Gå til innhold

Tips til nedlastningsprogram?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Er ikke sikker på om jeg har forstått dette riktig.

Men finnes det et nedlastningsprogram som deler opp nedlastningen i 4 deler? så det går 4 ganger så fort. + den lagrer det, så vis du mister forbindelsen så slipper du å starte på nytt igjen.

Jeg sliter med et nettverk som er veldig tregt og faller ut hele tiden.

 

 

Takker for hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sa med at det har satt på serveren der fila ligger sier meg ingen verdens ting:) Jeg er nesten helt nybegynner på data. Men har blitt medlem av forumet her for å lære.

 

 

Men tusen takk for linken! skal prøve å laste ned

 

 

Har også problemer med å laste ned oppdateringen til mesenger etter jeg restarta data pga tregt nett. Det er gammel msn som ikke fungerer lenger, og den kommer bare halveis i nedlastinga av den nye:S

Lenke til kommentar

getright er lett å lære og lett å bruke.

 

Tanken bak det å dele en nedlasting i flere deler er nemlig dette med å kunne resume en nedlasting;

 

*En filserver er en datamaskin (som kan være koblet til internett) der man kan laste opp eller ned filer til eller begge deler.

*FTP er en nettverksprotokoll som lar datamaskiner dele filer seg i mellom. (En protokoll er måten datamaskiner kommuniserer på over et nettverk)

*Når man setter opp en filserver der man aktiverer FTP setter man samtidig regler og slikt som gir brukerne rettigheter eller begrensinger alt etter hvordan man vil serveren skal bli brukt. Både i forhold til hva som er enkelt for brukeren og hva som er sikkert for serveren og innholdet.

*Blant alt dette som settes opp er muligheten til at brukere kan resume downloads. Det vil si at man fortsetter å laste ned fra et gitt punkt i fila.

*En download manager kan bruke/misbruke dette ved å simulere resume fra forskjellige steder i fila. Da kan man lage flere fiktive, separate nedlastinger på forskjellige steder i den samme fila. Jobben til download manageren er å lime disse segmentene sammen etter endt nedlasting slik at fila blir hel igjen. (noen ganger går dette dårlig men i de fleste tilfellene går det faktisk bra.)

*dette er bare effektivt når serveren begrenser hvor mye av hastigheten hver enkelt tilkobling skal få. Får du allerede max båndbredde fra serveren har dette ingen effekt.

 

Nettopp på grunn av at en enkelt bruker "snylter til seg" ekstra båndbredde er det ikke alle steder der de tillater bruk av såkalte download managers (feks getright) Eventuelt så får hver enkelt IP-adresse en gitt hastighet til rådighet :glare:

Da vil en erfare at jo flere segmenter en starter jo saktere går hvert segment.

 

Dette ble nokså klønete forklart men du kan jo lete litt rundt så finner du det nok ut. Eller rett og slett gjøre deg kjent med getright f.eks. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...