Gå til innhold

dualboot redhat og mandrake + windows XP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

På min laptop har jeg kjørt dualboot en god stund nå med win XP og Redhat 9.0. Men jeg liker å forske litt og teste nye ting så jeg la inn Mandrake 9.1. Etter dette starter windows og mandrake men ikke redhat. Sier noe om at den ikke har tilgang til visse områder... men jeg mener at alt skal være riktig utenom bootstringen til redhat.

Noen som vet hva denne er?

Disken er partisjonert på følgende måte.

HDA1 - NTFS med XP

HDA3 - /boot

HDA4 - / - redhat

HDA5 - swap

HDA6 - / - mandrake

HDA7 - FAT32 - lager

Jeg vil helst slippe å legge inn redhat på nytt... men jeg regner med at hvis jeg kjører redhat cd'n fixer den bootloaderen til å funke med redhat, men da uten mandrake...

Noen som vet hvordan dette må gjøres?

-Fredrik

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

På min laptop har jeg kjørt dualboot en god stund nå med win XP og Redhat 9.0. Men jeg liker å forske litt og teste nye ting så jeg la inn Mandrake 9.1. Etter dette starter windows og mandrake men ikke redhat. Sier noe om at den ikke har tilgang til visse områder... men jeg mener at alt skal være riktig utenom bootstringen til redhat.  

Noen som vet hva denne er?

Disken er partisjonert på følgende måte.  

HDA1 - NTFS med XP

HDA3 - /boot

HDA4 - / - redhat

HDA5 - swap

HDA6 - / - mandrake

HDA7 - FAT32 - lager

Jeg vil helst slippe å legge inn redhat på nytt... men jeg regner med at hvis jeg kjører redhat cd'n fixer den bootloaderen til å funke med redhat, men da uten mandrake...

Noen som vet hvordan dette må gjøres?

-Fredrik

Du må editere enten /etc/grub.conf eller /boot/grub/menu.lst (eller /etc/lilo.conf viss du bruker lilo)

Disse configfilene er ganske lette å ha med å gjøre, serlig når du har en Mandrake installasjon fra før, cut'n'paste+litt redigering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...