Gå til innhold

Problem med DIR-655 og PLANET GSW-2401 switch


Sindra

Anbefalte innlegg

God jul!

 

Tenkte å benytte deler av ferien til å oppdatere nettverket hjemme, slik det var koblet opp, gikk alt meget sent. Jeg har en D-link dir-655 tyrådløs ruter, som tidligere ble koblet sammen med et flertall mindre switcher, noe som tydligvis ikke var helt opptimalt. Dermed tenkte jeg at det å spandere på meg en ordentlig swicth, type 24 porter og gigabit muligens ville forbedre ytlesen. Men, desverre for meg, er det et eller annet som er feil.

 

Hvis jeg kobler ruteren til uttaket i veggen (hjemmesentralen til Lyse), og ikke kobler switchen til ruteren, fungerer alt som før. Trådløst er helt i orden, og jeg får internett dersom jeg kobler en nettverkskabel direkte på ruteren.

 

Med en gang jeg kobler til switchen, ramler alt sammen. Trådløst faller ut, eller, det står oppført som et trådløst nett, men er umulig å koble seg til. Og dermson jeg igjen prøver med en nettverkskabel, enten i switchen eller i ruteren, er det null internett.

 

Det siste jeg prøvde, var og oppdatere ruteren til siste firmwareversjon, uten velykket resultat.

 

Switchen er av merket Planet med modellbetegnelse GSW-2401 v.4.

 

Noen forslag til hva som kan forårsake problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt nyttår! :)

Ikke sikker på om jeg har forstått problemet.

Hvor dårlig er ytelsen når du snakker om dårlig ytelse?

Ønsker du å forbedre fra 100mbit til 1000mbit, eller har du problemer med at internett stopper opp?

 

Om du kobler routeren din rett i nettverket til Lyse, kan du ha flere maskiner bak routeren din og være på nett samtidig?

 

Kobler du switchen(irrelevant hvilken av de) rett i nettverket til lyse, kan du ha flere maskiner på nett samtidig?

 

-Det jeg tror er problemet her, er at Lyse boksen din har DHCP server.

Det er ikke optimalt å ha flere DHCP servere på samme hjemmenettverk.

Er dette tilfelle kan du sette opp D-linken din som tvungen trådløsswitch.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at nettverk ikke helt er min greie, men, jeg har tidligere fikset det slik at den interne routeren i lyses hjemmesentral er avslått, slik at jeg kan ta i bruk min egen router og selv bestemme hvilke porter som skal være åpne ect.

 

Beklager at jeg har formulert meg såpass dårlig, men jeg kan prøve igjen.

 

Routeren min er koblet til hjemmesentralen, som i teorien kun videreformidler Internettforbindelsen til routeren og tvsignalene til dekoderne.

 

Hjemmenettverket vårt består av 23 forskjellige uttak rundt om i huset, alt med cat6 kabler som er strukket til et teknisk rom. Det er på dette rommet lysehjemmesentralen og routeren befinner seg.

 

I routeren min er det allerede en fireports switch intregert, men siden jeg trenger 23 porter for å kunne koble alle nettverksuttakene rundt i huset slik at de får LAN og Internet tilgang, har jeg tidligere koblet fire mindre switcher (Dlink) til routerens fire nettverksporter.

 

Av en eller annen grunn, ga dette pluss noe annet krøll slik at ytelsen på LAN nettverket gikk drastisk ned, type hakking under streaming av video fra serveren (som står plassert på teknisk rom).

 

Dermed kjøpte jeg en stor 24 ports switch, der alt ble koblet til, og koblet denne til routeren. Og det er her problemet tydeligvis ligger.

 

Dersom jeg kun benytter meg av routeren, eller routeren og de mindre switchene, virker alt som det skal. Alle maskinene på nettverket finner hverandre, Internettilgangen virker hos alle, og det trådløse nettverket fungerer som det skal.

 

MEN, dersom jeg bruker routeren og kobler til den nyinnkjøpte switchen, med alle komponentene koblet til den istedetfor, slutter alt å fungere. Ingen finner hverandre på nettverket, trådløst nettverk failer, dvs, man kan fårsatt finne det dersom man tar et søk etter trådløse nettverk, men det er umulig å koble seg opp mot det. Med en gang jeg kobler fra switchen, fungerer alt igjen... (trådløst og maskinene på det trådløse nettverket finner hverandre).

 

Håper dette var en litt bedre forklaring;)

 

Uansett, takk for svaret!!

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at cat 6 ikke helt er min greie, men kan det tenkes at du har en koblingsfeil i en leder som kortslutter switchen og videre??

Ville prøvd meg fram med de gamle switchene og isolert en og en switch og sett om problemet forsvant slik at det i tilfelle er snakk om en koblingsfeil.

 

Har som sagt ikke peiling på cat 6, men leste kjapt på Broadbandutopia"What is the shortest link that the standard will allow?

 

There is no short length limit. The standard is intended to work for all lengths up to 100 meters. There is a guideline in ANSI/TIA/EIA-568-B.1 that says the consolidation point should be located at least 15 meters away from the telecommunications room to reduce the effect of connectors in close proximity. This recommendation is based upon worst-case performance calculations for short links with four mated connections in the channel".

 

Jeg har ingen svar, bare spørsmål...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...