Gå til innhold

Altfor varm prosessor?


Bebbey

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg børstet støv av den gamle stasjonære pcen for et par dager siden og skulle prøve å gjøre den om til et mediesenter. Men, det viste seg at dvd-brenneren ikke fungerte, og eneste måten å fjerne den på var først å fjerne psu'en og cpu'vifta. Da jeg monterte disse på igjen, og prøvde ¨å slå på pcen, tok det ikke lang tid etter oppstart før pcen plutselig slo seg av.

 

Fikk tips om at det mest sannsynlig var prosessoren som var for varm, og det viste seg at laget med kjølepasta på både viften og prosessoren var veldig ujevnt, så jeg tok alt av og påførte et nytt lag, påmonterte vifta igjen og prøvde på nytt. Det samme skjedde, og prøvde flere ganger å ta på et nytt lag med kjølepasta (fjernet det gamle først selvsagt, og fulgte denne guiden: http://itpro.no/art/12413.html ), men det fungerte aldri.

 

Jeg tror grunnen til at cpuen ble så varm var fordi det virker ikke som om det var noe særlig kontakt mellom vifta og prosessoren, det var iallefall minimalt med kjølepasta på vifta hver gang jeg fjernet denne.

 

Men så kom jeg på at jeg hadde en cpu-vifte liggende, og med den fungerer det nå. Men, lastet ned Everest Home Edition for å overvåke CPU-temperaturen, og den ligger på 48 grader! Er ikke det fremdeles altfor varmt?

 

Mulig jeg bør prøve å få den gamle stock-vifta til å fungere igjen, men jeg vet ikke hvorfor det ikke er kontakt. Var jo kontakt før jeg fjernet vifta for første gang. Man skal vel ikke ha kjølepasta på både vifta og cpuen?

 

Puh, ble langt dette her, håper dere gidder å ta dere bryet med å lese alt og gi meg litt hjelp:)

 

Takker for svar:)

 

Bendik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg kjørt en såkalt torturetest med prime95, holdt på i 5 timer. pcen krasjer ikke og overskrider aldri 57 grader....skal la den kjøre ferdig, men det at pcen har klart seg i 5 timer lover vel bra?

 

Så, hvis jeg fullfører denne testen og pcen ikke kræsjer, er det et tegn på at temperaturen ikke er et problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...