Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop kneler ved innlogging, men kjører greit i sikkermodus.


Anbefalte innlegg

Laptopen (Acer Aspire 5050 med Vista) fungerte helt greit i går, men da jeg skulle boote i dag begynte problemet. Maskinen slår seg av ved innlogging. Ingen blåskjerm. Får startet i safemod. Event Viewer sier dette:

DCOM fikk feilen ”1084” ved forsøk på å starte tjenesten WSearch, mfl.

 

Googlet dette, og i et Microsoft forum ble en med lignende feilmelding anbefalt å prøve en Selectiv Startup fra msconfig, og med alle tjenester disablet, utenom Microsoft egne.

Dette gjorde dessverre ikke noe forskjell, maskinen slo seg fortsatt av ved innlogging.

 

Har derfor også prøvd disse; Startup repair, Sist fungerende konfigurasjon, Systemgjenoppretting og til slutt reparasjon fra Vista cd-en. Fremdeles med samme resultat. Har kjørt Windows utvidet minnetest to ganger, men ingen feil ble funnet. Har i tillegg skiftet ut rambrikkene og cmos-batteri for sikkerhets skyld. Ingen forskjell.

 

Videre har jeg derfor prøvd å sette maskin tilbake til fabrikkstandard med Acer Recovery cd. Alt så bra ut til siste del av prosessen, windows skal lastes inn, og maskinen slår seg av igjen :\

Satset derfor på fullstendig reinstallasjon med formatering. Alt ser greit ut til siste steg, så kutter maskinen igjen.

Testet derfor andre os jeg har liggende. XP, Win 7, men akkurat det samme skjer.

Det siste jeg har gjort er å kjøre Ubuntu fra live-cd. Dette fungerer.

 

Oppdaterte wlan og lyd drivere for en uke siden, men disse er rullet tilbake i forsøk å fikse problemet. For ca 10 dager siden flashet jeg bios med en nyere versjon, men hvis dette er årsaken til problemet burde jeg vel ha merket noe for lenge siden?... og det skulle vel også ha påvirket maskinen på andre måter?

 

Noen som har tips?

 

 

smeck

Endret av smeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info kommer jeg nå altså ikke inn i safe mode heller, fordi reinstallasjon ikke blir vellykkket.

Som nevnt kutter maskinen rett før reinstallasjonen er ferdig, og når jeg så vil inn i safe mode, får jeg (selvfølgelig) beskjed om at "Windows cannot complete installation in Safe mode. Restart computer".

 

Håper noen har noen tips

 

 

smeck

Lenke til kommentar

Har du prøvd memtest for å avdekke eventuelle hw feil?

Takk for respons. Kan jeg kjøre memtest fra en cd? (iom at jeg ikke kommer inn i safe mode lengre)

 

Ooops... ser det er mulig. Takk for svar Fishboone. Skal prøve det ;-)

Endret av smeck
Lenke til kommentar

Hadde jo testet ram to ganger tidligere (pluss at jeg har byttet ut brikkene med to andre, som jeg vet fungerer), så jeg var ganske sikker på at det ikke var der problemet lå.

 

Memtest86+ er nettopp ferdigkjørt, med 0 feil

 

Får teste harddisken på samme måte ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...