Gå til innhold

Hvilket skjermkort bør jeg velge?


BlueLou

Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil tråd - i så tilfelle så må jeg bare beklage.

 

Jeg ser at mitt gamle skjermkort ikke lenger er godt nok til å sikre en god spillopplevelse, og jeg tror derfor at julegave til meg selv i år blir et nytt.

 

Dagens oppsett:

Motherboard: Gigabyte X38 DQ6 (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2665#ov)

CPU: Interl Core 2 Duo E6850 @ 3,4 GhZ

PSU: Gigabyte ODIN 800W (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2490#kf)

GPU: XFX Nvidia Gefore 8800 GT

Mem: 4 GB

Skjerm: LaCie Photon20vision2 oppløsning 1600 x 1200 - DVI tilkobling

 

Har i utgangspunktet kun tenkt å bytte skjermkortet da jeg tror (dvs håper) at resten av oppsett er ok.

 

Krav til nytt skjermkort er at jeg kan spille det meste på "max" settings. Merk at jeg skal bruke skjerm/oppløsning som nevnt over. Prismessig så er jo det ok at kortet ikke koster så altfor mye dvs 2000 - 3000. Jeg er også sær når det kommer til støy så noe CF/SLi oppsett antar jeg er utelukket.

 

 

 

Noen tips til skjermkort?

Endret av BlueLou
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI kommer øyeblikk med sin nye toppmodell Cayman. Jeg hadde ventet til denne kom og sett hvor de andre legger seg prismessig. Ulempen er at du da ikke får kortet i julegave, men du gjør kanskje et bedre kjøp rett etter jul :)

 

PS: GTX480 er ikke modellen for deg dersom du misliker støy!

 

Hvis du absolutt må ha kort før jul hadde jeg kjøpt 5870.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605189

 

PS: Finner det billigere i priguiden, men da må du handle hos Pixmania, og dem holder jeg meg unna :mad:

Lenke til kommentar

ATI kommer øyeblikk med sin nye toppmodell Cayman. Jeg hadde ventet til denne kom og sett hvor de andre legger seg prismessig. Ulempen er at du da ikke får kortet i julegave, men du gjør kanskje et bedre kjøp rett etter jul :)

 

PS: GTX480 er ikke modellen for deg dersom du misliker støy!

 

Hvis du absolutt må ha kort før jul hadde jeg kjøpt 5870.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605189

 

PS: Finner det billigere i priguiden, men da må du handle hos Pixmania, og dem holder jeg meg unna :mad:

 

Jeg ville heller gått for et 6870 enn 5870 da ytelseforskjellen er lite men prisforskjellen er stor.

Lenke til kommentar

ATI kommer øyeblikk med sin nye toppmodell Cayman. Jeg hadde ventet til denne kom og sett hvor de andre legger seg prismessig. Ulempen er at du da ikke får kortet i julegave, men du gjør kanskje et bedre kjøp rett etter jul :)

 

PS: GTX480 er ikke modellen for deg dersom du misliker støy!

 

Hvis du absolutt må ha kort før jul hadde jeg kjøpt 5870.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605189

 

PS: Finner det billigere i priguiden, men da må du handle hos Pixmania, og dem holder jeg meg unna :mad:

Jeg ville heller gått for et 6870 enn 5870 da ytelseforskjellen er lite men prisforskjellen er stor.

Jeg støtter deg her. Jeg glemte 6870 :blush:

Lenke til kommentar

ATI kommer øyeblikk med sin nye toppmodell Cayman. Jeg hadde ventet til denne kom og sett hvor de andre legger seg prismessig. Ulempen er at du da ikke får kortet i julegave, men du gjør kanskje et bedre kjøp rett etter jul :)

 

PS: GTX480 er ikke modellen for deg dersom du misliker støy!

 

Hvis du absolutt må ha kort før jul hadde jeg kjøpt 5870.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605189

 

PS: Finner det billigere i priguiden, men da må du handle hos Pixmania, og dem holder jeg meg unna :mad:

Jeg ville heller gått for et 6870 enn 5870 da ytelseforskjellen er lite men prisforskjellen er stor.

