Gå til innhold

Opptak til NHH


riis

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg tenker å søke om en plass hos NHH neste år og starte på en bachelor/master i økonomi og administrasjon. Jeg har vært på NHH og Samordna Opptak (SO) sine hjemmesider og funnet ut litt om hva som kreves for å komme inn der, men tenkte også at det kan være noen her med erfaringer eller informasjon som kan hjelpe.

 

Poenggrensa for opptak i 2010 for ordinær kvote var 54,4 konkurransepoeng ifølge SO, 54,7 ifølge NHH. Jeg har per nå 54,0 konkurransepoeng, 40 for snittkarakter, 4 for realfag (maks), 8 for alder (maks) og 2 for sviltjeneste. Jeg har også en bachelor i Informatikk fra Høyskolen i Telemark, men ifølge SO teller tilleggspoeng for høyere utdanning ikke i tillegg til siviltjeneste. Det er enten eller, og maks 2 poeng i begge tilfeller.

 

Mine spørsmål er da:

- Hvor mange poeng bør jeg regne med å måtte ha for å være relativt sikker på å komme inn?

- Er det andre tiltak enn å forbedre karakterer på vitnemålet jeg kan gjøre for å øke poengsummen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta privatisteksamen for å forbedre fag du har hatt som trekker snittet ned, som du sier, ellers vet jeg ikke noen. Det blir kanskje kjedelig.

 

Grensa øker vanligvis bittelitt hvert år, men ingen kan vite. Kanskje økonomi blir upopulært neste søkeperiode.

 

Grunnen til at det var lavere på SO sine sider kan være at det er folk som er tatt opp fra varaopptak og da gikk snittet ned, vet ikke helt.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Hvis du har 54 konkurransepoeng, og poenggrensen i fjor var på 54,7, så skal det mye til for at du ikke skal komme inn på NNH.

 

54,7 poeng er jo gjennomsnittet av alle som kom inn. Det vil si at det er noen som har mer enn 54,7 poeng og noen med mindre.

 

Men hvis du skal være 100% sikker på å komme inn, hadde jeg anbefalt deg å forbedret noen fag.:)

Endret av Witten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...