Gå til innhold

Bytte av lysrør til Thinkpad T60


Lanzoni

Anbefalte innlegg

Har en T60 2007 63G som lysrørene (tror jeg) har sviktet på.

Skjermen er rødlig, blinker og lyset slår seg av. IBM ville bytte hele LCD-skjermen og derfor har jeg allerede fått forsikringspenger for kjøp av ny pc, da reparasjonen ville koste mer.

 

Jeg har imidlertid lyst til å prøve å bytte lysrørene på egenhånd. Noen som har erfaring i å gjøre det?

 

 

Jeg har en T60 2007 63G med en 14.1-inch SXGA+ (1400 x 1050 resolution) TFT display, og sliter litt med å finne riktig lysrør.

 

http://www.lcdparts.net/ccflDetail.aspx?ProductCCFL=MSLLENOVOIBM141W

 

Tror dette skal være rett skjerm, men T60 er ikke listet opp som kompatibel til denne delen. Kan det være fordi T60-modellen er gått ut?

 

 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå gidder ikke jeg å lete for deg, men mitt tips er Ebay!

 

Her kan jeg nesten garantere deg at du vil finne tilsvarende ccfl rør som du trenger å skifte.

Men undersøk nøye, pass på at det er rett tykkelse/bredde osv og ofte står det en kompatibilitet liste i auksjonen.

 

De koster run 2-10 dollar der hvis ikke jeg husker feil. Det å skifte rør-et i seg selv kan være knotete og vanskelig. Det er en viss risiko for å ødelegge ting i prosessen.

Lenke til kommentar

Nå gidder ikke jeg å lete for deg, men mitt tips er Ebay!

 

Her kan jeg nesten garantere deg at du vil finne tilsvarende ccfl rør som du trenger å skifte.

Men undersøk nøye, pass på at det er rett tykkelse/bredde osv og ofte står det en kompatibilitet liste i auksjonen.

 

De koster run 2-10 dollar der hvis ikke jeg husker feil. Det å skifte rør-et i seg selv kan være knotete og vanskelig. Det er en viss risiko for å ødelegge ting i prosessen.

 

 

Takk for svar!

 

Fant noe lovende her: http://viewitem.eim.ebay.no/NEW_141_XGA_CCFL_BACKLIGHT_LAMP_for_IBM_THINKPAD_T60/250724818714/item

 

og enda mer lovende her:

http://viewitem.eim.ebay.no/New_141_XGA_CCFL_BACKLIGHT_LAMP_for_IBM_THINKPAD_T60_/270478984260/item

 

Ser at den siste selgeren mener man ALLTID bør prøve å bytte inverter iogmed at dette er mye enklere og mindre risikofyllt.

 

 

Du sier det er en viss risiko for å ødelegge ting i prosessen med å bytte lysrørene. Hva kan ødelegges? (antar det er endel) Har du prøvd å gjøre dette byttet selv?

 

Skjermen er totalt ubrukelig slik den er nå, og står konstant koblet til en ekstern skjerm. Er det fare for å ødelegge noe annet enn selve skjermen?

Lenke til kommentar

Du sier det er en viss risiko for å ødelegge ting i prosessen med å bytte lysrørene. Hva kan ødelegges? (antar det er endel) Har du prøvd å gjøre dette byttet selv?

 

Hvis man er uforsiktig kan man lett knekke den tynne ccfl lampen. Man kan også lett ødelegge "mekanismen" som holder lampen på plass.

 

Skjermen er totalt ubrukelig slik den er nå, og står konstant koblet til en ekstern skjerm. Er det fare for å ødelegge noe annet enn selve skjermen?

 

Så lenge man klarer å separere skjermen fra resten av bærbar-pc'en på en forstandig måte, så skal det ikke være noen fare nei.

 

Husk på at man trenger meget smått verktøy (små stjerne/flat skrujern), spesielt ved baklysbytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...