Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk særemne tråden for VG3 allmenn påbygg eller VG3 studiespesialisering


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

 

Jeg går som sagt på allmenn påbygg.

 

Jeg har fått en oppgave i norskfaget hvor jeg skal ha et særemne. Det skal være en muntlig presentasjon på nøyaktig 20min. Hvis jeg velger bøker så må det være 3-5 bøker sier læreren.

Jeg velger å starte denne tråden nå, altså i god tid før innleveringsfrist. Innleveringsfristen er rundt vinterferien, som er i uke uke 9, begynnelsen i mars. Leverer jeg ikke denne inn stryker jeg i standpunktkarakter i muntlig norsk.

 

Hva kan dere foreslå til særemne?

 

Burde jeg finne en ferdig utfylt på Internett så skriver jeg den bare om eller skal jeg ta det helt fra grunnen av?

 

Jeg ser at jeg ikke er den eneste som lurer på dette så jeg gir tillatelse til andre brukere om å spørre om hjelp i denne tråden for norsk særemne. Vi begrenser da mange enkelt individ tråder, når vi samler dem i en stor tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at du skal lære noe, så da blir det bare dumt å ta noe fra nettet :p Med mindre du ikke er interessert i å lære noe og heller vil jukse :p

 

Finn en bok du har lest som du liker godt, så finner du et par bøker til av samme forfatter eller i samme katogeri.

 

 

Eks to krimbøker. eller lignende?

 

Jeg valgte: "Mannen som elsket Yngve" og "Charlotte Isabel Hansen" av Tore Renberg. To bøker om Jarle Klepp.

 

Problemstilling: Hvordan utvikler Jarle seg i de to bøkene spesielt med hensyn på identitet.

 

 

Mitt tips: Les bøkene så fort som mulig, skriv en mal, og sett opp en plan sånn at du arbeider med oppgaven gjvent og trutt, ikke sitte 10 timer i strekk rett før innleveringen.

(skulle ønske jeg klarte å følge det oppsettet haha :p)

Lenke til kommentar

Jeg har også fått en norskoppgave hvor vi også skal ha et særemne. Vi skal velge minst 2 bøker :) Synd at TS må velge 3 til 5 bøker..

 

Har lest det ene, og skrevet et referat. Dette skal innleveres i etter høstferien, tror den var den 22 okt.

 

Nå gjenstår det kun en bok :w00t:

 

 

TS: Vi kan velge enten muntlig eller skriftlig, rart at dere skal ha muntlig, og ikke skriftlig..

 

Min anbefaling er å velge bok av samme forfatter. Helst krimbøker.

Lenke til kommentar

Vi skal også ha særemne i år. Men vi må levere før jul, lese minst 3 bøker og velge selv om vi skal ha skriftlig eller muntlig. Ved skriftlig må vi minst skrive 10 sider og ved muntlig må vi holde foredrag i en skoletime, altså 45 minutter og i tillegg levere inn noe skriftlig. Merkelig hvor store forskjeller i krav det er ved ulike skoler!

Endret av Pusa24Girl
Lenke til kommentar

Har selv valgt emne om propaganda, hvor jeg har tenkt til å se litt på propaganda, og spesielt på norsk propaganda på 1900-tallet. Har valgt 3 bøker av tre forskjellige forfattere, og tar det som er relevant. Er det slik at alle velger skjønnlitteratur eller? Synes et emne som propaganda er mer interessant, har blant annet tenkt til å analysere propaganda og ta for meg hva som kjennetegner diverse typer for propaganda.

Lenke til kommentar

Interessant tema magneman! Finnes jo mange typer for propaganda, vetikke om jeg vi er på samme bølgelengde nå men jeg tenker feks på reklamer da, som alltid fremstiller produktene sine med vakre kvinner og menn som er en slags propaganda mot underbevisstheten som får deg til å tro at du også vil bli kjekk og vellykket hvis du bruker bjørn borg boxere feks.

Lenke til kommentar

Interessant tema magneman! Finnes jo mange typer for propaganda, vetikke om jeg vi er på samme bølgelengde nå men jeg tenker feks på reklamer da, som alltid fremstiller produktene sine med vakre kvinner og menn som er en slags propaganda mot underbevisstheten som får deg til å tro at du også vil bli kjekk og vellykket hvis du bruker bjørn borg boxere feks.

 

Jo, men er først og fremst politisk propaganda jeg har tenkt til å ta for meg, men blir nevnt noe reklame også, ettersom, som du sier, at propaganda kommer i mange former. Synes selv jeg er fornøyd med valg av emne, da å lese skjønnlitteratur er et veldig ork for meg. I tillegg blir det mindre lesing for min del av bøker, da ikke alt i forskjellige bøker er relevant mtp emnet, men jeg er i større grad avhengig av å supplere med stoff fra nettet og i leksikon.

Lenke til kommentar

Gjorde mye av det samme selv; tok for meg "Norsk presse under hakekorset", og fokuserte både på skrivemåte, propaganda og skjult argumentasjon og kåserier som tyskerne trodde var til ære for dem, men som egentlig var ren latterliggjøring. Temaet gjorde det også mulig å trekke inn alle norsklæreres våte drøm, Knut Hamsun, og drøfte litt om hvor han sto i debatten om nasjonalsosialisme.

Endret av Status™
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+56132

Jeg må nesten begynne å fokusere på særemne.

 

Det jeg må ha er 1 bok og 1 film av samme forfatter, er boken for tynn så må jeg ha 2 bøker.

Læreren øker trykket når det gjelder særemnet.

 

Hvilket særemne oppgave er best?

