Gå til innhold

Enkleste alternativ for frilanser uten høy inntekt?


Anbefalte innlegg

Hey there!

 

Jeg beklager om dette er veldig ofte stilt spørsmål, men det var såpass mye som omhandlet frilansing men ikke ang. min situasjon etter et raskt søk.

 

Jeg har siden i sommer jobbet litt med frilansing innen filming. Har frilanset 4-5 ganger for Norges Cykleforbund og har blitt lovet 500-1000 kr per jobbdag, noe som jeg enda ikke har fått utbetalt ettersom personen jeg jobber for ikke vil betale svart. Jeg mener å ha hørt at det er mulig å tjene opptil 10 000 kr i slags honorarer uten at det går som svart, eller å måtte lage et enkeltmannsforetak for det?

 

Uansett så er jeg ute etter enkleste alternativ. Trenger jeg/burde jeg lage et enkeltmannsforetak (gebyrfritt i mitt tilfelle mtp. budsjett) når jeg mest sannsynlig ikke vil tjene mer enn 10 000 kr i året på dette? Kan dette overføres rett på kontoen min, og deretter føre det på selvangivelsen når jeg får den?

 

 

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey there!

 

Jeg beklager om dette er veldig ofte stilt spørsmål, men det var såpass mye som omhandlet frilansing men ikke ang. min situasjon etter et raskt søk.

 

Jeg har siden i sommer jobbet litt med frilansing innen filming. Har frilanset 4-5 ganger for Norges Cykleforbund og har blitt lovet 500-1000 kr per jobbdag, noe som jeg enda ikke har fått utbetalt ettersom personen jeg jobber for ikke vil betale svart. Jeg mener å ha hørt at det er mulig å tjene opptil 10 000 kr i slags honorarer uten at det går som svart, eller å måtte lage et enkeltmannsforetak for det?

 

Uansett så er jeg ute etter enkleste alternativ. Trenger jeg/burde jeg lage et enkeltmannsforetak (gebyrfritt i mitt tilfelle mtp. budsjett) når jeg mest sannsynlig ikke vil tjene mer enn 10 000 kr i året på dette? Kan dette overføres rett på kontoen min, og deretter føre det på selvangivelsen når jeg får den?

 

 

Setter pris på svar! :)

 

Hei,

 

Så vidt jeg vet er det 5000 kroner skattefritt fra én arbeidsgiver i året som er taket(er usikker på dette, men har operert med det før). Du har ikke tenkt til å tjene mye som freelance og jeg er derfor usikker på om det er noe særlig vits i at du registrerer enkeltpersonforetak med mindre du har tenkt til å øke denne typen inntekt i løpet av de neste åra. Om du derimot har tenkt til det er det store fordeler ved å være registrert freelance med enkeltpersonforetak, men det kommer også ulemper med. Blant fordelene er de klare skattefordelene som du får hvis du er flink til å ta vare på kvitteringer og dokumentasjon på utgifter som kan være tilknyttet jobben din (hvilket nesten praktisk talt er hva som helst når du er registrert som kunstner), noen av ulempene er at du må ordne forsikringer og pensjonsordning ol selv om du mener du trenger det. Enkeltpersonforetak er gebyrfritt og du lignes likt som før, men kan lignes med underskudd og kan få skattefradrag. Om du tjener for lite over flere år vil du ikke kunne bruke fradrag fordi inntekten din da blir regna som hobby og ikke som viktig inntekt.

 

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/for-du-starter/organisasjonsform/enkeltpersonforetak/

 

Hilsen

 

Freelanceskuespiller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...