Clevo P150) hos Notebookjournal.de - mange bilder og benchmarks. GTX 485 er et gedigent hopp opp i ytelse fra forgjengeren - sjekk testen.

 

Det med skjerm; Clevo's barebones kommer til videreselgerne uten skjerm, og disse står egentlig fritt til å utstyre maskinene med den skjermen de vil, innenfor visse kriterier og begrensinger som er satt av Clevo's design. Noen leverandører vil derfor utstyre dem med blanke skjermer, noen med matte, og noen lar deg velge.

 

Jeg må si at jeg personlig er glad for at Clevo velger et design som er rent, nøkternt og stilrent, og ikke har falt for fristelsen til å kjøre noe lignende som Alienware eller MSI. Til og med godt voksne kan bruke en Clevo uten å rødme ;)

Clevo P150 skal visstnok ha den samme gummiaktige overflaten/lakken som vi kjenner fra noen Lenovo ThinkPad's - tommel opp :thumbup:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den p150 må jo man få vannvittig mye for penga for. I forhold til Asus g73jw har den bedre prosessor, veier mindre, lengre batteritid samt omtrent samme prisklasse. Hvor mye bedre er egentlig denne nye prosessorserien?? Jeg skal ha ny pc, men vet ikke om jeg klarer å vente til midten av februar altså. Hadde bestemt meg for asusen, men nå ble jeg forfoerdelig usikker igjen.

Lenke til kommentar

Den p150 må jo man få vannvittig mye for penga for. I forhold til Asus g73jw har den bedre prosessor, veier mindre, lengre batteritid samt omtrent samme prisklasse. Hvor mye bedre er egentlig denne nye prosessorserien?? Jeg skal ha ny pc, men vet ikke om jeg klarer å vente til midten av februar altså. Hadde bestemt meg for asusen, men nå ble jeg forfoerdelig usikker igjen.

 

Snakket med Multicom ang. P150, og den ville ikke være leveringsklar før sen februar/ mid mars. :(

 

Er bra at komplett og kommer på banen med SB, men 14000,- var i drøyeste laget. Noen som har merket andre laptoper med SB som har poppet opp?

 

Til nå har vi da:

  • Multicom Kunshan P150 og P170
  • Asus G73SW
  • Compal PBL21

Endret av stian_molvik
Lenke til kommentar

Kanskje ett dumt spm men har sett at Acer Aspire 5750G en SB laptop, vil ligge på rundt 900$, dagens valuta på ca 5100kr hva kan man regne med at den vil koste i norge? ser på de maskinene dere legger ut til 12000 - 14000 vil alle SB maskinen koste såpass mye siden det er ny teknologi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...