Gå til innhold

Riks-TV - signal styrke?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått Riks-tv i hus, signalene jeg mottar ligger på 100% kvalitet mens styrken ligger på maks 55%.

Nå som det er regn og tåke synker styrken til 40%, det medfører litt problemer med lyd og bilde, det fryser og lyden blir til tider borte.

 

Bruker en aktiv uteantenne som tar 5 volt fra Grundig boksen, finnes det forsterkere som kan hjelpe meg?

 

-N-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiv antenne vil si at antenna allerede har innebygget forsterker. En til forsterker bør ikke være nødvendig. Men er du sikker på at aktiv antenne er valgt i menyene til Grundig-boksen? Hvis ikke, får ikke antenna strøm og forsterkeren virker ikke, og antenna vil oppføre som ei passiv antenne.

Lenke til kommentar

Aktiv antenne vil si at antenna allerede har innebygget forsterker. En til forsterker bør ikke være nødvendig. Men er du sikker på at aktiv antenne er valgt i menyene til Grundig-boksen? Hvis ikke, får ikke antenna strøm og forsterkeren virker ikke, og antenna vil oppføre som ei passiv antenne.

 

Jepp, den er funksjonen er satt på i Grundig boksen.

 

Har testet med å slå den av også, da forsvinner signalet nesten helt.

Endret av norhawk
Lenke til kommentar

OK. Hvilken farge er det på dekningskartetder du bor? Er antenna i samsvar med anbefalingenefor din dekning?

 

Siden antenna er aktiv, kan vi vel anta at den er ny(?) Men hva med kabelen fra antenne til dekoder - er den ny, eller det en gammel kabel fra gammel analog TV-antenne du har gjenbrukt? Er alle koblinger OK? Hvor lang er kabelen fra antenne til dekoder?

 

Dersom kabelen er bra, eller det er for vanskelig å bytte den, kan du prøve en forsterkerfra f.eks. Clas Ohlson eller Biltema. De koster ikke mange hundrelappene, og kan hjelpe, og det er ikke noe stort tap om den ikke hjelper og havner i en skuff, og i min forrige leilighet ga det litt bedre stabilitet å ha en slik i stua selv om den ideelt sett burde vært på loftet der husverten hadde inntaket for antennekabelen som var lagt skjult i veggene. NB: Kobler du en slik mellom din dekoder og aktiv antenne, vet jeg ikke om dekoderen klarer å mate antenna med strøm via koakskabelen, det kan være at du da må bruke egen strømforsyning til antenna.

Lenke til kommentar

OK. Hvilken farge er det på dekningskartetder du bor? Er antenna i samsvar med anbefalingenefor din dekning?

 

Siden antenna er aktiv, kan vi vel anta at den er ny(?) Men hva med kabelen fra antenne til dekoder - er den ny, eller det en gammel kabel fra gammel analog TV-antenne du har gjenbrukt? Er alle koblinger OK? Hvor lang er kabelen fra antenne til dekoder?

 

Dersom kabelen er bra, eller det er for vanskelig å bytte den, kan du prøve en forsterkerfra f.eks. Clas Ohlson eller Biltema. De koster ikke mange hundrelappene, og kan hjelpe, og det er ikke noe stort tap om den ikke hjelper og havner i en skuff, og i min forrige leilighet ga det litt bedre stabilitet å ha en slik i stua selv om den ideelt sett burde vært på loftet der husverten hadde inntaket for antennekabelen som var lagt skjult i veggene. NB: Kobler du en slik mellom din dekoder og aktiv antenne, vet jeg ikke om dekoderen klarer å mate antenna med strøm via koakskabelen, det kan være at du da må bruke egen strømforsyning til antenna.

 

 

Bor i området som er definert med god dekning.

 

Jepp, antenna er helt ny, det samme er kabelen - strekk på ca.12 meter fra antenne til dekoder..

 

Stikker innom Expert en tur, montøren der kjenner godt til Riks-tv og eventuelle tiltak.

 

Takk for tipsene.

 

-N-

Endret av norhawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...