Gå til innhold

Mine problemer som IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg vil bare fortelle dere om min historie sålangt som IKT-lærling i en lokalbedrift på landet, og mine problemer med det.

Jeg håper selvfølgelig noen vil kommentere og eventuelt kanskje veilede meg hva jeg evnt. kan gjøre videre. Føler meg blank og noe hjelpesløs og usikkerheten hindrer meg i å ta handlinger.

 

I februar dro jeg innom bedriften og søkte stilling som Assisterende Butikksjef. Det viste seg her da at jeg da fikk jobben. Her ble jeg da lovt en nettolønn på 21,125,-/mnd.

 

Dag to kommer sjefen (daglig leder, også faglig ansvarlig) til meg og vil snakke med meg, ang. eventuelle framtidige planer og hvor jeg så meg selv om 5 år. Jeg fortalte han at jeg kunne tenkte meg å fortsette på eventuelle studier. Så kommer han med den gode idéen og foreslår lærlingplass, men at jeg også per papir skal ha tittelen "Assisterende Butikksjef", og at lærlingtiden startet 1. Mars på papiret. I momentet høres dette ut som gull og glitrende stråler; "Yay, jeg kan fortsette studiene mine (på et vis)" gikk igjennom hodet mitt. Nå i senere tid føler jeg meg lurt til å trekke det korteste strået.

 

Hvorfor føler jeg meg lurt? Jo, sett deg til rette, for nå skal du høre.

 

Alt gikk greit og fint fram til Juni måned. Jeg fikk brukt tid på å lese fagstoff og gjøre en del praksis med PCer, mens sjefen tok av seg hoveddelen av butikken. Jeg måtte selvfølgelig steppe fram en gang i blandt for service og verdiskapning. Men dette ebbet av. Sjefen kom mindre og mindre til butikken til jeg sluttet å se ham, kun få uker senere. Hoveddelen av arbeidstiden var fra kl. 10:00 til 16:00, men jeg dukket opp kl. 8:00 for å lese litt fagstoff før butikken åpnet for dagen og for å fylle ut de respektive 37,5 timene som jeg egentlig skulle hatt ifølge arbeidskontrakta. Dette skrev jeg selvfølgelig opp på timelistene og ble lønnet for det. Dette gikk jo helt greit fram til et par uker siden, hvor da regnskapskontoret lurte på hvorfor jeg alltid hadde flere timer enn samtlige ansatte ellers i bedriften og tok dette opp med daglig leder. Jeg fikk da beskjed at jeg ikke kunne gjøre dette, da dette kostet han "masse" penger (ikke at jeg tjener noe særlig uansett, mtp. den såkalte lærlinglønna (har trappetrinn på 30%, 50%, 70% og 80%). Han sa jeg måtte ofre egen fritid for sånt, som "alle andre i bedriften gjør", som han forklarer.

 

Vel. Nå skal sant sies, daglig leder jobber hjemmefra i disse dager, ca 2 timer med bil fra butikken. Jeg ser ikke for meg at han ofrer så veldig mye "fritid". Jeg ser heller omtrent ikke noe til han.

 

Jeg føler jeg har meget med ansvar per idag, og føler meg ikke som en lærling i det hele tatt. Jeg tar meg av butikken (åpner, stenger, penge/verdihåndtering av kassa, vareopptelling, varebestilling, støvsuging og generell vask) kunder i all mass, jeg tar meg av kunder, nettbutikk(oppfølging av ordrer, bestille varer til disse, pakke og sende varene), telefonforespørsler og kundens PC som skal fikses.

Jeg hadde nok vært mer motivert til disse arbeidsoppgavene dersom jeg hadde fullønna. Men per idag, jeg føler at det er mer slaveri og bruk av ansatte iogmed at jeg er alene i butikken osv. Faglig ansvarlig skal jo alltid være fysisk tilstede under hele lærlingsperioden, med mindre sykdom er involvert, men da skal egentlig vikar steppe inn.

 

Opp til nå har jeg studert selvstendig (utenfor jobbtid og mens jeg har tid på jobb) for å kunne ekspandere kunnskapsnivået mitt, men føler at dette ikke er helt nok. Jeg har ikke fått en arbeidsplan, aldri fått noen studiespesifiserte oppgaver, innleveringer eller opplæringsplan. Har vel og merke fått en godkjent lærlingkontrakt, men dét er dét. Aldri vært snakk om noe mer lærlingrelaterte ting etter det.

 

Jeg føler at jeg må gi ufattelig mye og får så utrolig lite tilbake (greit nok, rabatt på eventuelle varer i butikken og har "egen" jobbtelefon, men kom igjen).

 

Per idag har jeg 30 timer/uka, og 34 timer hver 3. uke (jobber 4 timer lørdag, hver 3. uke). Er ikke dette for lite i henhold til eventuelle forskrifter eller noe, når det kommer til godkjent lærlingstid? Eller er det samme søren om du har 1 eller 50 timer i uka, bare du består eksamen?

