Gå til innhold

Bytte skole, ikke bachelor.


Cecion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hoy!

 

Fungerer det å bytte skole, men ikke bachelor. Går nå Bachelor på en skole, og har lyst til å fortsette med samme bachelor(2 og 3 året) men i en annen by.

 

Hvordan er mulighetene her generelt? Erfaringer?

 

 

kozz

 

Jeg sjekket ut det samme i fjor, og det er nok dessverre verre enn man skulle tro, selv om man vil fortsette på samme bachelor. Det har hovedsakelig noe med at hver enkelt høgskole eller universitet legger opp studieløpet forskjellig, og har forskjellige obligatoriske emner. Hva disse emnene inneholder kan også variere. Spesielt vanskelig tror jeg det er å få godkjent en god del av NTNU-utdannelsen sin til andre universiteter, mens det på en annen side er litt enklere å få godkjent gode deler av emnene sine fra f.eks. UiB og over til NTNU. Det har noe med at NTNU har flere friemner enn en god del andre universiteter, og at det derfor ikke er problematisk å innpasse tidligere emner. F.eks. kan man ta to fordypningsemner gjennom en bachelor på NTNU, det kan man ingen andre steder (selv om man selvsagt har noen frie studiepoeng der også)

 

Jeg gikk på NTNU i fjor og hadde planer om å muligens fortsette samme studie på UiO. Fikk beskjed om at jeg da skulle søke meg inn på førsteåret på samme bachelor som jeg nå går, og så håpe på å få godkjent emnene mine, i hvert fall en god del av dem. Problemet her igjen, er jo forskjellene på hvor mange poeng hvert emne har, og hva som godkjennes. Jeg tok f.eks. ikke Ex.Fac (da det på NTNU var innlemmet under et obligatorisk emne) - dette ble ikke godkjent som Ex.Fac på UiO, som betyr at jeg da hadde måttet ta det opp igjen. Samme gjelder f.eks. Ex.Phil - man kan få godkjent det, men ettersom Ex.Phil på NTNU er på 7,5 studiepoeng, mot 10 studiepoeng andre steder, betyr det at man er nødt til å ta et ekstra studiefag for å ikke ligge i minus. Det kan fort bli mye rot. Dessuten er det ingen garanti for at du vil få de fleste emnene dine godkjent, og det får du jo ikke vite før du har kommet inn på studiet, søkt godkjenning, og da eventuelt kan begynne på andre studieår.

 

Det ble noe rotete, men ja, det er mulig - men det er slettes ikke sikkert at du får muligheten til det. Kjenner en som fikk det godkjent på NTNU (kom fra et annet universitet), men kjenner også en som ikke fikk det godkjent på UiO (kom fra et annet universitet). Det er skolen det går på, og det er ingen fasit på det. Man må bare ta sjansen og håpe på det beste - eller så får man starte om igjen.

Lenke til kommentar

Går Høgskole om det har noe å si, de må jo ha noe slag av samarbeid mellom seg. Kan tenkes at det blir mye rot, men hvordan er veiledningen fra skolene underveis?

 

Takk for utfyllende svar ihvertfall.

 

Jeg vet ikke, høgskoler har vel som universitet mulighet til å legge slikt opp selv? En jeg jobber med ønsket å bytte høgskole etter første studieår (hun gikk sykepleien), men fikk da beskjed om at det ikke var mulig, og måtte starte på nytt. Det behøver selvsagt ikke å bety at det ikke er muligheter for deg, men det var i hvert fall slik det ble for henne. Så hun startet på nytt på en annen skole.

 

Jeg kontaktet UiO da jeg snuste på dette, og fikk en god del utfyllende svar om hvordan ting ville bli i mitt tilfelle. Nå valgte jeg å ikke begynne på samme studie, men heller et annet hvor jeg på sett og vis allikevel vil få nytte av tidligere studiepoeng, og det ble jo den enkle løsningen for meg. Men det var ikke spesielt vanskelig å få gode og konkrete svar på det jeg lurte på.

 

Anbefaler deg å kontakte den skolen du evt. ønsker å bytte til, informer dem om problemstillingen din og emnekodene du tar dette studieåret, og forhør deg om mulighetene til å få godkjent emner og dermed få begynne på andre studieår på samme bachelorgrad.

 

Det med samarbeid er visst verre enn man skulle tro - men på sett og vis skjønner jeg hvorfor det er sånn. Det hadde vært problematisk hvis man kunne søke seg fra et lærersted til et annet, og fortsette på samme bachelorgrad. Det bør og skal være litt vanskelig, nettopp på grunn av begrenset antall studieplasser. Gjør seksti stykker det samme, kan det fort bli et problem.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...