Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc kræsjer under oppstart av starcraft 2.


Anbefalte innlegg

En kompis sliter med en pc som kræsjer like etter lastingen av starcraft 2. Det vil si rett før innloggingsskjermen. Skjermen blir grå/svart og ctrl alt delete o.l. fungerer ikke.

 

Ting han har prøvd:

*Reinnstallere spillet.

*Restarte pcen.

*Logge på kontoen på en annen pc. (fungerte helt fint.)

*Googlet rundt om problemet.

*Reinnstallere windows.

*Oppdatere drivere til skjermkortet.

*Kjørt en furmark stabillitetstest for å teste om problemet ligger i skjermkortet, testen kjørte fint i 35 minutter uten kræsj før det ble stengt.

 

Skjermkort: Radeon 4870 powercooler.

CPU: Intel core2 Duo. 3.16 GHz

 

Spillet fungerte helt fint de 3 første ukene, men så begynte det å fryse. Dette var ikke direkte etter en patch.

 

Tips anyone?

 

Takk for hjelpen:)

 

EDIT: Skjermkortet har blitt testet i en annen pc som kjørte sc2 fint, men da fungerte det ikke. Tips til hvordan man kan feilsøke skjermkortet?

 

Fant denne posten på et annet forum, ser ut som en del andre har hatt problemer med dette kortet også, bør han bare sende pcen inn igjen til komplett og ta det på reklamasjon?

Endret av EDirdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes ut som ustabil "cpu" eller "ram" prøv å sette cpu volten/ og eller cpuen til riktig frekvens, og sjekk volten på rammen/ og eller sett ram timeings riktig.

 

om dette ikke fungerer ville jeg prøvd meg med 1 og 1 ram brikke for å eventuelt huke ut en dårlig brikke.

 

Har samma skjermkortet i min maskin. (TIPS : Last ned rivatuner, Lås Skjermkortet fast til 750 mhz (og eller standar hastigheten) siden jeg vet dette hjelper på stabiliteten, jeg hadde også ett par stabilitets problemer med dette kortet før jeg gjorde dette)

 

Ati 4870 liker veldig godt og justere "core" hastigeheten opp og ned for å "spare" strøm. noe som sørger for at systemet krasjer noen ganger.

 

Eventuelt installer en ny driver.

 

og pass på å med furmark på dette skjermkortet, i starten da 4870 ble lansert var det mange som brant VRM på skjermkortet med furmark, det kom av at furmark stresset kortet for mye, noe som ble soft patcha i ati driveren, så om du skifter navn på "furmark.exe" til noe annet vil denne patchen slutte å virke og skjermkortet kan ta skade. (bare relevant om du har gammel ati driver installert)

 

 

beklager litt rotete innlegg men jeg gadd ikke å gå over det flere ganger.

 

Håper dette hjelper

Endret av Kennet1985
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hørtes ut som ustabil "cpu" eller "ram" prøv å sette cpu volten/ og eller cpuen til riktig frekvens, og sjekk volten på rammen/ og eller sett ram timeings riktig.

 

om dette ikke fungerer ville jeg prøvd meg med 1 og 1 ram brikke for å eventuelt huke ut en dårlig brikke.

 

Har samma skjermkortet i min maskin. (TIPS : Last ned rivatuner, Lås Skjermkortet fast til 750 mhz (og eller standar hastigheten) siden jeg vet dette hjelper på stabiliteten, jeg hadde også ett par stabilitets problemer med dette kortet før jeg gjorde dette)

 

Ati 4870 liker veldig godt og justere "core" hastigeheten opp og ned for å "spare" strøm. noe som sørger for at systemet krasjer noen ganger.

 

Eventuelt installer en ny driver.

 

og pass på å med furmark på dette skjermkortet, i starten da 4870 ble lansert var det mange som brant VRM på skjermkortet med furmark, det kom av at furmark stresset kortet for mye, noe som ble soft patcha i ati driveren, så om du skifter navn på "furmark.exe" til noe annet vil denne patchen slutte å virke og skjermkortet kan ta skade. (bare relevant om du har gammel ati driver installert)

 

 

beklager litt rotete innlegg men jeg gadd ikke å gå over det flere ganger.

 

Håper dette hjelper

Men spillet virket fint de 3 første ukene, han skal uansett teste å låse skjermkortet til riktig mhz. Men jeg kan ikke se hvordan volten kan ha blitt justert av seg selv? I og med at det funket for et par uker siden.

 

Tusen takk for hjelpen i alle fall.

 

EDIT: Rivatuner var ikke kompatibelt med kortet:S

Endret av EDirdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...