Gå til innhold

Ferie og feriepenger


JFrame

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å løse en sak som har dukket opp på jobben.

Jeg kommer ingen vei hverken med hun som er ansvarlig for regnskapet, eller hun som har min sak i NITO. Så da lurer jeg på om jeg har feil.. :)

 

Jeg begynte å jobbe i en mindre bedrift i 2007. I 2008 hadde jeg ikke opparbeidet meg ferie fra 2007, så jeg tok ingen ferie. Fikk heller ikke utbetalt lønn i Juni 2008. Dette var vel for å dekke 5 uker ferie i 2009..

 

Jeg har nå et års studiepermisjon. Før jeg startet den i Juni brukte jeg opp alle 5 ferieukene. Det som så skjedde var at jeg ble trukket for 5 uker ferie av feriepengene. Dette virker urimelig når jeg jobbet hele Juni 2008 uten å få lønn, for å opparbeide meg ferie uten at man skal trekkes i lønn i 2009. Jeg jobbet like mye i 2008 og 2009. Brukte like mye ferie begge årene. Men jeg får ca halvparten så mye feriepenger i 2010 som jeg fikk i 2009. Dette for å dekke de 5 ukene jeg har tatt fri i 2010 før permisjonen.

 

Kan dette være riktig måte å gjøre det på? Jeg trodde man skulle opparbeide seg ferie, slik at man ikke kunne ta ut noe man ikke hadde jobbet seg opp. For eksempel med lønn, så kan vi få halve månedslønnen midt i måneden, men ikke mer fordi det er dette vi har jobbet opp. Det samme prinsippet gjelder vel for ferie?

 

Om det jeg skriver er feil, så er det jo greit. Men litt fortvilende om begge disse kvinnene roter, det er jo snakke om endel penger. Og hvem skal man henvende seg til dersom NITO ikke kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I norge opparbeider man ikke seg ferie, man opparbeider seg feriepenger. Alle har rett (og plikt) til 25 dager. (http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html). Feriepenger er noe man får ISTEDET for lønn, ikke i tillegg. Om du tar ut ferie, så er dette noe som er ulønnet, og dekkes av feriepengene fra året før. Det som ofte i praksis skjer er at man trekkes 25 dager i lønn, og samtidig får man utbetalt fjorårets feriepenger skattefritt - og det skjer som regel på mai eller juni-lønna (litt avhengig av når lønna utbetales).

 

"Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år"

 

"Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet."

 

Du sier ikke når du begynte å jobbe i 2007, men siden du sier at du begynte å jobbe i 2007 så har du iallefall fått NOEN kroner utbetalt som feriepenger i 2008. Av disse er du pliktig til å ta ut de dagene som tilsvarer det du har fått utbetalt feriepenger for, resten er du derimot ikke pliktig til å ta ut, og du skal selvsagt ha full lønn for de dagene. Man trekkes ikke i lønn året FØR man tar ut ferie, det skjer samme året. Det vil si at du ble trukket i 2008 for ferie du skulle tatt ut i 2008, og du ble trukket i 2009 for ferien i 2009.

 

Feriepengene skal du ha uansett, og de er basert på inntekten din året før. Feriepengene du fikk utbetalt i 2010 er 10,2% (eller 12%) av lønnen din i 2009... Tilsvarende skal du da i 2011 få utbetalt feriepenger tilsvarende 10,2%-12% det du fikk i lønn i 2010...

 

Det som det virker som har skjedd er at du i 2008 ikke fikk utbetalt lønn de dagene du ikke hadde opptjent feriepenger for å dekke, og det er feil. Du skulle hatt lønn de dagene du ikke hadde ferie, og du skulle ikke blitt trukket i lønn. Men de andre årene SKAL du ha blitt trukket i lønn for den ferien du har tatt ut, også i 2010... Det jeg da lurer på er hva skjedde i 2009 som gjør at du stusser på hvorfor 2008 og 2010 ble trukket...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar noxon, hadde gitt litt opp å få svar i denne tråden. Dette er nok vanskelig for mange, og jeg har fått veldig mange forskjellige forklaringer etterhvert. Syns du hadde en grundig og oversiktlig beskrivelse. Får håpe det er den rette :)

 

Jeg begynte å jobbe november 2007, så hadde ikke noe ferie det året. Også i 2008 var det problemer med regnskapsansvarlig, men etter å ha vist til lovverket, kunne jeg jobbe sommeren 2008 ettersom jeg kom rett fra skole i 2007. Jeg ønsket å tjene penger da, fremfor å ta ferie. Men jeg fikk ikke lønn i Juni, og det skulle jeg da altså hatt ifølge deg.

 

Da har det nok blitt gjort riktig i år. Jeg har blitt trukket for ferien jeg tok. Men er det lov å trekke fra feriepengene dersom lønnen i juni ikke strekker til?

 

Vet ikke om jeg skjønte helt spørsmålet ditt. I 2009 ble jo alt gjort riktig. Kjernen i problemet er jo om man blir trukket året før, eller sammet året som man tar ferie. I 2008 ble jeg jo trukket uten å ta fri, men jeg trodde man opparbeidet seg ferie. Så ble jeg trukket i 2010 igjen, da jeg trodde at det var opparbeidet fra 2009. Jeg har jo hatt 5 uker fri 2 ganger (2009 og 2010), og blitt trukket for det 3 ganger (2008, 2009 og 2010). Enten må det være galt i 2008, eller i 2010. Men hvis det du skriver er riktig, så skulle jeg hatt lønn i Juni 2008. Hvis jeg har forstått det riktig har slike saker en foreldelsesfrist på 3 år, så da er det fortsatt mulig å få lønn for Juni 2008.

Lenke til kommentar

Riktig, du skal ha lønn for det du jobbet i 2008. 2009 og 2010 fikk du ikke utbetalt lønn mens du hadde ferie, og du fikk feriepenger i stedet. Gå og krev.

 

Og at det er lov å trekke fra i feriepengene dersom lønnen ikke strekker til? Ja, selvsagt, du jobber jo ikke mer enn 21 dager i juni, og du har normalt 25 arbeidsdager ferie, så da må det nødvendigvis trekkes noe i feriepengene for at det skal gå opp. Alternativet hadde jo vært å trekke det en annen lønn, og sluttresultatet hadde blitt det samme. Vil påstå at det er bedre å få trukket noen dager fra feriepengene da disse betales ut skattefritt, enn å få trukket noen dager fra vanlig lønn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...