Gå til innhold

Spill-PC til ca. 16 - 17000 kr. Noen anbefalinger til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du kjøper et hd 5970 kort og crossfire det med det hd 5870 kortet du har får du mye bedre ytelse en å kjøpe et nyt gtx 480 kort, Har selv et hd 5970 kort og er kjempefornøyd med det. Får høyere fps på crysis en kammerat av meg som har gtx480. Bare syns det hadde vært lurt og fått brukt hd 5870 kortet ditt ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hallo, igjen.

Først vil jeg takke for alle svarene. Jeg hadde aldri forventet å få så mange svar - faktisk snakker vi en slik mengde svar at det nesten ble litt mye på en gang. ;) For en som har veldig begrenset kunnskap til data, ble det plutselig veldig mye informasjon.

Det var ikke alt dere sa som jeg forsto helt - mange fancy forkortelser og fremmede ord. Jeg har Googlet litt rundt, slått opp på Wikipedia her og der, og konsultert en langt mer PC-kyndig venn av meg. Tror jeg har fått med meg det meste av hva dere sa.

Men jeg har enkelte spørsmål som har dukket opp, og enkelte detaljer å legge til, som det har vist seg at jeg var litt uklar på:

-Ja, det er spill-PC.

-Jeg har ikke tenkt til å overklokke, og jeg har kun planer om å bruke én skjerm. Den jeg har, er en Widescreen med resolusjon som går opp til 1680 x 1050 på spill. Jeg hadde forsåvidt ingen konkrete planer om å bytte ut selve skjermen. (Med mindre det er en grunn til at jeg burde?)

- Jeg husker ikke helt hva kabinettet jeg bruker heter, men jeg kjøpte det etter å ha fulgt en tidligere "Anbefalinger/Spilleren" -guide her på Hardware. En stor, svart greie med fancy pleksiglass på siden. Jeg husker han jeg fikk til å sette den sammen kommenterte at den hadde mange vifter. Jeg hadde tenkt til å gå tilbake til "Anbefalinger/Spilleren", for å se om den fortsatt sto listet, så jeg kunne informere dere om hva den het - men "Anbefalinger"-seksjonen ser ut til å ha blitt veldig endret siden i går/forgårs? :dontgetit:

-Det plager meg ikke hvis maskinen bråker.

-Jeg skal gå over til Windows 7, så det er som nevnt viktig at skjermkortet støtter den nyeste DirectX'en. (DirectX 11?) Jeg regner med at de fleste bra skjermkort støtter det i disse dager?

---

Han kan spare en vesentlig del penger bare med å kjøpe et til 5870 og kjøre Crossfire, det vil gi helt OK ytelse. Så kan han event legge i mer skjermkort senere. Om han bare skal spille på en skjerm, så holder det bra.

For å presisere - jeg er ikke ute etter "helt OK" ytelse - jeg ønsker meg helst så perfekt ytelse på selv de mest krevende spillene som overhodet realistisk mulig. :yes:

Hvis du kjøper et hd 5970 kort og crossfire det med det hd 5870 kortet du har får du mye bedre ytelse en å kjøpe et nyt gtx 480 kort[...]

Javel? Det var ganske viktig å vite. Er vi generelt enige om dette?

Satt opp et nytt forslag da,

se handleliste her :

http://www.komplett....93-745C46DBDB49

tror det funker å dele.

Wow. Flott listeformat, og greier. :thumbup:

---

Og til slutt - bare for å se om jeg har skjønt dette - "Crossfire", "SLi" og "Raid" betyr at man kopler to komponenter sammen så de fungerer som et enkelt komponent med dobbel-ish ytelse?

"SSD" er en nymotens form for harddisk som visstnok fungerer bedre enn andre harddisker? Og det er viktig at disse har "TRIM", ellers så kan det føre til at PC'n går tregt? (Har med lagring og sletting av data å gjøre.)

-Vil det være nok med 3 - 4 GB RAM?

---

Igjen, tusen takk for alle de veldig informative og dyptgående svarene jeg har fått - det var over enhver forventning. Bare fordi jeg lurer på litt mer, må dere ikke tro jeg ikke setter pris på all den infoen jeg har fått! :new_woot:

Endret av St1gar
Skrevet (endret)

Hei igjen!

Hehe , ja det ble vel litt mye på en gang.

For å svare på noen spørsmål da.

Crossfire = ATI sin måte å koble sammen flere skjermkort, for forbedret ytelse.

