Gå til innhold

Har svensk utdanning, hva tilsvarer det i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg flyttet til Sverige for noen år siden pga dame.

Dette var rett etter videregående. Jeg likte ikke utdanningen min, og valgte å studere til IT istedenfor. Nå er jeg snart klar, og fruen og jeg vil flytte til Norge.

Hva jeg lurer på, er hva min utdannelse tilsvarer i Norge.

Å lete IT jobber i Norge er så utrolig kranglete når man sammenligner med Sverige.

Så, hva jeg har utdannelse på / gått igjennom: (KY utbildning, 2 år)

Windows Server -> Generelt, AD, DC, DNS, WDS

TCP/IP stack / basic for nettverk

Grunnleggende om Linux

Virtualisering - >Vmware, XEN. Bruk av SAN med iSCSI.

SQL administration

Citrix xenapp

Routing med cisco

Exchange

Sikkerhet i nettverk (kommende kurs)

Så, hva kan min utdannelse likne i Norge?

Står jeg sterkt/svakt mot f.eks, IKT driftsfag/informatik linjer fra Norge?

Takknemlig for alle svar!

//Robin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig likt med det jeg hadde da jeg tok fagbrevet som driftsoperatør.

Men på skolebenken hadde vi bare ubruklige ting som brukerveiledning og makro i office og grunnlegende om datamaskin osv.

Er det kun teori eller praktisk oppgaver med sertifisering?

Skrevet

Blanding av teori, praktisk og utplassering.

Utdanningen er delt opp i kurser over 2 år, hvor hver kurs er ca. 6-12 uker. Eksempel på en kurs: Virtualisering, 10 uker. Da er det 10 uker med teori og praktiske oppgaver med virtualisering. Etter hver kurs så er det en test som man kan få IG, G eller MVG på.

Under de 2 årene så er det også ca. 20 uker med utplassering på bedrift som driver med det samme.

Ingen sertifiseringer, men nesten nok information til å ta det (leser litt windows server 2008 utenom, planen er å ta et par för sommern)

Skrevet

Tja, tror du ligger sterkere en de fleste ikt-driftsoperatørene. Fleste lærlingplassene er veldig begrenset med hva du kan lære utenfor planen, dog finnes det store bedrifter eller kommuner hvor du kan ta del i mye rart.

Når man har først fått hjulet i gang og bygger seg opp en fin CV og attester så er det ikke fryktlig vanskelig å få seg gode IT-relatert arbeid. Vanskelig biten er nok å få hjulet i gang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...