Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det bevist at man kan få nakke/ryggplager av dårlige stoler og pulter?


Anbefalte innlegg

På skolen jeg går på (vgs) så har vi nye pulter, noe som er supert, men gamle stoler. Det vil si at stolene er høye i forhold til pultene. Vi blir sittende krumbøyd over pulten og pc'n. Dette kan da umulig være bra for ryggen, nakken og skuldrene? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal lage et innlegg i skoleavisa om dette.

Er det bevist at man kan få plager av dårlige høydeforhold mellom stol og pult? Ikke et ja/nei spørsmål Hadde hvert fint om dere har kilder å vise til.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det helt sikkert. Der er unge, og skal ikke ha noen problemer med dette. Er vanlig at kommunen har elendige innkjøpsordninger. Ligger mye av dette på nettet, så litt elednig av deg og ikke undersøke mer enn du gjør. Tror du bør legge fra deg journalist karrieren ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det helt sikkert. Der er unge, og skal ikke ha noen problemer med dette. Er vanlig at kommunen har elendige innkjøpsordninger. Ligger mye av dette på nettet, så litt elednig av deg og ikke undersøke mer enn du gjør. Tror du bør legge fra deg journalist karrieren ganske fort.

 

Takk for svar :) Har ikke tenkt til å bli journalist... Nå har jeg faktisk funnet fram flere paragrafer hvor det står om hvilke fysiske miljøfaktorer vi har rett på, og hva som er lov og ikke lov. Det jeg ikke fant på internett er forskning eller legeutalelser utenom det som er quota til aviser. Fant ingen sider hvor det stod om forskningsarbeid angående temaet.

Lenke til kommentar

ei!

Ligger mange sider med info om vitenskapelige artikler. Er bare å søke på medicine article, vitenskapelige publikasjoner+rygg osv.

 

Det er lettere å bare sende mail til ulike steder. Eks. Fokusklinikkene, hvor de blant annet har fokus på rygg. Ettersom dette er et kort innlegg, så trenger du ikke mange kildene, og heller ikke av for øy kvalitet. Det viktigste er å få flere til å skrive, eventuellt spisse innlegget ditt. Eks. "Dårligere stoler gir dårlige karakterer", "Stolene som gir sexproblemer". "Stolene som gir dårlige karakterer",

 

http://www.fokusklinikken.no/Ryggsmerter.htm

 

Om ingen ar klaget på stolene, så er det sikkert bra nok, går sikkert an å justere på stolene gjerne. Ville nok bare sendt noen mail, og ta dette med i innlegget ditt. Det å sitte med krum rygg, er vel sikkert ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ei!

Ligger mange sider med info om vitenskapelige artikler. Er bare å søke på medicine article, vitenskapelige publikasjoner+rygg osv.

 

Det er lettere å bare sende mail til ulike steder. Eks. Fokusklinikkene, hvor de blant annet har fokus på rygg. Ettersom dette er et kort innlegg, så trenger du ikke mange kildene, og heller ikke av for øy kvalitet. Det viktigste er å få flere til å skrive, eventuellt spisse innlegget ditt. Eks. "Dårligere stoler gir dårlige karakterer", "Stolene som gir sexproblemer". "Stolene som gir dårlige karakterer",

 

http://www.fokusklinikken.no/Ryggsmerter.htm

 

Om ingen ar klaget på stolene, så er det sikkert bra nok, går sikkert an å justere på stolene gjerne. Ville nok bare sendt noen mail, og ta dette med i innlegget ditt. Det å sitte med krum rygg, er vel sikkert ikke bra.

 

Takk for svar! Tenkte ikke på å skrive "vitenskapelig publikasjon rygg", men da kom det opp en del :) Trenger jo noe å vise til når jeg skriver artikkelen :p

Lenke til kommentar

Vi har dritt gamle stoler og pulter, det er et helvete å sitte på stolene, og enda verre hvis man skal jobbe på pultene. De laveste pultene ligger faktisk oppå lårene mine.

 

Klag til hms utvalget på skolen din, og se om de kan gjøre noe :) De er plikta til å i hvert fall behandle saken og komme med en kommentar innen en måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...