Gå til innhold

Ingeniørbataljonen August 2011


asola

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke Ingeniørbataljonen en kampbataljon, men en støttebataljon til kampbataljonene. Rekruttskolen tror jeg er ganske lik i alle avdelingene, men det avhenger videre, hvilken avdeling i Ingeniørbataljonen du kommer i.

 

Det er som i alle avdeling i bataljonen du havner i. Om frafallet er stort i Ingeniørbataljonen vet jeg ikke, men så en statistikk for frafallet til Sjøforsvaret på et innrykk, hvor ca 40-50% av jentene falt av under rekrutten.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Sommerinnrykket til IngBn har i år hatt en relativt lett rekrutt i mine øyne, kjenner folk som påstår det selv også, at de syns det har nesten vært for lett. Var en god del jenter i det innrykket, virker ikke som noen av de datt av. Kommer helt an på hvor du havner, vil tørre å påstå at gutta (og jentene) i Ping har det tøffere enn OVS, CBRN og Maskin etter rekrutten, av det jeg har sett. Maskin ryktes om å ha en tøff rekrutt da, men syns de slapp billig unna i år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var i OVS i Ing.bn i år.

Og syntes vi hadde en helt ok rekrutt i forhold til det jeg har hørt av andre.

Ikke det hardeste, men heller ikke slakt.

Det er noen dager man har lyst til å dø. mens andre dager er det bare gøy.

 

Det er jo da 4 kompanier i Ing.bn.

 

Oversetting - Som driver med forlytting av personell og kjørtetøy osv over vann og elver.

Maskin - Er jeg ikke bombe sikker på, men tror det er en del veiarbeid, mekanisk, og noe samband om jeg ikke tar helt feil.

Ping - som er Pansret ingeniør, de er litt mer infanterister igjen. Og driver mye med minerydding etter det jeg har kommet meg frem til.

Også er det CBRN som driver med rensing av kjemiske stridsmidler og sånt. (Chemical, Biologial, Radiational, Nuklear)

 

De holder jo til i indre troms, på skjold leir. Og der blir det jo noe kaldt.

Hvertfall på Mauken, der alle øvingsfeltene og skytebanene ligger. Skal du til ing.bn blir du godt kjent der oppe...

 

De fysiske kravene er like der som alle andre plasser. Da man såklart oppnår en bedre stilling om man imponerer litt bedre der såklart.

 

Men det at du er jente tror jeg ikke har noe å si.

Vi hadde ingen jenter i vårt kompani så jeg vet ikke hvordan de behandler dere i forhold til gutter.

Men dere får hvertfall mye oppmerksomhet med tanke på at det er heller lite jenter der haha.

Lenke til kommentar

Kan jo legge til et svar til trådstarter.

Jeg var i Ping B/A fra aug. 09 og til juli i år. Hadde en kjempebra tjeneste, så du kan glede deg! I kompaniet vårt var det fire jenter, og en ble dimma halvveis. De som var der hele året greide seg kjempefint og ble behandlet bra av alle gutta. Det stilles ingen ekstreme krav til fysikken, så er du i normalt god form skal nok det gå kjempebra!

 

Lurer du på noe mer konkret om Ping, så er det bare å fyre løs!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

er i ingeniørbataljonen i PingKpA nå.

sett bortifra kulda og mauken så er det en veldig grei tjeneste, vi hadde vel 9 jenter hvor da 1 byttet til sanitet, 1 ble sendt til samband og 1 ble dimmet.

når det kommer til rekrutten så har maskin og oversetting en særdeles hardere rekrutt enn Ping men det er grunnet at resten av tjenesten er svært slapp.

Ping derimot har en helt vanlig rekrutt som verken er for lett eller for tung.

når det kommer til fysiske krav så er det:

Push-Ups: 16

Sit-Ups: 20

Hang-Ups: 5

3000-metern: 15 min

det er det det forventes av deg men du blir ikke dimmet eller noe hvis du ikke klarer kravene.

 

men hvis det da er noe mer du lurer på så er det bare å ta kontakt :)

Lenke til kommentar

Uten at jeg har inngående kjennskap til det nye sesjonssystemet, vil jeg tro at det bare er å ønske seg/be om det på sesjon. Der kan du hvertfall ønske bataljon. Om du havner i Ping eller et av de andre kompaniene i ingbn etter det er vel i større grad tilfeldig.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har inngående kjennskap til det nye sesjonssystemet, vil jeg tro at det bare er å ønske seg/be om det på sesjon. Der kan du hvertfall ønske bataljon. Om du havner i Ping eller et av de andre kompaniene i ingbn etter det er vel i større grad tilfeldig.

