Gå til innhold

Spise havregrøt som frokostblanding?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er absolutt ikke dumt, det.

 

Så vidt jeg vet er det forskjell. GI går betydelig ned når havregrynene blir kokt, fra rundt 90 til mellom 60 og 70. Det vil si at i grøtform vil karbohydratene bli tatt opp lanfsommere, med lavere og jevnere blodsukkerstigning samt tilhørende insulinproduksjon som følge.

 

det kan være greit å ha i bakhodet, spesielt om man er på slankekur.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skjønner hva du sier her. Mener du at det er ingen som spiser kun havregrynblanding/havregrøt til frokost? I så fall tipper jeg du tar grundig feil, men det er uansett irrelevant ift spørsmålet i åpningsposten.

 

Selv om havregryn muligens er det mest proteinrike kornslaget (ca. 13 %) består det likevel primært av karbohydrater. Derfor blander jeg selv gjerne inn en skje proteinpulver i grøten.

Lenke til kommentar

Tenkte mer i de baner at bryr man seg om varm/kald effekt av frokosten samt poster i kost/tilskudds-delen av forumet så spiser man en balansert frokost med rett GB.

 

Om man ikke gjør det , kun 95% karb til frokost så har man mye mer "effekt" å hente på å tilsette protein og fett en å koke/ikke koke havregryn.

Lenke til kommentar

Havre består ikke av 95 % karbohydrater.

 

Jeg har nå tatt meg bryet med å sjekke en matvaretabell, og tallet er nærmere 56 (selv om denne fine artikkelen sier 61). Dertil kommer hele 7 % fett og, som jeg sa, i overkant av 13 % protein.

 

Min påstand er at havregrøt er en utmerket frokost også alene, spesielt om man har trangt budsjett og/eller ikke er kroppsbygger.

Lenke til kommentar

GI er hvordan kroppen tar opp 50g karbohydrat. For å regne ut GI på et produkt, har de i hovedsak spist det produktet blanda med 50g sukrose? og sett utslaget på et blodsukker apparat. Men uansett, om jeg tar feil nå, så er GI en betegnelse på hvor stort utslag produktet har på kroppen.

 

Fordi man ikke spiser kun havregryn, men ofte havregryn i melk, blir utslaget i GI anderledes. Som War sier, protein og fett har innvirkinger på GI på et produkt.

 

Okey.. La oss si at du KUN spiser havregryn blanda med melk, som vi sier har en GI på 80. Da vil det være så kjapt blodet tar opp sukkeret.

 

Men om du plutselig drikker en proteinshake i tilegg (50g protein). Så vil GI'en være halvert, fordi protein gjør det seinere. Så havregryn blanda med melk + proteinshake, gir ikke 80 i GI lengre, men heller 30 kanskje.

Lenke til kommentar
Havre består ikke av 95 % karbohydrater.

Nei men man regner det som karb da kvaliteten på proteinen er dårlig.

Dvs PDCAAS verdien som er på 0,40( http://en.wikipedia.org/wiki/PDCAAS

 

Protein i pizza og brødskiver og kaker osv regner man ikke med.

Slik protein som er tilsatt i div matvarer er dårlig ødelagt protein-konsentrat og den naturlige proteinen i råvaren mangler så mange aminosyrer /har en lav PDCAAS-verdi og regnes da ikke med i den daglige beregningen.

Kun som kcal.

 

Dvs brødskiver og havregryn regnes som karb, melk som protein.

Lenke til kommentar

Igjen er du (hvis man leser deg med velvilje) tendensiøs og unøyaktig. PDCAAS på havre er ikke 40, men 57-65, alt etter hvilken kilde du vil stole på. Les din egen link!

 

Det at proteinet i havregryn ikke er det med aller høyest biologisk verdi gjør på ingen måte påstanden om 95 % karbs noe mer rett. Om du ønsker å grovinndele næringsemnene såpass at du reduserer melk til proteiner og havre til karbohydrater, så får du heller skrive at det er det du gjør.

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at i trening/kost regner man ikke med proteinen i en pizza når man sikkrer seg 2,2g pr kg kroppsvekt ol.

Man regner også havregryn som karb.

 

Det er snakk om kvalitetskilder , ikke flisespikkeri.

Peanøttsmør regnes som fett, selv om det er 15g karb pr 100g osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...