Jeg støtter deg her. Jeg glemte 6870 :blush:

 

Det er menneskelig å glemme. ;) og jeg støtter deg ang. GTX 480. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ser flere kommenterer CPU-en min. Hvordan vet jeg CPU vs. GPU requirements? Altså når er CPU-en en bottleneck for de ulike GPU-ene?

 

Jeg vurderer også legge i 1000 kr ekstra for å kjøpe et GTX 580 kort. Spm er da om jeg kan få noe ekstra effekt gitt CPU? Kanskje jeg får like mye effekt med et 6870 kort?

 

Hvordan er støyen fra et gtx580 kort vs 6870?

Endret av BlueLou
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ser flere kommenterer CPU-en min. Hvordan vet jeg CPU vs. GPU requirements? Altså når er CPU-en en bottleneck for de ulike GPU-ene?

 

Jeg vurderer også legge i 1000 kr ekstra for å kjøpe et GTX 580 kort. Spm er da om jeg kan få noe ekstra effekt gitt CPU? Kanskje jeg får like mye effekt med et 6870 kort?

 

Hvordan er støyen fra et gtx580 kort vs 6870?

 

Tror at overklokket E6850 skal klare et GTX580, men ikke helt sikker. Støynivået til GTX580 er veldig lik 6870.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ser flere kommenterer CPU-en min. Hvordan vet jeg CPU vs. GPU requirements? Altså når er CPU-en en bottleneck for de ulike GPU-ene?

 

Jeg vurderer også legge i 1000 kr ekstra for å kjøpe et GTX 580 kort. Spm er da om jeg kan få noe ekstra effekt gitt CPU? Kanskje jeg får like mye effekt med et 6870 kort?

 

Hvordan er støyen fra et gtx580 kort vs 6870?

 

først og fremst må jeg bare si at GTX580 er et mye, MYE bedre kort enn 6870...

Tar jeg ikke helt feil så blir 5870 erstattet med 6970 når det kommer ut.

aka, så er 6870 et mid-range gaming kort, og ligger rundt 10% under ytelsen til 5870.

Men igjen så er det 2000 kr billigere.

Det kortet som blir high-end i 6000 serien til AMD blir 6990, når det kommer ut.

 

Det er intet dumt valg å gå for GTX580, men jeg ville ventet til etter Jul, rundt februar så kommer 6990 ut, og da får vi se hvordan det yter.

 

Når det kommer til CPU-en din, så blir du bottlenecked med tanke på at du kun har to kjerner, og at teknologien i CPU-en begynner å bli gammel..

Den eneste CPU-en som kan takle GTX580 må bli en Intel Core i7 960 prosessor eller bedre.

Eller en AMD Phenom II X4 965, eller AMD Phenom II X6 1090T.

og der igjen så kommer RAM-en din til å bottleneck-e systemet..

Så egentlig kunne du trengt ny RAM, prosessor, og hovedkort.... Men det får så være..

6870 vil også bli en del bottlenecked av prosessoren din.

 

Det med at du kjører 3 GHz nå har ikke så mye og si, da prosessoren din (igjen) er bygget på gammel teknologi, så en nyere GPU vil ikke kunne snakke skikkelig med CPU-en din..

Kanskje ikke så mye, men ja.

Endret av Danierukun
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ser flere kommenterer CPU-en min. Hvordan vet jeg CPU vs. GPU requirements? Altså når er CPU-en en bottleneck for de ulike GPU-ene?

 

Jeg vurderer også legge i 1000 kr ekstra for å kjøpe et GTX 580 kort. Spm er da om jeg kan få noe ekstra effekt gitt CPU? Kanskje jeg får like mye effekt med et 6870 kort?

 

Hvordan er støyen fra et gtx580 kort vs 6870?

 

først og fremst må jeg bare si at GTX580 er et mye, MYE bedre kort enn 6870...

