Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke linux til å fungere på Toshiba L670D-128


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettop fått meg en Toshiba Satelitte L670D-128, og prøver å sette opp dual boot med linux, men jeg får det ikke til.

 

Ubuntu lar seg installere, eller kjøre som live disk dersom jeg deaktiverer ahci men booter ikke etter at installasjonen er fullført.

 

Opensuse starter installasjonen om jeg deaktiverer ahci, men krasjer under installasjonen

 

 

er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med AHCI aktivert, får du ikke hverken bootet livecd eller installert da heller?

 

Når du har installert med ACHI deaktivert, kommer du så langt som til grub sin oppstartsmeny etterpå?

 

Hvis du gjør det, trykk [e] for å redigere valgt oppstart, og fjern ordene 'quiet' og 'splash' og trykk [ctrl] +[x] for å boote med endringene (som bare er midlertidige for denne ene gangen)

du kan og eventuelt prøve å legge til 'noapic' og 'nolapic'

 

(kan eventuelt og være du må bruke 'vga=791' eller 'vga=792', men prøv det overstående først og se etter feilmeldinger.)

Lenke til kommentar

Husket litt feil det var acpi jeg måtte skru av, satte acpi=off.

Får da bootet ubuntu live, og installert. men booter ikke videre fra GRUB

etter å ha lest ditt tips installerte jeg på nytt med acpi=off, noapic og nolapic.

ingen endring

etter å ha trykke e i grub, og fjernet quiet og splash og trykket inn noapic og nolapic istedet begynner den og boote, men stopper på linjen:

[ 0.257173] Net : Registered protocol family 1

 

kan ikke se at noe er listet som feil, i klartekst i alle fall, men jeg er helt fersk på linux.

 

når jeg prøver med vga=791 eller 792 går den rett til blank skjerm når jeg startet booting.

 

 

edit: burde kansje ha nevnt at det er snakk om dual boot med win7 home premium

førstepost oppdatert.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Husket litt feil det var acpi jeg måtte skru av, satte acpi=off.

Får da bootet ubuntu live, og installert. men booter ikke videre fra GRUB

etter å ha lest ditt tips installerte jeg på nytt med acpi=off, noapic og nolapic.

ingen endring

etter å ha trykke e i grub, og fjernet quiet og splash og trykket inn noapic og nolapic istedet begynner den og boote, men stopper på linjen:

 

Så du bruker 'acpi=off', har du prøvd med denne som oppstartsvariabel i grub etter installasjon og?

 

Ellers har du her: https://help.ubuntu....ernel%20Options oppstartsvalg med forklaring som enn kan prøve med.

 

Selv har jeg enkelte systemer som trenger 'acpi_osi=linux' for å ville starte opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...