Gå til innhold

Trenger en hjelpende hånd til valg av komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei hå.

 

Trenger snart ny pc, og driver på med innsanking av priser og info.

Da trenger jeg hjelp av klokere hoder enn mitt eget.

Har satt sammen en liten liste over hoveddelene her: https://prisguiden.no/liste/119571

 

Det jeg spekulerer mest på:

 

  • Er om Crosshair hovedkortet er verdt oppgraderingen kontra M4A87TD EVO kortet?
     
  • Burde jeg gå for en annen PSU? Kjekt med modulært da jeg ikke skal ha all verden til utstyr i den.
    Men man kan jo alltids kutte av det man ikke har bruk for.
     
  • Er det noen vits i å gå for 6 kjerner alà x6 1055T 2,8Ghz? Eller vil det ha minimal innflytelse i det daglige spilleliv?
     
  • Bør jeg vurdere Crossfire? Vil det gi innvirkning på editering, eller kun spill?

Pc'n blir stående på stua koblet til TV'n og stereoanlegget.

Derfor er minst mulig lyd fra pc'n og best mulig lyd fra anlegget er ønskelig.

I samme sammenhengen lurer jeg på om det blir lyd ifra HDMI porten på skjermkortet eller om man må bruke s/pdif utenom.

 

Den vil i hovedsak bli brukt til spilling og video/fotoredigering samt musikk i lystige lag (nabo tortur sessions).

Før noen påpeker mangelfull lagringsplass, så vil den gamle pc'n bli ombygd til filserver sammen med den andre server/surfe pc'n jeg har.

 

En stor takk til alle som gadd å lese samt muligens kan svare på spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hå.

 

Trenger snart ny pc, og driver på med innsanking av priser og info.

Da trenger jeg hjelp av klokere hoder enn mitt eget.

Har satt sammen en liten liste over hoveddelene her: https://prisguiden.no/liste/119571

 

Det jeg spekulerer mest på:

 

  • Er om Crosshair hovedkortet er verdt oppgraderingen kontra M4A87TD EVO kortet?
     
  • Burde jeg gå for en annen PSU? Kjekt med modulært da jeg ikke skal ha all verden til utstyr i den.
    Men man kan jo alltids kutte av det man ikke har bruk for.
     
  • Er det noen vits i å gå for 6 kjerner alà x6 1055T 2,8Ghz? Eller vil det ha minimal innflytelse i det daglige spilleliv?
     
  • Bør jeg vurdere Crossfire? Vil det gi innvirkning på editering, eller kun spill?

Pc'n blir stående på stua koblet til TV'n og stereoanlegget.

Derfor er minst mulig lyd fra pc'n og best mulig lyd fra anlegget er ønskelig.

I samme sammenhengen lurer jeg på om det blir lyd ifra HDMI porten på skjermkortet eller om man må bruke s/pdif utenom.

 

Den vil i hovedsak bli brukt til spilling og video/fotoredigering samt musikk i lystige lag (nabo tortur sessions).

Før noen påpeker mangelfull lagringsplass, så vil den gamle pc'n bli ombygd til filserver sammen med den andre server/surfe pc'n jeg har.

 

En stor takk til alle som gadd å lese samt muligens kan svare på spørsmålene.

 

Budsjett?

Tror ikke du hadde trengt og gå for x6 hvis du bare skal spille og redigere, da ville jeg heller slengt på 4gb ram til :tease:

Crossfire vil vel egentlig bare gi enda mer ytelse hvis du skal spille over flere skjermer, er ikke helt sikker der. Men hvis du bare har en skjerm, tror jeg du ganske så fint skal klare deg med single!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Budsjettmessig hadde jeg regnet med ca 6-8.000,-

Er forholdsvis rund i kantene, men jeg liker ikke å bruke mere penger på ting som kun er marginalt bedre. Riktignok er jo alt i denne verdenen basert på marginale ytelses økninger men med til tider brutale prishopp.

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig er det knapt målbare forskjeller mellom de to hovedkortene du har satt opp. Den eneste grunnen til å velge crosshair er om du skal overklokke eller ønsker å ha noe som ser råere ut :)

 

Jeg ville valgt det rimeligste så lenge det har USB3 og SATA3, 6Gb/s.

 

Ut fra bruksområdet du har skissert vil du kanskje ikke ha så mye nytte av 6 kjerner bortsett fra til videoredigering. Til spilling vil høy klokkehastiget ha mer betydning enn mange kjerner. Det blir egentlig et spørsmål om pris.

Lenke til kommentar

Å ha et Hk som støtter Crossfire er bra. Da kan du senere kjøpe et 6870 kort til når det har falt i pris. Du vil da med 2 HD 6870 i CF ha bedere ytelse enn et 5970 kort i de fleste spill.

Her er et eksempel :

bfbc2_1920_1200.gif

 

Ikke alle spill og programmer utnytter CF da, men de fleste nye.

CF har ikke noe med flere skjermer å gjøre da all grafikk routes igjennom PCIexpresskort i slot 1.

Du vil ikke kunne bruke portene på det andre kortet når du kjører i CF.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Da er vel saken biff, går for de billigste komponentene. Bling inni et kabinett bryr jeg meg skjorta i.

Litt usikker på PSU enda da jeg ikke har anelse om hvor mye 68** kortene trekker av watt.

Blir lyden for jævlig kan man jo alltids kjøpe et lydkort.

Det står at M4A87TD EVO kortet er Crossfire ready med en 16x og en 4x slot. Aner ikke om dette vil gi et redusert utslag kontra x16+x8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...