Gå til innhold

Hjelp til å bygge ny, billig stasjonær


Anbefalte innlegg

Hei du, maskinvare-mannen!

 

Begynner å bli lei av å bare inneha laptop, og ønsker i den forbindelse å kjøpe meg ny stasjonær.

PCen vil i hovedsak kun bli benyttet til web-/javaprogrammering, surfing og film.

 

Ønsker en fysisk relativt liten PC da den vil stå på pc-pulten.

Et slikt kabinett hadde vært ypperlig, men lager størrelsen problemer, er jeg åpen for forslag.

 

PC vil ha dual boot med Ubuntu og Windows 7.

 

Ønskelig prisgrense: 4000,-

Har satt opp et forslag, men har mine tvil hva angår PSU.

 

Er det mulig å dytte inn maskinvare som lar PCen spille nyere spill, er ikke no' bedre enn det. (Ja, jeg ønsker vel litt for mye for 4000kr?)

 

Setter pris på alle bidrag.

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En billig stasjonær som kan takle alt av typiske "arbeids" ting som nett og programmering, samt alt du kan ønske av video er relativt enkelt.

 

Men å lage noe slags gaming maskin ut av det i den prisklassen er nok ikke mulig. IGPen i CPUen som jeg vil foreslå vil jo kunne kjøre 3D, men det er bare nok til å kjøre litt eldre spill eller spill som ikke er avengig av høy framerate for å være spillbar. Det er ikke noe mer enn en minimumsløsning. Skal du ha noe mer kapasitet for spill må du ha et diskret skjermkort i stedet - hvilket fort koster opp mot 50% av budsjettet ditt om man skal ha et bra et.

 

Jeg hadde sett på en i3 540 (kr 800) som er 32nm (lav strøm/varme) og IGP for video og 3D innebygget. Kombiner med et Gigabyte H55M (evt. H55M-USB3 om du skal ha USB3 for et par kroner mer) (kr 650). 4gig billig DDR3 ram (kr 400). EN harddisk (jeg vet ikke hvor mye du trenger, men bare et forslag) (kr 530).

 

Foruten PSU og kabinett har du da en grunnleggende maskin til ca kr 2400. Kabinett er ikke så enkelt for å foreslå siden det er smak og behag, og PSU får du gjerne sammen med kabinettet om du skal kjøpe litt rimelig. Denne maskinen kan kjøre på nesten hvilken som helst kapasitet PSU. Den vil trekke skamlite strøm på idle (så lite som ned i 30watt), og lite selv på full load, så du trenger kort sagt ikke å tenke så mye på PSU kapasitet. Bruk gjerne en gammel du har fra før eller ta det du får med et kabinett. en 300watt f.eks. skulle være rikelig. 250watt også for den saks skyld, dog de selges nestne ikke lenger.

 

Dette hovedkortet jeg annbefalte er micro-ATX så du kan kjøpe et micro-atx kabinett som er lite slik som du vil også. Alternativt kan du også få tilsvarende hovedkort i mini-ITX også - som er enda mindre, for omtrent samme pris. I tilfelle du vil ha en virkelig liten maskin. Ufordelen er t det er litt fære kontakter på kortet, og du må betale litt mer på RAMen pg.a du bare har 2 slots i forhold til 4 på micro-ATX.

 

Etter kabinett og PSU bør du havne på en totalpris på litt under 4000 vil jeg tro - men som sagt - skal du spille også så blir det nok litt mer du må regne med. du må regne med rundt 1500 for et anstendig skjermkort for spill. (husk forøvrig at mini-ITX kabinett kan bli problematisk med størrelsen på noen skjermkort dersom du skulle veldge å kjøpe et diskret skjermkort)

 

Dette er bare et veldig røfft forslag, men håper det hjelper.

 

Her er en liste over micro-ATX kabinett, men husk på at de fleste ATX kabinett også har skruehull for micro-ATX hovedkort, så det kan du også buke (eller gjenbruke et kabinett du har fra før for å holde prisen minimal). Det vil bare være større enn det hovedkortet trenger.

https://prisguiden.no/sok?sort=price&count=18&n=&order=asc&categoryId=13&price=&detailId[]=65%28795%29

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for godt svar.

 

Jeg har skjønt at det enda ikke har blitt gratis med stasjonære, så jeg vurderer å spandere på meg litt ekstra.

 

Nytt forslag hvor jeg ikke tar høyde for størrelse samt litt større budsjett:

http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=853263&su=B73ED0A0-0BAE-4518-95FE-ACB257A31521

 

Passer komponentene godt sammen? Får jeg et bedre skjermkort til samme pris i et ATI-kort? Er kabinettet unødig dyrt? Forslag til andre komponenter i samme prisklasse som yter bedre?

