Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å velge ut et videokamera til ca. 4000kr


Anbefalte innlegg

Har spart opp litt penger til et nytt kamera, og har i de siste dagene lest meg helt tullete på kameraer uten å komme frem til noen konklusjon.

Så kanskje noen her kan hjelpe meg.

 

Har noen kriterier for kameraet:

- 1280x720 eller 1920x1080, ikke 1440x1080.

- Manuelt fokus, ikke bare auto.

- Mulighet til å filme selv under "dårlige" lysforhold. (Lav lux?) (Har et Toshiba Camileo H20 hvor man trenger et flomlys bare for å filme noe som kan tydes i etterkant. Skal ikke så mye til for å skaffe noe bedre.)

- Harddisk\minnekort spiller ingen rolle

- Helst ikke over 4000kr, et par hundrelapper ekstra kan gå bra. (Spesielt om det gir noen av funksjonene under.)

 

Ting som ikke er nødvendig, men allikevel ville vært fint:

- Mulighet for å bruke som webkamera?

- Mulighet for ekstern mikrofon.

- Muligheten til å filme mens kameraet står på lading. (Dette er vel kanskje vanlig for de fleste kameraer?)

 

Tror det dekker det meste.

Kanskje det er noe å finne ute på romjulssalg et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner godt du blir forvirret i "jungelen" av video kameraer med forskjellig specs, men nesten alt er ganske likt. Du har en fin liste med kriterier men kanskje litt lavt budsjett for å få alle oppfylt. Dessverre er det få steder på web for å sammenlikne video kameraer. Med mindre noen skulle dukke opp her som vet akkurat hvilket kamera som oppfyller dine kriterier.

 

Beste forslaget er å trave fra butikk til butikk med listen din å grave og spørre til du får bedre oversikt så du kan gjøre et fornuftig valg. Håper du bor i nærheten av en større by med stort utvalg av butikker.

 

 

Lenke til kommentar

Du kan bruke slashCAM til å sammenligne kameraer. Du kan også lese tester på Camcorderinfo. Jeg har funnet tre modeller som kan passe din prisklasse:

- Panasonic HDC-SD60

- Canon HF-R16

- Canon HF-M36

 

Du kan bruke Prisguiden til å finne laveste pris. De to første jeg nevner koster under 4000 kr. Den siste koster noen hundrelapper over 4000, men så får du et mye bedre kamera. Bare se på sammenligningen. Merk deg at SD60 ikke finnes på lista. Du må velge HS60 som er samme kamera, men har harddisk i stedet for minnekort.

 

Jeg vil ikke anbefale harddiskbaserte kameraer fordi de veier mer, bruker mer strøm, støyer mer og er utsatt for støt. Minnekortbaserte kameraer er det mest vanlige. Dette gjør det enkelt for deg hvis du skal selge kameraet senere.

 

Edit: Jeg vil forresten ikke anbefale deg å dra fra butikk til butikk og spørre. Du blir bare mer forvirret av uvitende selgere. Folk på Elkjøp, Expert eller andre butikker må som oftest kunne litt om både vaskemaskiner, frysere, TVer, hårfønere og videokameraer. Det sier seg selv at de ikke kan akkurat det du lurer på godt nok. Selv på spesialiserte kamerabutikker har jeg opplevd å bli villedet.

 

Du finner ut det meste på egen hånd ved å lese tester på internett. Det du derimot kan bruke butikkene til er å få ta og føle på et kamera som du har valgt ut som potensielle kandidater.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Takker så mye for hjelpen, har plukket meg ut noen modeller nå.

Canon hf-m31 er modellen over hf-m36 om jeg har forstått riktig?

Forskjellen er at den har 32GB flash minne og muligheten for ekstern mikrofon.

Hvis jeg skulle kjøpt hf-m36 ville jeg allikevel endt opp med å bruke en femhundrelapp på et bra SD kort ved siden av.

Noen grunner til at jeg ikke burde skaffe hf-m31? Ellers blir nok det mitt endelige valg.

Lenke til kommentar

HF-M31 koster 6000 kr hos Dustin. (Eller har du funnet et annet sted som er billig?) Det er nesten 1500 kr mer enn HF-M36. Et Kingston 32 GB class 4 SDHC-kort koster bare 490 kr.

Jeg så nok litt feil der ja, trodde jeg så det til like over 4500kr, men var nok ett av disse undervannshusene til kameraet.

My bad.

 

Da blir det nok HF-M36.

Bare usikker på om jeg burde ta sjansen nå, eller vente på Januarsalget.

Endret av IAmEmphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...