Gå til innhold

Hvordan konvertere m2ts fra panasonic til enklere format


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt et Panasonic HDCTM-60 og tok noen småklipp av poden igår.

 

Et av disse tenkte jeg jeg skulle sende til farmoren, men der begynte problemene. Den 5 minutter lange filen var i 1920x1080 50fps og var nærmere 400MB. Ikke særlig internettvennlig størrelse, for ikke å snakke om at farmorens datamaskin nok ikke har avspillingsprogram for m2ts.

 

Så da skulle jeg forsøke å konvertere, noe som har vist seg å være lettere sagt enn gjort. Det medfølgende programmet lot meg ikke nedskalere eller komprimere filmen.

 

Har forsøkt meg med noen konverteringsprogrammer, men output-film blir dobbelt så lang men med samme lyden, dvs slow motion bilde, men grei lyd (men i usync med bildet). Når filmklippet er halvveis er da lyden ferdig og resten av slowmo-klippet er uten lyd.

 

Siden jeg er ny på dette har jeg en teori om hva som forårsaker feilen, men kommer ikke videre (muligens fordi teorien min er feil). Tanken er da at jeg har et 50(i?)-klipp som konverteringen tolker som et 25(p?)-klipp og serverer meg derfor "dobbelt" antall frames i output.

VLC sier at orginalfilen er 50fps, men Oxelon sier at orginalfilen er 25fps.

Kan noen si meg om dette høres sannsynlig ut og hva jeg kan gjøre videre?

 

Filmen spilles forresten greit av i VLC og i XBMC før den konverteres. Jeg har prøvd å konvertere med Oxelon (på et utvalg forskjellige innstillinger) og Avidemux. (Jeg har forsøkt å konvertere fra VLC, men ikke fått noe fornuftig output der, dvs outputfilen blir bare på noen kilobyte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet ditt opererer med 17 Mbps. Den 5 minutter lange videoen din burde ha blitt ca. 640 MB. Er du sikker på at du kjører med høyeste kvalitet?

 

For å konvertere kan du gjøre følgende:

1. Last ned ffmpeg

2. Kopier ffmpeg.exe fra bin-katalogen til en tom katalog

3. Opprett convert.bat i den samme katalogen og kopier inn følgende:

for %%a in ("*.m2ts") do ffmpeg.exe -i "%%a" -vcodec libxvid -s 1280x720 -maxrate 10000k -b 5000k -qmin 3 -qmax 5 -bufsize 4096 -acodec libmp3lame -ac 2 -ab 256k -threads 2 -y "%%~na.avi"

4. Kopier inn dine videofiler til denne katalogen

5. Kjør convert.bat og konverteringen starter

 

Restulatet blir avi-filer som er 5-10 ganger mindre enn originalene. Du kan ekseperimentere litt med parametrene selv og eventuelt lese dokumentasjonen. Jeg vil derimot anbefale deg denne framgangsmåten:

1. Ikke vis fram uredigerte og kjedelige klipp til farmoren din, rediger videoen først

2. Opprett gratis konto på Vimeo

3. Last opp den ferdigredigerte videoen

4. Gi lenken til farmoren din, som kan åpne videoen direkte uten å måtte vente

Lenke til kommentar

Først og fremst, tusen takk for hjelpen, jeg prøvde raskt på et mindre klipp og det ser ut som det funker.

 

Ang spørsmålene og tipsene:

 

Jeg er ikke sikker på at jeg kjører på høyeste kvalitet. Her er noe ffmpeg spyttet ut. Er det slik å forstå at 11 148 kbps burde vært ca 17Mbps om det var fullkvalitet? Har ikke fått satt meg inn i detaljene enda, bare prøvde noen småsnutter på sparket.

Seems stream 0 codec frame rate differs from container frame rate: 50.00 (50/1)
-> 50.00 (50/1)
Input #0, mpegts, from '20101221_202022.m2ts':
 Duration: 00:04:42.75, start: 0.500556, bitrate: 11148 kb/s
 Program 1
   Stream #0.0[0x1011]: Video: h264, yuv420p, 1920x1080 [PAR 1:1 DAR 16:9], 50
fps, 50 tbr, 90k tbn, 50 tbc
   Stream #0.1[0x1100]: Audio: ac3, 48000 Hz, stereo, s16, 256 kb/s
   Stream #0.2[0x1200]: Subtitle: pgssub

 

Når det gjelder resten av tipsene takker jeg for dem og, jeg er jeg ikke helt uerfaren, er ikke første gang jeg eier et kamera.

 

Dette er en sammehengende snutt der det blir fortalt en historie, ikke så mye å redigere bort.

Farmoren er forresten ikke så gammel som hun høres ut til da det er min mor, ikke farmor, hun er sånn noenlunde datakyndig. Ellers har jeg såpass tilgang til min mor sin maskin at jeg kan sitte hjemme og legge filen på desktoppen hennes uten å måtte involvere henne. Så selv om nok youtube/vimeo-kontoer og lignende har private settings så er gjerne småbarnsforeldre litt restriktive med hva de laster opp på nettet.

 

 

Jeg skal prøve meg litt så kommer jeg kanskje tilbake og lurer på noe mer med ffmpeg. Igjen, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

11 148 kbps er ca. 11 Mbps. Det er sannsynligvis fordi klippet ditt ikke inneholder såpass mye detaljer at kameraet må skru opp bitraten til 17 Mbps. Ellers skjønner jeg godt at du ikke vil laste opp på nettet. Og siden du har fysisk tilgang til PCen er det jo like raskt og greit med en minnepinne da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...