Gå til innhold

Online fakturering og sikkerhet


Anbefalte innlegg

Jeg tok for noen uker siden ibruk profaktura som er et gratis online faktureringssystem www.profaktura.no

Det er jo veldig enkelt å ha fakturane tilgjengelig på denne måten og slippe å tenke på backup osv.

 

Men hva med sikkerheten? Kan jeg vere sikker på at konkurrentene mine ikke kan få tak i mine fakturaer? Er det noen som har anbefalinger iforhold til hvilket (helst gratis) fakturaprogram som er det sikreste?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Men hva med sikkerheten? Kan jeg vere sikker på at konkurrentene mine ikke kan få tak i mine fakturaer? Er det noen som har anbefalinger iforhold til hvilket (helst gratis) fakturaprogram som er det sikreste?

 

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle, er selv tilknyttet http://www.webregning.no

 

Sikkerheten bør være godt ivaretatt så lenge du holder passordet for deg selv, men det vil avhenge veldig av hvordan arkitekturen hos leverandøren er bygd opp. På overnevnte sted lagres ikke fakturaene som filer, men generereres ved hver enkelt spørring. Det betyr at innholdet i en faktura er fordelt på en rekke tabeller, som i tillegg bør være kryptert slik at kun en person som benytter passordet til brukeren kan dekryptere innholdet. Og selv da vil det altså kreve betydelig innsikt for å rekonstruere hver enkelt faktura.

 

Ingen ting kommer med 100% garantier på nett, det er et faktum. Men så lenge du velger en leverandør som har et bevisst forhold til dette ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret.

Endret av DjRedo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som han over meg sier - ingenting er 100% sikkert. Det er det heller ikke om du lager fakturaene selv i Word eller et annet fakturasystem du lagrer på egen datamaskin. Forøvrig er det greit å holde i bakhodet at de som tilbyr disse tjenestene er avhengig av å opprettholde ryktet sitt, så de har nok gjort sitt for å sikre at eventuelle andre ikke får tilgang til dine fakturaer.

 

Selv bruker jeg fakturo.no og er storfornøyd med det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...