Gå til innhold

Panasonic HCD-SD600 var en skuffelse. Hvilke skal jeg velge nå?


Anbefalte innlegg

Noen tips på hvilke av disse jeg bør velge?

De ligger pr dags dato ganske likt i pris.

 

Slik jeg har lest meg fram har SD600 feitere ting innvendig da den er lik SD700 unntatt en del manuelle innstillinger, festesko osv.

Mens SDX1 virker som det er nyere, SD600 begynner vel å bli "gammelt" da det kom i februar 2010=P

 

Skal brukes av amatør og primærfilmingen vil være familie.

 

Noen råd på hvilken av disse jeg bør gå for?

Alternativt noen andre tips til kamera, ser for meg en pris rundt 5k

Endret av svennand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det valget er ikke noe å lure på. SD600 har 3 stk sensorer, Leicalisensert optikk og mye bedre lysfølsomhet. SDX1 kan du glemme med en gang sett disse to opp mot hverandre i alle fall. :dribble:

 

ok, var det jeg egentlig trodde=)

 

Så var spørsmålet om det er verdt de 2500kr ekstra for å gå opp til SD700 modellen=)

 

Får barn i april, så å ha ett godt kamera for å bevare minnene er viktig!

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt de ekstra pengene på SD700, men de aller fleste klarer seg nok uten disse ekstra funksjonene. Du får bare tenke deg selv om du kommer til å montere eksern mic noen gang, stille inn manuelle funksjoner og vri på fokushjul osv, eller om du kun bruker kameraet på automatikk. Kjøp etter hva du mener du har bruk for. En ting jeg mener du har bruk for, er et redigeringsprogram. Uten det kommer du til og kjede livet av slekta di. :!:

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt de ekstra pengene på SD700, men de aller fleste klarer seg nok uten disse ekstra funksjonene. Du får bare tenke deg selv om du kommer til å montere eksern mic noen gang, stille inn manuelle funksjoner og vri på fokushjul osv, eller om du kun bruker kameraet på automatikk. Kjøp etter hva du mener du har bruk for. En ting jeg mener du har bruk for, er et redigeringsprogram. Uten det kommer du til og kjede livet av slekta di. :!:

 

hehe ser den=)

 

Kommer nok til å gå mest for automatiske innstillinger ja. Kjapt opp, filme, så kjapt ned igjen=)

 

Har en Mac Pro med Imovie og Final Cut Studie Pro, så redigering er jeg klar for.

 

Da ser det ut som det blir SD600, skal tygge litt til på den, så nå at 700 hadde viewfinder, det er litt kjekt med tanke på at dissa displayene ikke alltid er like lett å bruke i sterkt lys.

Endret av svennand
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har Panasonic SD600 kommer i hus. etter å ha filmet rundt 1,5t med det så var det på tide med ei bedømming.

 

Jeg må ærlig si at jeg ikke er videre imponert av følgende grunner.

 

1.Relativt mye støy i "normalt" belyste omgivelser. Har satt det meste på auto og MAX kvalitet 1080P/50fps

 

2. Dette problemet er nok ganske relatert til måten Panasonic glatter ut samt at det ble brukt bildestabiliseringen. Filmingen virket veldig smudget, dvs at ansikt osv ble veldig uskarpt og virket nesten som det var etterbehandlet med smudgeeffekt=).

Har lest litt om andre som har vært missfornøyd med det akkurat samme, og teorien er at dette er en bivirkning av bildebrikken. Der de prøver å få mest mulig glatthet og minst mulig støy i bildet osv.

 

3. Innebygd Vifte!!! fyttikatta!!! dette er HOVED grunnen for at dette kameraet går i retur, testet ved å sette kameraet på en vinduskarm og lot det filme en "bingoaften" la med familien. Når jeg hørte på videoen etterpå hører man en konstant summing fra vifta med varierende turtall. hørtes ut som ei sliten pcvifte med ødelagt "tempstyring". Dette var rett og slett frustrerende. Ved normal tale var vifta rett og slett dominerende. Og kameraet kommer til å bli brukt mye i "stille" scenarioer...

 

 

Skal teste kameraet litt i morgen i normal utebelysning. Men nå er jeg altså på utkikk etter alternativ. Anyone? kan godt være litt høyere i pris=)

Lenke til kommentar

Hvis du vurderer Canon HF-S21 så bør du også vurdere Panasonic HDC-TM700. Dette kameraet har fått høyest score på mange tester. Og dette er ikke sånne jalla tester ala TV2 hjelper deg.

 

Du kan lese litt om kameraene her:

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM700-Camcorder-Review-37681/Canon-HF-S21-Comparison.htm

 

TM700 er jo akkurat som SD700 bare med integrert flash minne.

 

Og SD600 har akkurat samme bildebrikke og optikk som SD700. Ergo er bildekvaliteten lik på både TM700/SD600/SD700.

Unntaket er at x700 serien har litt mer avanserte manuelle innstillinger, focusring og sko for ekstrautstyr (og 5.1 lyd)

 

ALLE av disse modellen har den hersens vifta innebygd. Grunnen skal være pga at de har 3cmos brikker som trenger mer kjøling kontra 1cmos.

DVS at alle disse modellene er uaktuelle, for det støyet var overraskende irriterende, og ble veldig godt oppfanget av mikrofonen (mic og viftehull er vel ca 4-5cm fra hverandre...)

 

Sammenlignet nå Canon S21 mot Panasonic SD600.

 

slik ble resultatet:

 

Panasonic:

@Bedre bildestabilisering en Canon (følte jeg selv i hvert fall)

@Mer kompakt en Canon kameraet, satt litt bedre i hånden da vektbalansen føltes litt bedre.

