Gå til innhold

Vilkår for lån til oppstart av butikk


toretang5

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen her som har erfaring med/greie på vilkår for lån m.v. når man skal starte opp en butikk? Jeg har tenkt å ta meg en tur i banken etter hvert, men de trenger noen beregninger for å gi meg et estimat (type budsjett, investeringsplan m.v.). Akkurat nå er jeg kun ute etter å få et helt **omtrentlig** anslag på hva som er "normale" betingelser på følgende:

 

 

1) Investeringslån på 1-2 mill med pant innenfor 60%-80% av verdi. 20 års nedbetalingstid. Flytende og fast. Vi vil da leie lokale, slik at panten da må bli i utstyr/inventar/varelager, eventuelt i vår private eiendom.

 

2) Kassakreditt på 100 000

 

3) Bankgaranti på 4 mnd leie (d.v.s husleie + felleskost + markedsføringsbidrag + mva).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs litt på bankens kjennskap til deg (historikk eksisterende lån) samt vurdering av forretningsideen din, derfor har jeg angitt svarene innenfor noen rammer.

 

1) Investeringslån på 1-2 mill med pant innenfor 60%-80% av verdi. 20 års nedbetalingstid. Flytende og fast. Vi vil da leie lokale, slik at panten da må bli i utstyr/inventar/varelager, eventuelt i vår private eiendom.

Fra 5,5% til 8%. Hvis det er pant i din private eiendom skal kan du få dette ned mot boliglånsrenten (avhengig av belåningsgrad m.m.) Vær klar over at bankene bruker faktorer til å skrive ned verdien på ting som varelager og driftstilbehør - often brukes en faktor på opp mot 50 % (igjen, dette varierer litt fra bank til bank). Så et varelager på 100.000 har fra bankens side ofte en verdi på 50.000. Du nevnte ikke pant i factoring (utestående fakturaer) men det bør kanskje tilbys (avhengig hva du skal gjøre og hvordan salg foregår).

 

2) Kassakreditt på 100 000

Fra 6,5% til 8,5%. Men det samme som kommentert ovenfor gjelder også her.

 

3) Bankgaranti på 4 mnd leie (d.v.s husleie + felleskost + markedsføringsbidrag + mva).

Garantiprovisjonen ligger vanligvis på 1-3% og de fleste ligger på 1,5% eller 2 % av garantibeløpet.

 

Jeg har her ikke kommentert etableringsgebyret. Mange banker tar en prosentsats (f.eks. 1 % av lånebeløpet, max f.eks. 5000) og noen har en fast sum, du bør uansett forvente opptil 10000 i etableringskostnader (inkl evt tinglysning i løsøreregisteret).

 

Ellers så kan du godt tilby å stille personlig kausjon for en sum, dette vil styrke sikkerheten, redusere risikoen og være et argument for en lavere rente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...