 

Mange takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Gratis og gratis - men stasjonære er jo veldig billige egentlig. Hvis man bare ser på selve innmaten og regner med at man kan ta med seg et kabinett med PSU fra tidligere så er det jo som sagt bare 2400kr for en maskin som tross alt er sterkere enn de aller fleste highend bærbare maskiner. Det eneste du ikke får inkludert i den prisen er en maskin som kan spille nyere spill - uten diskret skjermkort som sagt - men utenom akkurat det så spider jo den maskinen hva det skulle være av oppgaver. Det er veldig billig i mine øyne.

 

Nå snakker vi jo en helt annen maskin da du har doblet budsjettet vel og merke. 8gig RAM er ganske mye. Du kommer veldig langt med 4 i de fleste tilfeller om du skal prøve å holde prisen nede. Kanskje bruk noe av besparelsen der til å gå for en GTX 460 over GTS 450'en om du først skal ha en annstendig spillemaskin. Det er skjermkortet som vil være begrensende faktor da, ikke at du "bare" har 4gig RAM. Spillmessig ihvertfall er det lite som bruker mer, dog 8 er kjekt om du til daglig jobber med tung videoredigering og heavy photoshopping profesjonellt.

 

VIKTIG!!: Du kan ikke bruke SO-DIMM RAM som du har valgt her (det er "kort" RAM for bærbare maskiner). Du må ha noe slikt som dette f.eks:

https://prisguiden.no/produkt/99470

 

Quadcore er fint å ha om du ikke er på trangt budsjett, men du hadde fort fått samme ytelse i de fleste spill på en i3 med litt lett overklokking. dualcorene strekker seg normalt litt lengre enn quadcorene, plus at i3 prosessorene er tilgjengelig på 32nm som lager mindre varme i forhold til 45nm som i5 er. Det finnes ingen quadcores på 32nm enda (med et unntak av en 6-core i EKSTREM prisklassen hvilket ikke er aktuellt å vudere). Du går ikke feil med quadcore sånn sett, men det er altså litt rom til å spare en del hundrelapper der dersom målet fremdeles er å lage noe billig. En dualcore kan aldri slå en quadcore om du driver mye med encoding, tallknusing eller andre ting som har spesialprogramvare som virkelig kan ta i bruk alle 4 kjernene dog - men for spill er forskjellen ikke så stor i de fleste tilfeller. Ingen av valgene er "feil" dog sånn sett - det kommer ann på økonomi og bruksmønster hva som er best valg for deg.

 

I forhold til harddisk så er det kanskje verdt å vurdere i disse dager om det er på tide å gå over til SSD. Crucial har nå en ny disk for en skarve tusing som fantastisk rask. Når det er snakk om hvor fort systemet FØLES så er en SSD utvilsomt den beste oppgraderingen man kan kjøpe. Det er dog en ekstra 500kr, og du er nesten avhengig av at du har en gammel disk fra tidligere eller noe sånt som du kan bruke til å lagre litt større filsamlinger. SSDen blir i praksis reservert til OS, programmer, og et par spill - da den bare er 60gig for den billigste modellen:

https://prisguiden.no/produkt/133268

 

Sparer du som sagt litt penger på RAMen f.eks. (2x2gig for rett under 600, med rom for senere oppgradering om det trengs) og bruker det til en SSD i stedet så er det ihvertfall ingen tvil om at et slikt system vil grisebanke en konvensjonell harddisk og 8gig RAM i forhold til hvor rask den føles i praktisk bruk. Dette kommer selvfølgelig opp til om du faktisk bruker mange appliksjoner som ofte går langt over 4gig grensen (det vet jo ikke jeg), men hvis ikke er det kanskje verdt å vurdere? Tar du feil er det lett å hive inn litt ekstra RAM senere (så lenge du kjøper 2x2 og ikke 4x1 brikker).

 

Det er langt i fra den billigste løsningen - og er som sagt litt avhengig av at du har et annet sted du kan lagre de litt større mengdene med data som du jobber deg opp over tid - men ytelsesmessig er SSD fantastisk fint. Det er vanskelig å forklare hvor fint det føles ved mindre du har prøvd det selv, og nå er det snakk om overkommelige priser for de gode enhetene. Verdt å tenke over ihvertfall.

 

Ellers synes jeg 1200 for et kabinett virker litt mye - men det er så smak og behag som sagt...

 

Det er alle tankene jeg kommer på for øyeblikket.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bytt ut SSD'en med Crucial C300 som Stigma nevnte, ellers ser det bra ut synes jeg.

 

Yep enig der - Crucial C300 er "the only horse in town" for tiden. Til den prisen er det ingen som slår den nå ytelsesmessig.

 

Resten ser bra ut det så langt jeg kan se. Med SSD, quadcore og en GTX 460 blir dette nå en skikkelig beefcake kraftmaskin i grunn.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...