 

1) Yatzy: Bøkene "Yatzy" og "Alt annet enn pensum", Filmen "Yatzy" av Harald Rosenløw Eeg.

 

2) Men som hater kvinner: Boka "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson, Film "Menn som hater kvinner" av Niels Arden Oplev.

 

3) Dere kan foreslå noe som er bedre og lettere?

Lenke til kommentar

Hva med "Det største spillet" og "Og tok de enn vårt liv" av Per Hansson. Disse bøkene handler om ekte helter fra Norge under 2.verdenskrig. Svært spennene bøker, særlig "det største spillet". Til film kan du se "Det største spillet", som handler om boken.

 

Du kan sammenligne bok og film?

(de er fra 60-tallet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva med "Det største spillet" og "Og tok de enn vårt liv" av Per Hansson. Disse bøkene handler om ekte helter fra Norge under 2.verdenskrig. Svært spennene bøker, særlig "det største spillet". Til film kan du se "Det største spillet", som handler om boken.

 

Du kan sammenligne bok og film?

(de er fra 60-tallet)

 

Vitsen med oppgaven er å skrive om filmatiseringen mellom bok og film (vet ikke hvordan). Jeg er ute etter en oppgave som er lettest og interessant slik at jeg kommer igjennom boken. Det er også viktig at det er lydfiler til boken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva med "Det største spillet" og "Og tok de enn vårt liv" av Per Hansson. Disse bøkene handler om ekte helter fra Norge under 2.verdenskrig. Svært spennene bøker, særlig "det største spillet". Til film kan du se "Det største spillet", som handler om boken.

 

Du kan sammenligne bok og film?

(de er fra 60-tallet)

 

Vitsen med oppgaven er å skrive om filmatiseringen mellom bok og film (vet ikke hvordan). Jeg er ute etter en oppgave som er lettest og interessant slik at jeg kommer igjennom boken. Det er også viktig at det er lydfiler til boken.

 

Og et godt eksempel på det har jeg gitt deg!

 

Jeg tror du må diskutere litt mer med læreren din, det virker ikke helt som om du har forstått hva du skal gjøre.

 

Jeg har gitt det et svært godt eksempel på hvordan du lett (lettleste bøker) kan skrive om overgangen fra et medium til et annet. Resten får du pigede gjøre selv.

 

 

Burde jeg finne en ferdig utfylt på Internett så skriver jeg den bare om eller skal jeg ta det helt fra grunnen av?

 

Hvor gammel er du egentlig? Dette er noe en 8.klassing ville spurt om. DU går pigede 3året på VGS, og et slikt spørsmål stiller du bare ikke. DU SKAL vite at en slik fremgangsmåte er synonymt med karakteren 1. Hørt om plagiat og kildehenvisning? Tydelig at du har mye å ta igjen i norskfaget og allmennkunnskap forøvrig..

 

Capiche?

Endret av Scannor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Saken er den at jeg har valgt Yatzy, og jeg kan ikke skifte emne ettersom det særemne oppgave skjemaet er levert inn for lengst. Jeg har funnet med sekundær litteratur som boken "Fra bok til film" og en tynt hefte "Når bok blir film" de skal vise gode fremgangsmåter. Nei jeg vet helt ikke konkret hvordan det skal utføres.

 

Jeg har skrevet at det skal være et muntlig foredrag på 20 min så jeg har problemer med å se hvor plagiat og kildehenvisning kommer inn? som om hun kommer til å plagiere min PowerPoint, da hun ikke engang vil motta presentasjonen.

 

Hvis du virkelig tror at det bare er 8. klassinger som bruker Internett på å finne en ferdig oppgave, da er det på tide med programvare oppdatering hos deg, for da får pipen en annerledes lyd etter det.

Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig tror at det bare er 8. klassinger som bruker Internett på å finne en ferdig oppgave, da er det på tide med programvare oppdatering hos deg, for da får pipen en annerledes lyd etter det.

 

Av erfaring har jeg selv opplevd at 10klassinger bruker internett til å finne løsninger. Men av modenhet burde ikke et slikt spørsmål bli stilt av en 3.klassing.

 

 

Kildehenvisninger er jo helt sentralt både ved muntlige og skriftlige oppgaver, dette lærte du i 8.klasse. Og av erfaring, er det svært lett å se om du har kopiert noe rett ut fra internett, da spørsmålsoppfølgingen lett vil avdekke at du har liten faglig kunnskap om emnet.

 

Når det kommer til selve oppgaven, kan du trekke frem vesentlige forskjeller/likheter i virkemidlene fra bok til film. Dette er vel det mest sentrale ved en særoppgave.

Jeg finner det litt vanskelig å se hva du faktisk lurer på i dette stadiet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er aldeles ikke her for å høre på dine meningsløse meninger angående mine metoder i forhold til oppgaven.

 

Alt du trenger å vite er at jeg skal ha en særoppgave om Yatzy hvor jeg skal ha et muntlig foredrag på 20 minutter der det skal snakkes om filmatiseringen av romanen.

 

Norsk er ikke mitt sterkeste fag og er utenfor min interesse rekkevidde, men denne oppgaven må fullføres ellers så stryker jeg i standpunkt karakter i muntlig og da har jeg feilet.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal sånn konkret bringe opp i sentrum når jeg har dette muntlige foredraget. Å bruke Internett er en akseptabel mulighet for meg da jeg kan bruke en ferdig oppgave som inspirasjon og veiledning.

 

Hvis du ikke du slutter å komme med OT og uproduktive innlegg da må jeg be deg om å la være å sitere innleggene mine. Men du kan få bli i tråden ettersom det er andre som kan trenge hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...