Tar jeg ikke helt feil så blir 5870 erstattet med 6970 når det kommer ut.

aka, så er 6870 et mid-range gaming kort, og ligger rundt 10% under ytelsen til 5870.

Men igjen så er det 2000 kr billigere.

Det kortet som blir high-end i 6000 serien til AMD blir 6990, når det kommer ut.

 

Det er intet dumt valg å gå for GTX580, men jeg ville ventet til etter Jul, rundt februar så kommer 6990 ut, og da får vi se hvordan det yter.

 

Når det kommer til CPU-en din, så blir du bottlenecked med tanke på at du kun har to kjerner, og at teknologien i CPU-en begynner å bli gammel..

Den eneste CPU-en som kan takle GTX580 må bli en Intel Core i7 960 prosessor eller bedre.

Eller en AMD Phenom II X4 965, eller AMD Phenom II X6 1090T.

og der igjen så kommer RAM-en din til å bottleneck-e systemet..

Så egentlig kunne du trengt ny RAM, prosessor, og hovedkort.... Men det får så være..

6870 vil også bli en del bottlenecked av prosessoren din.

 

Det med at du kjører 3 GHz nå har ikke så mye og si, da prosessoren din (igjen) er bygget på gammel teknologi, så en nyere GPU vil ikke kunne snakke skikkelig med CPU-en din..

Kanskje ikke så mye, men ja.

 

 

Hvordan vet du dette? Erfaring? Finnes det en oversikt/tabell eller tilsvarende som viser hva de ulike GPU krever av CPU for å yte 100%?

Endret av BlueLou
Lenke til kommentar

Ved å ha lest litt reviews, så skjønner man hva som kreves.

Det er flere ganger jeg har lest reviews der de har brukt Q6600 som CPU, og denne har vært synderen til bottlenecks på HD4000 serien

Og etter det jeg har lest, ligger din prossesor og Q6600 ca likt, eller tar jeg feil?

 

Jeg har lest blant annet et Crysis review, der det har blitt brukt en Q6600 som har bottlenecket grafikkortet.

og når jeg tenker meg om, så var jeg bottlenecked av AMD Phenom X4 9950 Black Edition, når jeg kjørte HD3870x2

 

Så jeg vil si at med tanke på dagens teknologi, så blir det ca samme resultater mellom din prosessor, og eventuelle nye skjermkort

 

http://www.tomshardware.com/forum/263516-33-bottleneck

informasjon her inne, vil sikkert gi deg litt svar, jeg gjorde et raskt google søk.

Endret av Daniel Lange
Lenke til kommentar

Skjønner. Skulle vært fint med en konkret oversikt, men det finnes kanskje ikke?

 

Uansett så tror jeg at budskapet er klart. Om jeg oppgraderer grafikkort til feks et GTX580, så vil jeg ikke få full effekt gitt nåværende CPU, men det vil likevel være bedre vs. dagens 8800GT.

Lenke til kommentar

Skjønner. Skulle vært fint med en konkret oversikt, men det finnes kanskje ikke?

 

Uansett så tror jeg at budskapet er klart. Om jeg oppgraderer grafikkort til feks et GTX580, så vil jeg ikke få full effekt gitt nåværende CPU, men det vil likevel være bedre vs. dagens 8800GT.

 

En fullstendig oversikt vil ikke eksistere, da denne listen må inneholde millioner med komponenter som må testes opp mot hverrandre.

 

Og, du vil uten tvil kunne oppleve forskjell :)

pluss at du da ihvertfall har et nytt skjermkort til du eventuelt får skaffet deg en ny prosessor, ram og hovedkort :)

og du har god nok PSU, så det er bare å fyre løs.

Men som sagt, kortets fulle potensiale vil ikke vises før du tar en helomvending på resten av systemet.

 

og! husk å avinstallere gamle drivere med 8800 kortet i systemet, så koble til det nye, og installere drivere på ny.

Endret av Daniel Lange
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...