Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp! Kjemi 1 eksamen..


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen smarte der ute som kan hjelpe meg med følgende 2 opg??Beregn hvor mange liter 0.0050M kalsiumnitratløsning som skal til for å felle ut fosfationene i en vanntank på 100 liter med fosfatkonsentrasjon på 19 mg/L?

 

opg 2: Læreren har laget eddikløsningen ved å fortynne vanlig husholdningseddik med vann. Den inneholder 7 masseprosent etansyre, Hvor mange ml av idun eddik brukte læreren for å lage 1 liter av eddikkløsningen du jobbet med. Konsentrasjon på eddikløsningen ble bestemt til 0.097 M...

Endret av betty5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor du er så nedlatende i tonen, Shushi. I hvert fall ikke når det virker som du ikke har mye peiling selv!

 

Vet ikke om det hjelper at jeg viser deg hvordan jeg ville løst de, men kan gjøre det likevel.

 

I første spørsmål har du 19mg/L og en tank på 100L. Det vil si at du har 1,9g med fosfat i tanken. Sånn jeg har forstått det vil det bli dannet kalsiumfosfat. Ca3(PO4)2. Det betyr at forholdet blir 3 mol <--> 2 mol mellom Ca og PO4. Antall mol fosfat er ca 0,02 mol. Det betyr at du trenger 0,03 mol med Ca. Deretter setter du opp et uttrykk så du får antall liter. Det gir deg ca 6 liter, sånn jeg har regnet det ut.

 

Andre spørsmål er etansyre det samme som eddiksyre, kun trivialnavn som kan forvirre. Molare massen til eddiksyre er 60g/mol. Masseprosenten i Idun-flasken er 7%. Det vil si at det er 70g eddikk pr liter. Det gir deg 1,17mol/L, eventuelt 1,17mmol/ml. Deretter setter du opp et uttrykk for antall mol per liter og deler det på antall mol per ml fra Idun-eddikken. Det gir deg at du bruker ca 83ml eddikk og fortynner resten med vann.

 

Har prøvd å bare forklare, da jeg ikke er veldig stødig på føring av matematiske uttrykk på forumet. Satser på at noen retter på meg, hvis det er noe feil. Litt rask gjennomgang, så er ikke hundre prosent på alle tallene mine :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde oppgave 1, og 6 liter ser riktig ut. Man trenger 0,03 mol Ca(NO3)2 for å felle ut 0,02 mol (1,9g) PO4, og konsentrasjonen på løsningen av kalsiumnitrat er 0,005 Mol/l. 0,03/0,005=6.

 

Reaksjonen er 3Ca(NO3)2 + 2PO4 --> Ca3(PO4)2 + 6(NO3) Vi ser at 3 mol kalsiumnitrat <==> 2 mol Sulfat

 

Hvorfor dette skjer har stjernen forklart, men hovedsaken er at det skal være nøytral ladning når 2 ioner blir til ett stoff (Ca ionet har alltid 2+ ladning og fosfat ionet har alltid -3 ladning) og at saltet skal være uløselig i vann.

 

Oppgave 2: Stjernen har rett her også tror jeg. Molar masse til CH3COOH er 60g per mol rent stoff. Konsentrasjonen til eddikkøsningen er 7%. Jeg vil anta at massen til hele løsningen er 1kg/l. Det betyr at 0,07*1000=70. så det er 70g eller (70/60=1,17) 1,17 mol etansyre per liter væske.

 

0,097 mol er det vi trenger. 0,097/1,17 = 0,083. Det betyr at i 0,083 liter (eller 1/0,083=12, så 1/12 del av literen) så er det 0,097 mol etansyre.

 

Vi tar 0,083L=83mL og setter til 1000mL - 83mL = 917 mL vann. Da har man en løsning etansyre blandet med vann som har konsentrasjon 0,097M.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...