Brunøye Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hei, etter og ha bygget pc har jeg nå lyst og bygge en egen router. Trenger da litt hjelp og ider om hva jeg skal bruke. Dette er planen. Skal bruke plexiglass til og bygge kabinette. Ha en hardisk på 1 TB. Ha 4 GB DDR3 ram Så kommer det da til hovedkort og prossesor. Ønsket er et hovedkort som man ikke trenger integrert strømforsyning slik man har i stasjonære pcer. Noe som feks bærbar pc, bar jeg ikke ska ha bateri. Planen er og få routeren til og boote opp når den er tilkoblet strøm. Slik at når strømen går og kommer tilbake så vil jeg slippe og stare den opp selv. Så innspill på hovedkort trenger jeg. Skal også kunne kjøre trådløst, hvordan løser jeg denne biten? Har ikke noe budsjett, da jeg ikke vet hva det vil koste. Så budsjette er totalprisen jeg ender opp på
Stigma Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Jeg har ofte tenkt på slikt selv... men noen av de tingene du sier her er jo helt på tyne for å si det rett ut. 4 gig ram? .. whaaat? Hva er det du skal lage her? Om det faktisk er en superruter du skal lage og ikke en workstation server så er det helt sinsykt å gå for 4gig ram. En halv GB ram (eller kanskje en gig sidne det er nesten samme pris) vil være mer enn et ruterOS noen gang kan få nytte for - så lenge det er snakk om privat bruk ihvertfall. De beste konsumer-ruterene på markedet i dag bruker til sammenligning 64-128MB RAM. Skal du ha harddisk for enkel nettverkslagring eller? Hvis ikke så er det jo rimelig dumt å ha på en ruter. Mye bedre å basere seg på å boote fra USB-pinne for eksempel, eller alternativ SD-kort (dog det er mindre praktisk i min mening, med tanke på støy og strømforbruk osv. Jeg hadde originalt tenkt å skrive mer og gi et mer konkret forslag til hardware - men jeg tror ikke det er verdt det rett og slett før du definerer mer klart hva du faktisk vil bygge. Jeg er nemmelig ikke sikker på at at vi er på samme side her, og om du kanskje bare bruker feil terminologi i forklaringen din... Men røfft forklart, hvis det faktisk er en ruter du skal bygge - så bør du basere deg på en atom hovedkort/CPU combo. Billig, strømgjerrig og tilgjengeig helt passivt kjølt. Jeg kommer evt. tilbake med mer senere når du har forklart litt bedre hva du sikter mot. Har du gitt noe tanke til hvilket ruterOS du skal bruke? Spesiellt i forhold til valg av WLAN chip er det ganske viktig å vite på forhånd siden det er litt hips som haps hva det er støtte for i de forskjellige alternativene. Du kan med andre ord ikke bare kjøpe blindt og annta at det vil fungere med alt du prøver. -Stigma
noob11 Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Ønsket er et hovedkort som man ikke trenger integrert strømforsyning slik man har i stasjonære pcer. Noe som feks bærbar pc, bar jeg ikke ska ha bateri. Planen er og få routeren til og boote opp når den er tilkoblet strøm. Slik at når strømen går og kommer tilbake så vil jeg slippe og stare den opp selv. Jeg er enig i det Stigma sier, men må bare kommentere dette. du trenger ikke noe ekstra strømforsyningsgreier. En helt vanlig intern PSU gjør akkurat det du vil. Bare si ifra i BIOS at den skal ha samme tilstand når strømmen kommer tilbake som den hadde når den gikk. Da vil PCen skru seg på når strømmen kommer hvis den var på når strømmen gikk. Når det gjelder deler så kan du bruke hva som helst. Tror ikke det selges noe som er for dårlig til å lage en ruter av. Strengt tatt kan du få en utgammel skrapPC fra hvem som helst og den vil nok gjøre nytten. Selv har jeg kjørt med en P2 700Mhz med 384MB ram som ruter i flere år uten det minste problem
QqdwQRhv Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Minimum to nettverkskort..., ett for grensen utover mot internett og ett for de PCne som skal koples til med kabel. Og ett til for trådløst. En UPS til noen hundre kroner og du har garantert deg mot 90% av alle strømbrudd. Hadde en server-brandvegg selv, men fant ut at en wrt54(ett eller annet) med dd-wrt kunne være router-brandvegg like greitt. Forøvrig har jeg aldri vært i en situasjon hvor for mye RAM har gitt meg trøbbel...
Stigma Skrevet 15. november 2010 Skrevet 15. november 2010 Det er en av fordelene med å bygge en sik maskin på lavt strømforbruk. En atom maskin utne mye dilldall på idler på bare 30-40watt, så om det er nødvendig med PSU så kan du ihvertfall klare deg med en veldig liten PSU. Men selvfølgleig er det lite poeng med PSU ved mindre du har maskiner som også er på batteri. laptops f.eks. eller du bruker IPtelefoni som er avhengig av at ruteren alltid er tilgjengeig. og vedrørende RAM så er det selvfølgleig aldri noe problem å ha for mye RAM, men er det vits å kaste et hundre ut av vinduet når du aldri vil få brukt kapasiteten? Med en 1gig brikke av billig type så har du mye mye mye mer enn du du noen gang trenger på en ruter. En ting som jeg også vil spørre OP om er: Hva er det du egentlig trenger superruteren til? Jeg har personlig vurdert det selv pga. det ville gitt meg muligheten til heavy QoS på en saftig linje - siden det er så oig si ingen forbrukerrutere osm er kraftig nok til full QoS på 20+ Mbit spesiellt med torrent trafikk og denslags. Utenom det så er det ikke så mye å hente på det foruten generellt mer fleksibilitet i funksjonalitet. Men, det koster egentig ikke noe mer å bygge enn en god comsumer-ruter heller, så lenge du ikke regner med tid du bruker på research av deler og setup. -Stigma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå