Gå til innhold

[Løst] Reinstallasjon av Windows Vista

wacz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en HP Pavilion dv6000 bærbar PC med Windows Vista Home Premium. Denne PC-en er veldig treg, da den er fire år gammel og lite brukt den siste tiden. Jeg vil gjerne reinstallere den igjen for å få en ny, fresh start. Alle sier: "bare reinstaller den, det er ikke noe stress". Men problemet er at prosedyren varierer ekstremt fra merke til merke, og om du har en gjenopprettingsCD eller en egen partisjon av harddisken med gjenopprettingsfiler.

Harddisken på den primære PC-en min tok kvelden forrige uke. Ny er bestilt. Så inntil da (en gang på nyåret) må jeg bruke denne trege PC-en, og vil altså reinstallere den på den enkleste, raskeste og minst smertefulle måten. Ja, jeg har lest om dette tusen andre steder på nettet, men jeg får ikke noe særlig ut av den nettopp fordi metodene varierer noe helt ekstremt. Jeg har en egen partisjon på harddisken min kalt

RECOVERY D:

Den ble opprettet under første boot for fire år siden.

Hmm. Nå fant jeg plutselig denne artikkelen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1283745

Dette endrer spørsmålet mitt litt. Er det så enkelt? det tviler jeg på. Denne guiden for HP/Qompac er da vel altfor generell? Hvis jeg gjør som det står i den guiden, vil alt være som det var på dag en? I så fall; hvorfor alt dette maset om gjenopprettingsCD-er og partisjoner. Og hvorfor er det da så mange som må ende opp med å kjøpe operativsystemet på nytt igjen? (hvorfor må folk det? jeg har aldri skjønt hvorfor)

Nei, jeg tror nok jeg ender opp med dette spørsmålet: Kan jeg helt sikkert gjøre som i guiden, og få et fint resultat? Hvis ikke, hva skal jeg så gjøre?

Takk for (guide-lignende) svar!

Endret av wacz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å prøve, det er en av F tastene som starter recovery.

Det anbefales også sterkt at du tar backup av eventuele filer du ikke vil miste, da alle personlige filer blir slettet ved recovery.

Det er lurt med gjenopprettingscder/dvder i tilfelle du må bytte harddisk, har du ikke tatt kopi av recoverypartisjon og hdd blir ødelagt så må du ofte kjøpe nytt operativsystem, om du da ikke får ordnet det på andre måter.

Skrevet

Ok. Backup av filer har jeg. Ser det med sikkerhetskopi av partisjonen. Harddisken er jo en gammel sliter, så den kan jo faktisk dø den også. Tenkte ikke på det. Er villig til å prøve det meste, men vil bare ikke ende opp med at PC-en spør meg om hvor operativsystemet er når jeg har reinstallert den og startet på nytt. (det har nemlig skjedd en gang før, og det var litt av en jobb å få alt på skinner igjen)

Hele harddisken blir jo formatert, hvor ligger operativsystemet, og ikke minst drivere i mellomtiden? Husker da jeg reinstallerte en Windows 98 for maange år siden. da lå operativsystemet og drivere på en haug med CD-er som skulle i under recoveryprosessen.

Skrevet (endret)

Har prøvd å trykke på det som trykkes på kan. Esc: Tok meg til boot-menyen. Kan boote enten fra harddisken eller fra en CD. F12 tok meg til BIOS. Fant ingenting som heter Recovery der. What to do?

Endret av wacz
Skrevet

Prøv F10 eller F11. Om det ikke virker en gang, så prøv igjen. Bare trykk som en gal på tasten helt fra du har startet opp maskinen. Da skal du få opp valg om recovery.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nei, det hjalp ikke å trykke på noe under oppstarten. Så jeg fant helt tilfeldig "Lag gjenopprettingsdisk" Jeg gjorde det, satt den inn og nå har jeg reinstallert hele skiten.

DONE...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...