 

Fordelingen til avdelingene i bataljonen skjer for de fleste på innrykksdagen, eller noen uker ut i rekruttskolen. Du må selv ønske deg en av kompaniene, men om du havner der er usikkert.

Lenke til kommentar

Ved å score bra på IQ-testen så øker nok sjangsene dine betraktelig. IQ-testen inneholder matte, formlikhet og synonymoppgaver. Personlig slet jeg mest på sistnevnte, haugevis med gamle gloser jeg ikke hadde hørt før. Hadde endt opp med 8 av 9 på IQ hadde det ikke vært pga ordlikhetsoppgavene, men nei. Fikk 6 der.

Så å rote rundt etter slikt er ikke dumt.

Lenke til kommentar
Fordelingen til avdelingene i bataljonen skjer for de fleste på innrykksdagen, eller noen uker ut i rekruttskolen. Du må selv ønske deg en av kompaniene, men om du havner der er usikkert.

 

På mitt innrykk i aug 09 fungerte det på den måten at jeg gikk inn på et rom på sessvollmoen, sa navnet mitt og fikk en kompanistripe og en sikkerhetsnål, med beskjeden: "Gratulerer, du er kommet i Ping kpb, fest denne på genseren"

Lenke til kommentar

Jeg var i OVSKP (Oversetningskopmaniet) i 2009, og vi hadde to "bivuakker" i løpet av rekrutten, som nok var det hardeste vi gjorde i løpet av førstegangstjenesten, rent fysisk. Det er ikke så veldig hardt - men det er det alltid lett å si i ettertid, det var mange nok som klaget underveis. Befalet kalte det en "mini-mestringsøvelse". Samtidig har jeg hørt at bivuakkene er noe hardere enn det man foretar seg på andre leirer. Hva de andre kompaniene på Skjold driver med, derimot, vet jeg ikke.

 

Det mest hatefulle minnet jeg har er å kle av meg (for å kunne kle på meg) på Mauken. Fy faen.

 

 

 

Redigert: Én stakk av (hehe, stakkars kar :)), en annen ble dimitert pga. ekstremt mange inkassoer, og en tredje ble (ufrivillig) dimitert da han ble stukket av en veps og fikk en allergisk reaksjon.

Som regel skal det noe til for at du skal bli dimitert. Mange flere prøvde, og klarte det ikke.

 

Vi hadde ei jente i troppen vår forresten, hun var verdens kuleste jente. Augustinnrykket (etter oss) hadde en del jenter, men hun ene fikk problemer fordi hun lå med ekstremt mange gutter. Ikke bli en feltmadrass.

Endret av Skoony
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei =)

Skal også inn i ingeniørbataljonen i august. Har veldig lyst til å bli stormingeniør, men er blitt litt usikker siden det på hjemmesiden til forsvaret står :

Hvordan bli stormingeniør:

For å bli stormingeniør må du på sesjon del 2 oppgi at du ønsker deg Hæren, og Ingeniørbataljonen.

Deretter er det enten Pansret Ingeniørkompani A eller Pansret Ingeniørkompani B som du må tjenestegjøre i for å bli stormingeniør.

 

Er det mulig å ta kontakt med noen for å si at jeg er interessert i å bli stormingeniør?

Endret av hawkman20
Lenke til kommentar

Hei =)

Skal også inn i ingeniørbataljonen i august. Har veldig lyst til å bli stormingeniør, men er blitt litt usikker siden det på hjemmesiden til forsvaret står :

Hvordan bli stormingeniør:

For å bli stormingeniør må du på sesjon del 2 oppgi at du ønsker deg Hæren, og Ingeniørbataljonen.

Deretter er det enten Pansret Ingeniørkompani A eller Pansret Ingeniørkompani B som du må tjenestegjøre i for å bli stormingeniør.

 

Er det mulig å ta kontakt med noen for å si at jeg er interessert i å bli stormingeniør?

 

Hvis du sa på sesjon at du ønsket å jobbe med miner/eksplosiver, er det veldig stor sjanse for at du havner i PING A eller B fra starten av. Dersom du IKKE havner der fra starten av tror jeg det er vanskelig å bytte, ihvertfall var det slik for folk som ville bytte i min periode som stormingeniør (3 år siden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...