Gå til innhold

HP Envy 17 1085 - Hvor varm er normalt?

jimila

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått min HP Envy 17 1085 i hus, og er i grunn fornøyd. Det er jo kjent at denne blir noe varm. Men, hva er normalt? Evt. hva er "for varm"?

Speedfan forteller meg at min Envy ligger på 62 grader nå, og jeg har kun i gang spotify, firefox, og thunderbird. Ikke noe spes som går i bakgrunnen heller.

J

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speedfan gir litt avvik på laptoper. Prøv HWinfo32 eller Hardware Monitor.

62C? Hvilken komponent? Det er litt høyt, uavhengig av hvilken komponent det gjelder.

Skrevet

Speedfan gir litt avvik på laptoper. Prøv HWinfo32 eller Hardware Monitor.

62C? Hvilken komponent? Det er litt høyt, uavhengig av hvilken komponent det gjelder.

Kanskje greit å nevne hvilken komponent ja... CPU ;)

Skal teste en av de programmene du nevner her og se hva de gir.

Skrevet

Spiller nok særdeles sjeldent. De gangene pc'n får tyn er f.eks. når jeg jobber med video med mye effekter. 3d og lignende. Kjørte en liten test i after effects, då gikk CPU opp i 75 rimelig fort. Var forøvrig nede i 57 når ingenting var i gang på pcn i sted.

Skrevet

Står den på høy-ytelse i strømstyring menyen? Hvis så er sett den på HP-anbefaling, ingen vits å ha den på høy ytelse når man bare bruker den vanlig, da faller tempen noe.

Skrevet

Den står på hp-anbefaling.

Ellers ligger cpu temp nå på ca 50. Lukket pc med ekstern skjerm. Har kun igang firefox.

Skrevet

Det er ikke anbefalt å lukke skjermen når den er på, pga varmen kan skade skjermen. Ha den heller litt på gløtt.

50c idle er ikke mye, så du har nok ingenting å være redd for der. Hvor høy er GPU ved idle?

Skrevet (endret)

Hverken speedfan eller hardware monitor viser gpu info hos meg faktisk...

edit: kun cpu og hdd

Endret av jimila
Skrevet

Hei!

Har fått min HP Envy 17 1085 i hus, og er i grunn fornøyd. Det er jo kjent at denne blir noe varm. Men, hva er normalt? Evt. hva er "for varm"?

Speedfan forteller meg at min Envy ligger på 62 grader nå, og jeg har kun i gang spotify, firefox, og thunderbird. Ikke noe spes som går i bakgrunnen heller.

J

Prøv denne

Skrevet (endret)

Ga ikke mye resultat gitt..

7ghexcfkxjhk.png

Jeg mente ikke den der - den er jo kun for Nvidiakort. Jeg mente GPU Observer Gadget - version 3.6 ... som du kan laste ned nederst på siden jeg lenket til. Den er både for Nvidia og AMD-kort. Det er en Vista/Win7 sidebar gadget, som kan ligge på skrivebordet slik at man kan holde skjermkortet under oppsyn konstant, hvis man vil. Fungerer ihvertfall strålende til mitt GTX 280M.

Men nå fikk du visst GPU-Z til å virke, så da så. Kan forøvrig - for sammenligningens skyld - opplyse om at mitt kort idler på 59-60 grader, men det er med full stock klokking - strømsparerautomatikken virker ikke når man har en ekstern skjerm påkoblet. Uten ekstern skjerm idler det på ca 39-40 grader.

Og cpu'en min idler på ca.55-56 grader ... men nå har jeg en litt spesiell cpu til laptop å være.

Edit: Å ja, jeg misforsto - du har jo prøvd gadget'en også. Det er egentlig ikke rart at du ikke får den til å virke, hvis du ikke får HardwareMonitor til å virke heller - den bruker nemlig selv Hardware Monitor "innabords". Men hvis du er interresert i en slik sidebar gadget, så finnes det flere å velge mellom på Microsoft's gadget galleri.

Endret av thomit
Skrevet (endret)

Rundt 60grader med lett bruk e helt normalt med laptop, ihvertfall med HP. Har selv en litt eldre HP, med HD4650m 1gb grafikk, den ble for varm ved spilling, nådde 95+grader så begynte den å lagge noe helt jævlig, ble helt uspillbar, dette selv om jeg hadde løftet den opp med dvd-cover. Det jeg da gjorde var å sette en vanlig bordvifte til høyre for maskinen, vinklet den ned på skrå slik at den blåser under og over maskinen, voila, maks temp på 85grader, en forskjell på minst 10grader = NULL lagg. Tror dette funker like bra som en "ekte" laptop kjøler.

Endret av Guovssohas
Skrevet (endret)

Rundt 60grader med lett bruk e helt normalt med laptop, ihvertfall med HP. Har selv en litt eldre HP, med HD4650m 1gb grafikk, den ble for varm ved spilling, nådde 95+grader så begynte den å lagge noe helt jævlig, ble helt uspillbar, dette selv om jeg hadde løftet den opp med dvd-cover. Det jeg da gjorde var å sette en vanlig bordvifte til høyre for maskinen, vinklet den ned på skrå slik at den blåser under og over maskinen, voila, maks temp på 85grader, en forskjell på minst 10grader = NULL lagg. Tror dette funker like bra som en "ekte" laptop kjøler.

Det har du nok rett i. Kanskje til og med bedre. Men det er kanskje en litt mer elegant estetisk opplevelse å ha et kjølebrett under maskinen da, enn en bordvifte ;)

Endret av thomit
Skrevet

Men da tenker jeg at jeg slår meg til ro med at pc'n min ikke er unormalt varm :)

Evt. om det blir for hett på skrivebordet får jeg skaffe meg en slik:

m%20vifte%201.jpg

Skrevet

Hei!

J

Jeg har samme maskin som deg, kjøpt for to uker siden. Den er nå levert tilbake til butikken for sjekk, ettersom den stadig kræsjet under spilling. Jeg målte temperaturene med Open Hardware Monitor og GPU-z. Kjerne-temperaturene lå på 79-84 grader, mens GPU temperaturene lå rundt 85 grader. Etter hva jeg har forstått mangler det sensor for video-minnet, og mine kræsj - vertikale bånd, piksler som henger med muspeker, tilfeldige prikker - kan tyde på overoppheting av dette minnet.

Siden disse maskinene er kjent for å bli veldig varme, bør man sørge for å kjøre dem skikkelig hardt i starten for å avdekke eventuelle feil. Last ned FurMark eller lignende og la det kjøre et par timer. Ifølge butikken jeg handlet hos, har HP en ordning som gir deg ny maskin om du opplever ustabilitet og kræsj de første 30 dagene. Fint å oppdage slikt før det har gått 30 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...