SLI = NVIDIA sin måte å koble sammen flere skjermkort, for forbedret ytelse.

Raid = Koble sammen flere disker, for dobbel ytelse (Raid 0) eller lignende, ja.

Så det hadde du rett :)

Ang ram : du _BØR_ gå for 4gb ram minimum. men går du for et i7 oppsett, så er det 6gb kitt som trengs. for å utytte systemet maks, må du kjøre 3 brikker, for i7 socket 1366 er tre-kanals minne.

Jeg viste personlig ikke det at en kunne Crossfire f.eks HD5970 med et 5870 , trodde kortene måtte være identiske. Men om det går, så er jo det ett oppsett som virkelig vill gi ytelsen han er ute etter, ja. Mye bedre en et singel 480GTX fra nvidia, dog priset deretter og. En må vel ut med 5000kr +/- for et ATI HD5970 , så det skulle jo bare mangle at det var raskere en et GTX 480 til 3500kr.

Grunnen til at jeg spurte om du skulle spille på en eller flere skjermer, er pga oppløsning og at det krever vanvittig mye mer krefter å spille på flere skjermer.

Jeg spiller selv på 3x 24" med 5760 x 1200 oppløsning, eller 6020 x 1200 med korrigering for "skjermrammer"

Utvilsomt meget underholdende :)

Hehe se bilder her :

dscf1733z.jpg

dscf1735w.jpg

dscf1734e.jpg

Endret av Skognisse
Skrevet (endret)

Oppdaterte handlelisten min @ komplett nå , med 1x SSD så han får TRIM støtte ut av boksen. Kan personlig anbefale Corsair C300 da jeg bruker de selv, og har hatt absolutt 0 problemer på intel ICH10R kontrolleren.

Satt og inn HD5970, så da kan trådstarter kjøre CrossFire (sammenkoblet) med sitt eksisterende 5870, og i praksis få 3x 5870 som vil gi helt rå ytelse.

I7 med et skikkelig hovedkort som har muligheter for enda flere skjermkort, og alt av støtte. 6gb ram, og en kraftig i7 prosessor med suveren kjøler.

Eneste jeg er usikker på er kabinettet, men det er mer smakssak. Teknisk sett er det veldig godt med tanke på kjøling og montering.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=840031&su=98DBCD0E-3552-4A4E-85A2-56A1742A3010

Endret av Skognisse
Skrevet (endret)

Jeg viste personlig ikke det at en kunne Crossfire f.eks HD5970 med et 5870 , trodde kortene måtte være identiske. Men om det går, så er jo det ett oppsett som virkelig vill gi ytelsen han er ute etter, ja. Mye bedre en et singel 480GTX fra nvidia, dog priset deretter og.

Det er bare nVidia kort som må være identiske for å kjøre SLI.

ATI kortene trenger bare å være fra samme serie.

Endret av Bjohansen
Skrevet

Hei igjen!

Hehe , ja det ble vel litt mye på en gang.

For å svare på noen spørsmål da.

Crossfire = ATI sin måte å koble sammen flere skjermkort, for forbedret ytelse.

SLI = NVIDIA sin måte å koble sammen flere skjermkort, for forbedret ytelse.

Raid = Koble sammen flere disker, for dobbel ytelse (Raid 0) eller lignende, ja.

Så det hadde du rett :)

Ang ram : du _BØR_ gå for 4gb ram minimum. men går du for et i7 oppsett, så er det 6gb kitt som trengs. for å utytte systemet maks, må du kjøre 3 brikker, for i7 socket 1366 er tre-kanals minne.

Jeg viste personlig ikke det at en kunne Crossfire f.eks HD5970 med et 5870 , trodde kortene måtte være identiske. Men om det går, så er jo det ett oppsett som virkelig vill gi ytelsen han er ute etter, ja. Mye bedre en et singel 480GTX fra nvidia, dog priset deretter og. En må vel ut med 5000kr +/- for et ATI HD5970 , så det skulle jo bare mangle at det var raskere en et GTX 480 til 3500kr.

Grunnen til at jeg spurte om du skulle spille på en eller flere skjermer, er pga oppløsning og at det krever vanvittig mye mer krefter å spille på flere skjermer.

