Gå til innhold

lufting i kabinett...


Anbefalte innlegg

Har nå fått sammen de viktigste delene til min nye pc. Har et suntek 656 kabinett og ser nå det som jeg også har lest i et par tråder etter jeg fikk det; - det blir ikke mye gjennomlufting der nei.

Kun ei 92mm vifte midt på bak.

Så det jeg lurer på er hva jeg trenger av mer vifter og hvordan?! 8)

Om jeg ikke skal begynne og skjære i kabinettet som jeg jo har fordi det ser bra ut - så lurte jeg på om denne funka:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=WIN7500

bruker ikke hardisker der da selvfølgelig :wink:

 

Vil dette være en god løsning eller er det noen av dere glupe pc-freaker der ute som har bedre forslag. Takker mye for det i så tilfellet. Ser liksom ikke formeg at den der brønnen vil være særlig pen og se på heller! :shrug:

 

Og en ting til om dere ville være greie med meg siden det snart er helg. Fram til jeg får en bedre vifte løsning. Bør den kabinett vifta bak suge inn eller blåse ut når jeg kun har den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Chieftec Dragon Medium kabinett med plass til 4-5 vifter.

 

Er det greiest med 2 i front som blåser luft inn i kabinettet og 2 bak som blåser ut varmluften??

 

Og en ting til - hva bør CPU temperaturen helst ligge under. Nå svirrer den rundt 48-50 grader celcius. Og da har jeg ikke klokket den noe.

 

Har en Igloo Silent Breeze 462 (19dBA) CPU vifte og 4 stk Enermax Silent Fan.

Lenke til kommentar

greit og montere 80mm vifter om jeg bare hadde hatt en plass og montere de 8) , gode forslag er det jeg håper på fra dere da. Hvordan få bra luftgjennomstrømning når jeg i utgangspunktet kun har mulighet for en standard vifte bak. Hva er trikset for å dra inn luft framme da - har som sagt et suntek th-656 kabinett som ser ganske bra ut - bør være en løsning som ikke ser helt ræva ut heller :wink:

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å kjøpe samme kabinett som deg, men styrte unna. Har en kompis som også har Suntek.. han var ikke helt fornøyd med det.. måtte ha dekslet åpent med en vanlig bordvifte på gulvet som blåste inn luft.

 

Funket vell greit det.. på en måte.. :shrug:

Lenke til kommentar

Det hjelper lite med en ekstra vifte foran. Det beste er flere vifter i samme enden av kabinettet. Men først kan du forbedre de eksisterende vifteåpningene. Se på dette bildet på hw.no. Viftegrillen er jo nesten tett! Ta sagen/kniven og kapp vekk den unødvendige plasten i vifteholderen. Så kan du ev. borre opp hullene i kabinettet større.

 

Jeg kan ikke helt se hvor luften kommer inn i fronten, men du kan jo bore/kappe noen hull i bunnen av kabinettet på dette bildet. Du kan også la det nederste dekselet til PCI kortene være åpen.

 

To vifter (PSU vifte + 92mm kabinettvifte) burde være nok.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Så da mener du at kabinett vifta suger luft inn og psu vifta ut? Om det blir tilstrekkelig så høres jo det bra ut :smile:

Hva med drevramme til 5.25 med vifte i front - unødvendig og dårlig effekt eller. Og vil det være noe hjelp i pci vifte til under 100 lappen?

Lenke til kommentar
Så da mener du at kabinett vifta suger luft inn og psu vifta ut? Om det blir tilstrekkelig så høres jo det bra ut :smile:

Hva med drevramme til 5.25 med vifte i front - unødvendig og dårlig effekt eller. Og vil det være noe hjelp i pci vifte til under 100 lappen?

 

Nei, nei. Begge viftene må blåse varm luft ut. Hvis de er koblet motsatt, så skjønner jeg godt at det blir varmt.

 

Det blir vannvittig stygt med en vifte i fronten. Gjør heller som jeg skrev i forrige post.

Lenke til kommentar

Et alternativ til den stygge hvite boksen du foreslo kan være: http://www.enermax.com.tw/uc-a5fatr2.htm

 

På den skal man vistnokk kunne montere 2*80mm vifter, viser til test: http://www.pcabusers.com/reviews/crazypc/u...a5fatr2/p2.html

 

Kan bla. kjøpes fra:http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=12799&PHPSESSID=91af8ba2cf4299e760aba1cce0432985

Men mamoz har den også...

 

Hvordan det fungerer i praksis...si det... :roll:

Lenke til kommentar

Bare et problem - det går jo ikke an å koble viftene i selve boksen slik at de suger inn luft i fronten. Og det er jo det jeg trenger - et innsug i front som ikke finnes på kabinettet.

Men ja, den var mye bedre å se til, synd det ikke hjelper :cry:

kom gjerne med flere forslag.

mange flere... :p

Lenke til kommentar

Har du festet en 80 mm vifte i holderen på siden av harddiskene?

Det er ikke så lett å komme til der med det er en lilla plass der.

Vet ikke om det hjelper så mye med en vifte der, men jeg merket at det kom støv/luft inn med cdromene (Mest støv, lite luft :) )

 

- gordito

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med å fjerne plombleringen til den ene av "reserve" parallell porten til venstre for kabinettviften (sett bakfra) slik at en unngår undertrykket i kabinettet og frisk luften slipper inn i nærheten av CPUen.

 

Er man hendig, flytter man kabinettviften lengre ned på siden og så lage til en kabinettvifte til innsug i nærheten av CPUen.

 

Andre forslag er å montere i PCI-vifte.

 

Det med å lage hull i bunnen av kabinettet er absolutt et godt forslag. Her bør det være mulig å lage hull til en 120 mm kabinettvifte, mens det trolig bare er plass til en 80mm vifte like under harddiskene.

 

Har selv samme kabinett og sliter mest med at viften til strømforsyningen bråker, til tross for relativt lav kabinett temperatur. Strømforsyningen er nok hardt belastet. Har montert i en ekstra 80 mm foran på strømforsyningen for å hjelpe til å blåse luft gjennom strømforsyningen, men det kommer likevel varm luft ut av strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...