Gå til innhold

To update, or not to update (FSX-relatert)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger å tenke litt høyt sammen med dem som kunne tenke seg å delta.

Jeg har pr i dag følgende setup:

 

CPU: Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

HK: Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2,

ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

RAM: 8GB: 2 X Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB

Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

PSU: Corsair 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

GPU:Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5,

PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

HD1 (OS+Prog): WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5"

10000RPM, 16MB

HD2 (lagring): Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

32MB 7200RPM

HD3 (lagring av gammelt rask): Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2

16MB 7200RPM

OS: Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk 64bit

 

Jeg har følgende årsaker til at jeg ønsker å gjøre noe:

Viktigste: Flight Simulator X (FSX) går tregt med mange addons, og særlig etter å ha kjørt igang med PMDG B747-400. Jeg ønsker å få mer enn 10FPS og bevare eyecandy.

Nest viktigste: Skjermkortet mitt har en feil med BIOS som gjør at det ikke takler overgangen mellom 2D og 3D og gir CTD. Kontrollerer dette med Rivatuner pr i dag. Har ikke fått meg til å flashe BIOS. Ønsker nå uansett å oppgradere skjermkort til en nyere modell av NVIDIA som er bedre for bruk på FSX.

Viktig I: Jeg har en stor bildedatabase (50K råfiler), og ønsker av og til å sikkerhetskopiere disse til en ekstern harddisk. USB 3.0 (dvs nytt HK) vil hindre at dette tar 10 timer som i dag.

Viktig II: Jeg er lei av Vista og ønsker Windows 7. Trenger forøvrig en fresh install etter 2,5 år oppetid, og kan da likegodt velge nytt.

Nice to have: Kunne tenke meg en SSD for OS, og kjøre FSX på Raptoren for optimal ytelse.

Nice to fix: Adobe Lightroom begynner å bli litt tregt, noe som kan skyldes både oppgradering til 3.0, stor katalog, og generelt lenge siden fresh install av OS.

 

Diskusjon:

Ut fra ønskene om forbedringer har jeg sett for meg følgende handleliste:

 

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed

Kommentar: FSX er minst like avhengig av CPU som GPU. Tenkte derfor å dra på litt her. Kommer imidlertid til å avvente til eventuelle barnesykdommer på denne CPU kommer til syne. Den KAN være at jeg vurderer å klokke moderat på original kjøler eller annet luftbasert.

 

HD(SSD): Intel® X25-M SSD 120GB 2,5"

SATA II, read/write of up to 250MB/100MB sec, MLC,

Kommentar: Hvis jeg kjører OS på denne og FSX på raptoren, ser jeg for meg at jeg vil få betydelig økt ytelse, både på FSX og programmer generelt.

 

HK: MSI P67A-GD55, Socket-1155

ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, THX, EFI

Kommentar: HK støtter aktuell CPU og USB 3.0. Andre HK kan være aktuelle, ikke undersøkt nøye.

 

RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB

Kit w/2x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i3/i5/i7, w/Connector, 1.65v

Kommentar: Vil gjerne ha 8GB som 2X4GB, men ikke sikker på om jeg går så overkill som dette. Må sjekke hvor stor impact det har på ytelse hvis jeg velger Value-kvalitet.

 

GPU: ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort,

Kommentar: Ikke veldig grundig undersøkt, men dette kortet skal gi bedre ytelse enn det jeg har. Likevel er CPU vel så viktig for FSX, og velger derfor ikke toppmodell.

 

Ekstern HD: WD My Book® 3.0 2TB

USB 3.0, 7200RPM, 8MB

 

OS: Microsoft Windows 7 Home Premium NO

OEM, 64bit

 

Er det noen som har noen kommentarer til dette?

Jeg synes egentlig det er for mye penger, men bytter man en ting må man bytte den andre, osv, osv. Og det er jo ikke noe poeng å lage flaskehalser med dårlig komponenter....

Jeg vet at jeg kanskje oppgraderer litt tidlig, men jeg tror jeg har blitt jaget inn i det av feilene jeg har opplevd (og CPU-hungrige addons :) )

 

Galskap eller fornuftig? :)

 

Mvh,

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...