 

Men jeg føler meg tråkka på, jeg føler meg utnytta og brukt. De siste to månedene har jeg hatt problemer med søvn, migrene og depresjoner, mye pga. stress på jobb (legger meg til kl 23:00, står opp 07:00, spiser variert og sunt, trener kampsport regelmessig og er ellers i fysisk god helse).

 

 

 

Jeg føler meg helt forjævlig.

 

 

 

Har jeg noen lover og regler jeg kan lene meg tilbake på? Har jeg noe jeg skulle sagt? Er jeg nødt til å bite i det sure eplet og finne meg i sånn som det er nå(for isåfall kommer jeg til å si opp)?

 

 

Jeg orker ikke dette - Jeg trenger hjelp.

 

Edit;

Trappetrinnene skal opp hver 6. mnd, så i teorien;

30% - F.o.m. 1. Mars og t.o.m. 31. August.

50% - F.o.m. 1 September og t.o.m. 28. Februar.

70% - F.o.m. 1. Mars og t.o.m. 31. August.

80% - F.o.m. 1 September og t.o.m. 28. Februar.

100% - F.o.m. 1. Mars.

 

Stemmer dette?

 

Jeg føler også at uansett hva jeg gjør, hvor mye jeg gjør, blir aldri sjefen fornøyd. Får aldri noe ros for arbeid gjort eller prosjekter fullført.

Endret av Sophonax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

er ikke noen ekspert eller noe slikt på dette området, men du skal ha tid til å lese fagstoff på jobben, og du skal ikke ha noe ansvar på jobben, det er det din faglige veileder som skal ha, slik er nå hvertfall reglene hvis jeg ikke husker helt feil. men nå er det engang slik at lærlinger er billig arbeidskraft, og noen utnytter det mer enn andre desverre. ta en prat med den som har ansvaret for dere lærlinger i det fylket du jobber/bor, og få til en dialog med arbeidsplassen.

 

har selv kjent på kroppen hvordan arbeidstresset er som lærling når man har en sjef/veileder som gir fullstendig f. og bare sitter på kontoret og snurrer rundt på kontorstolen!

 

edit: det med lønnstrimma stemmer hvis du ikke går for en 50% løsning slik at du får flat lønn hele lærlingstiden. ikke glem at du også har krav på lønnsforhøyelsene slikt som resten av de ansatte.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Nå er det halvannet år siden jeg avla fagprøve, og jeg har fortrengt mesteparten av regelverket, men sånn grovt sett; når du er lærling, skal tiden din fordeles 50/50 mellom opplæring og verdiskapning for bedriften.

 

Angående lønn, så er det ingen fastsatt regel at du skal stige etter trinn; dette går så vidt jeg er kjent mer ett opplegg som kommuner og fylkeskommuner følger. De har da også betydelig lavere startlønn enn nivået du nevner. Selv hadde jeg samme lønn gjennom hele læretida.

 

Angående å få hjelp, har du flere muligheter. Du kan kontakte HMS-ansvarlig på din arbeidsplass, faglig ansvarlig, opplæringsnemda, eller gå rett til fastlegen din. Av personlig erfaring vil jeg råde deg til å prøve å holde det internt i bedriften i første omgang, da å innvolvere statlige instanser fort kan gjøre resten av læretiden din svært ubehagelig. Og hvem vet, kanskje sjefen din ikke har registrert at dette er svært ubehagelig for deg?

 

Om det ikke leder noen vei, er det på tide å gjøre som lord nuker sier, ta kontakt med fagopplæringskontoret i ditt fylke, og be de om hjelp. Som lærling har du krav og plikter som skiller deg fra en vanlig arbeidstaker, og du skal ikke trenge å føle at jobben sliter deg ned til beinet.

 

For mer informasjon, se på lenkene under.

 

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?ASP=26054389&Ran=70147&Niva=V&Tid=V2011&Return=WA_Artikkel&TP=15-11-10&Bok=011973&Artikkel=011973

http://www.ung.no/utdanning/2546_L%C3%A6rlingers_rettigheter_og_plikter.html

http://www.ung.no/vidutd/2545_Hvis_du_mistrives_i_l%C3%A6rebedriften....html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I teorien har du/skal ikke gjøre noe jobb hvis ikke fagansvarlig ikke er der å følger deg opp. Skift lærlingeplass med en gang er mitt tips!

Kontakt lærlingekontoret ditt og forklar saken, de kan sikkert hjelpe deg bedre enn på dette forumet.

 

Men en ting er litt uklar her, ser ikke helt sammenhengen med assisterende butikksjef og IKT lærling? Det er jo to forskjellige yrker og utdanning.

 

Alt i alt hørtes dette ut som en meget useriøs bedrift i mine øyne, og hvis det står i arbeidskontrakten din at du skal jobbe 37.5 timer i uken, ja da skal du jobbe 37,5 timer i uken og få betalt for disse timene uansett hva sjefen sier, er jo han som har tilbydd deg jobb med denne kontrakten. Eller nå vet jeg ikke hvordan kontrakten din er utformet men regner med at den sier at du skal jobbe 37.5 timer i uken eller er det slik at dette er max grensen for timer i uken?

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...