Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7 SSD installasjons/oppstarts problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har i en lengre periode nå hatt problemer med maskinen min, og har prøvd endel for å få den til å fungere optimalt.

Her er det som har skjedd med maskinen sålangt..

 

Pc problemene mine startet da jeg dro ut en ledning mens pcen var på, phonokabelen fra min pc, via en DAC og til en receiver.

Hele pc'en frøs og skrudde seg av etter 2-3 sekunder.

 

Min konklusjon er at jeg var uforsiktig og hadde ladet opp statisk elektrisitet før jeg dro ut ledningen,(Jeg har jordisolator på ledningen).

 

Da jeg prøvde å starte maskinen startet alle viftene, harddisker og skjermkortet men den skrudde seg fort av. Gjerne etter 3-4 sekunder så skrudde alt seg av igjen.

OS harddisken min så også ut til å ta skade av dette så jeg tok den ut.

Jeg prøvde å ta ut en og en disk, og til slutt alle.

Ta ut ram, bytte slots.

Ta ut skjermkort, men fortsatt samme symptomer.

 

Jeg prøvde så å ta ut 4pin strømkontakten til CPU, og da holdt pc'en seg på, men man får naturligvis ikke bootet.

Min konklusjon var da at enten hovedkortet eller CPU var død.

Jeg byttet hovedkort til et gigabyte ex58-ud5, og cpu til en i7 920 og beholdt ram.

 

Nå får jeg startet maskinen og får bootet den.

Men problemet er at med ujevne mellomrom skrur maskinen seg av i 2-3 sekunder(helt av, alle vifter, lys osv blir stille) før den starter opp igjen i en ny boot.

Jeg har sjekket CPU temperatur i bios, men den er ikke særlig varm. 35-40 grader.

Restartene skjer som regel da det er lite load, da jeg feks bare surfer eller bruker msn.

Men veldig mye mer sjeldent da jeg spiller noe, for eksempel Starcraft 2.

 

Hovedkortet er et Gigabyte UD5 og prosesoren en i7 920.

Jeg bruker denne rammen:

http://www.komplett....aspx?sku=339300

 

 

I går onsdag den 20. oktober kjøpte jeg en ny harddisk, en intel ssd x25 80gb og ny ram:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590445

 

Etter mye om og men fikk jeg startet windows installasjonen (som forøvrig gikk veldig sakte),

maskinen gjør seg ferdig med installasjonen og rebooter for å boote opp for første gang.

Den går til punktet hvor den installerer oppdateringer før man logger inn, og her skrur maskinen seg av med samme symptom som tidligere. Den loader windows logoen fullt, så skrur den seg av. Som en forandring fra før av, så skjer dette på samme tidspunkt hver gang.

 

Har prøvd å installere win7 fra en usb stick, og fra en DVD.

Formartere og installet win7 ca 4 ganger før jeg kastet inn håndklet klokken 0200 i natt.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette, da jeg snart har fått kvoten min og vel så det med denne maskinen..

 

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om konklusjonen din er feil og det er PSU som gåen? Har du prøvd med en annen PSU?

 

Det er absolutt en mulighet, jeg har ikke fått testet den.

Da jeg ikke har noen til overs, og har hatt lite behjelpelige bekjente med strømforsyninger.

Det første på agendaen idag er å teste om ram timings er rett, og voltage.

 

Det å kalle det en konklusjon blir vel litt å ta i, jeg har rett og slett sett meg litt lei på det. Og vil bare få den i gang, derfor jeg stortsett bare har bestillt deler.

Og vurderer snart å bare bestille opp en ny PSU.

Endret av Komek
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

vel om PSU er gåen eller leverer dårlig strøm, så vil alle slike tester være bortkastet. Vel helt bortkastet er de ikke om man lærer noe.

Siste 5 årene så har dårlige kondensatorer fått skylden fom mange rare problemer. Man kan enkelt se om de er gåen med at krysset i toppen av kondensatorene er det kommet ut en veske som er hvitt eller brun. Kondensatoren er dermed sprukket og det kan resultere i mange rare problem. Restart og blå skjerm er bare noen av problemene de medfører.

Lenke til kommentar

Problemene dine er iallefall svært like de jeg har sett flere ganger når PSU er defekt. Starter "litt" før den skrur seg av, starter uten 4 pins tilkoblet, men ikke med ...det første som slår meg er PSU.

 

Jeg fikk endelig feilsøkt litt i går, prøvde med den gamle disken igjen og den gamle PSU'n og den starter opp. Men det gjør ikke SSD disken med samme psu.

 

Fikk så prøve en annen psu, og da fungerte det!

PSU bestillt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...