@Ganske mye billigere kamera

 

Canon:

@Soleklart skarpere bilde. Spesielt når jeg filmet katta kom dette vanvittig godt fram, hårene på panasonic ble veldig smudget, mens Canon

gav ett sylskarpt bilde slik at man kunne nærmest skille hårstråene... Under generelt bruk føles panasonicen veldig uskarp ut i kantene på

objektene. Dette har nok med måten den håndterer "innendørs" lysforhold. For å minske støyet eller noe

@Bedre fargebalanse på Canon. Panasonic hadde en vanvittig smell i fargene, men unaturlig mengde spør du meg. Rød ble for eksempel

nesten "glorete"

@Canon har ingen vifte.

 

Skal se om jeg får testet litt nærmere utendørs i morgen. Dog er ikke dette like relevant da mesteparten av filmingen vil foregå innendørs.

 

Skal se om jeg klarer å ta ut ett par sammenligningsbilder. brukte begge kameraene samtidig for å sjekke sammenligne sluttresultatet etterpå.

 

For referanse ble begge kameraene sammenlignet med Beste videoinnstillinger og alt annet satt på auto (auto kommer til å bli mest brukt pga point and shot idiologien bakom kjøpet.)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg surret litt. Jeg burde ha sjekket tråden én gang til før jeg svarte. I så fall tror jeg HF-S21 vil være et godt valg. Et minus med TM700 er at hotshoe/coldshoe er plassert på siden av kameraet. Det er jo merkelig ergonomi spør du meg.

 

Et annet stort pluss med HF-S21 er den høyoppløselige skjermen på 921k. Jeg har selv levd med 921k skjerm på speilrefleks (D90 og D7000) i noen år og har blitt bortskjemt. Med en slik skjerm kan man lett se hvis noe er ute av fokus. Jeg har selv siklet etter HF-S21 som skal erstatte mitt HF-S100.

 

Jeg vil ikke anbefale å kjøre på full auto da. Det du bør gjøre er å kjøre på 25p Cine mode (Canon) eller 25p modus på Panasonic. Da vil du straks se at innendørs opptak blir mye bedre. Dette er fordi lukkertiden halveres og du i praksis får dobbelt så mye lys inn.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg surret litt. Jeg burde ha sjekket tråden én gang til før jeg svarte. I så fall tror jeg HF-S21 vil være et godt valg. Et minus med TM700 er at hotshoe/coldshoe er plassert på siden av kameraet. Det er jo merkelig ergonomi spør du meg.

 

Et annet stort pluss med HF-S21 er den høyoppløselige skjermen på 921k. Jeg har selv levd med 921k skjerm på speilrefleks (D90 og D7000) i noen år og har blitt bortskjemt. Med en slik skjerm kan man lett se hvis noe er ute av fokus. Jeg har selv siklet etter HF-S21 som skal erstatte mitt HF-S100.

 

Jeg vil ikke anbefale å kjøre på full auto da. Det du bør gjøre er å kjøre på 25p Cine mode (Canon) eller 25p modus på Panasonic. Da vil du straks se at innendørs opptak blir mye bedre. Dette er fordi lukkertiden halveres og du i praksis får dobbelt så mye lys inn.

 

Hmmm meeeget interessant!

 

Legger ved noe bilder for å vise hva jeg mener av sammenligning.

Disse er hentet ut med VLC snapshot og konventert til JPEG (beste JPG innstillingene). Tok ut den "beste" framen fra begge kameraene.

 

Dog kan det tenkes at den 50P saken er en stor synder for panasonic... da alt ble filmet innendørs på kvelden med spotligt i taket belysning.

post-4500-0-55161700-1293925013_thumb.jpg

post-4500-0-07870400-1293925038_thumb.jpg

post-4500-0-32905500-1293925187_thumb.png

post-4500-0-01331700-1293925270_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned klippet og sjekket ut. Den lyden var irriterende, ja. Mulig du kan leve med det hvis du bruker ekstern mikrofon. Jeg har selv hatt lignende problem med mitt gamle Canon HV30 som brukte MiniDV-kassetter. I stille omgivelser kan motoren og drivverket høres. Med ekstern mikrofon ble problemet nesten borte.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned klippet og sjekket ut. Den lyden var irriterende, ja. Mulig du kan leve med det hvis du bruker ekstern mikrofon. Jeg har selv hatt lignende problem med mitt gamle Canon HV30 som brukte MiniDV-kassetter. I stille omgivelser kan motoren og drivverket høres. Med ekstern mikrofon ble problemet nesten borte.

 

kjipe er at SD600 ikke har festesko for å montere eventuell ekstern mic. og på SD700 så er festeannordningen på siden der man normalt vil ha god plass til hånden....

 

pinlige greier for panasonic synes jeg=) JVC klarer jo 3cmoser uten å ha viftebråk....

Lenke til kommentar

Da har jeg kikket ganske mye og lenge.

 

Hva tror folk om enten Canon M36 eller Canon S200.

Slik jeg har forstått det har Canon S200 akkurat samme innmat som S21 bare uten intern lagring?

 

Grunnen til at jeg kiker litt på M36 også er fordi kameraet er mye mer kompakt og dermed lettere å drass med seg. med bildesammenligning mellom Panasonic SD600 og Canon S200 og Canon M36 Synes jeg at SD600 gav for mye smell i fargene på bildet, hadde rett og slett unaturlig store kontraster. Canon S200 og M36 var veldig lik med en mer behagelig fargebalanse (litt for mye blåskjær kanskje). Primærforskjellen på disse to følte jeg lå i skarpheten, der S200 var bittelitt skarpere og hadde litt bedre detaljer i skyggeparti.

 

Da viftene i panasonic produktene er plagsom utgår jo dette merket fullstendig, men dog greit å sammenligne for det=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...