Jeg spiller selv på 3x 24" med 5760 x 1200 oppløsning, eller 6020 x 1200 med korrigering for "skjermrammer"

Utvilsomt meget underholdende :)

Hehe se bilder her :

dscf1733z.jpg

dscf1735w.jpg

dscf1734e.jpg

Er du venstrehendt? :O fatter ikke at folk klarer det! :p

Uansett, jeg ser at alle gir ham hauger med forskjellige oppsett uten egentlig å vise hvorfor dere gjør sånn!

Når OP ikke har noen planer for å overklokke, trengs heller ikke de dyreste skjermkortene for 1366.

Faktisk vil 1366 sokkelen være bortkastet! han vil få mye mer igjen for ett AM3 oppsett.

Er det virkelig nødvendig å bryte budsjettet til OP på 17000 bare for å gjøre det? dette er da ikke nødvendig i det hele tatt!

/rant

Er dette kabinettet ditt?

anyways, kabinett kan vi komme fram til etter vi har kommet fram til hvilke interne komponenter du vil ha ;)

Først og fremst SKAL du ha ett 5870, eller ett 5970 kort til, da dette vil gi deg mer ytelse enn noe annet for pengene, mtp at du har ett 5870 kort fra før.

Da kommer vi til hovedkort og sokkel, Intel 1156 kunne vert et meget godt valg, hadde det ikke vert for dens begrensninger inne Crossfire/SLI (du må ut med unødvendig store summer for ett skikkelig SLI/Crossfire kort).

Da står valget igjen på 1366 eller AM3.

Personlig ville jeg valgt AM3, først og fremst fordi det generelt er billigere, og yter like bra/bedre som 1366 sokkelen til spill (snakker da om low end i7 CPU'ene)

Hovedkortet du skal kjøpe deg må ha minst dobbel x16 pci express porter, og bør også ha USB3 og Sata 6gbps.

CPU valget er meget lett med ditt budsjett, skal du ha AMD står valget mellom 1090T BE (seks kjerner) eller Phenom II X4 965 BE (firekjerne) evt 970 som kommer snart.

Ti 1366 går du for en I7 950 ;)

Minnevalget er også forsovet ganske greit, du kan fint presse inn cl7 brikker med en god frekvens til ditt budsjett. 6gb for 1366, eller 8 gb for AM3 (4 kan bli i minste laget hvis du liker å ha mye oppe på likt som meg, og minne er såppass billig at 8 går fint).

Når det kommer til PSU vil jeg anbefale å kjøpe en modulær kvalitets PSU, for eksempel Corsair HX series. 850 vil være nok (rett meg hvis jeg tar feil) men en 950/1000 W PSU er å anbefale.

CD/DVD/BR - bare finn noe som passer kabinettet, og som har det du trenger.

SSD - Dette er ikke nødvendig, men anbefalt. Med ditt budsjett skal du ha minst 1 SSD, men du kan godt kjøre 2 stk i Raid for enda mere ytelse. Intel x25-m eller corsair c300 som skognisse sa er gode valg.

HDD - her vil jeg anbefale Samsung spinpoint f3 1tb i raid, rett og slett for å få mye lagringsplass, og god ytelse til pengene. hvis dette kan se litt lite ut kan du går for en Raptor disk fra Western Digital, evt 2 i raid.

Selv om du ikke har tenkt å overklokke, er tredjepartskjøling anbefalt! Dette fordi temperaturene går ned, levetiden går opp og lydnivået går betraktelig ned.

Til 5970 kortet er Arctic Cooling Accelero Xtreme 5970 å anbefale. Til 5870 kan du går for Accelero Twin Turbo Pro (må jo være noenlunde like :p)

Eller noe annet: eksempelvis Thermalright T-rad 2

Til CPU har du meget mange valg, her er det ganske mye opp til deg hva du vil ha.

Men pass på at du har plass til den!

Kan forsovet anbefale Corsair H50/H70, Andre personer i tråden har også komt med gode forslag! :thumbup:

Skrevet

Neida, det er litt større krav enn dette!

Man kan kjøre crossfire på 5850-5870-5970, men man kan ikke sette de i crossfire med ett 5770 kort eksempelvis. Skal du gjøre dette trenger du ett hovedkort med en lucid hydra chip! :)

Kan lese mer her

Dette er fortsatt ny teknologi, og klarer ikke å konkurere med Crossfire/SLI for øyeblikket :thumbdown:

Men det ser lovende ut! :D

Skrevet

Neida, det er litt større krav enn dette!

Man kan kjøre crossfire på 5850-5870-5970, men man kan ikke sette de i crossfire med ett 5770 kort eksempelvis. Skal du gjøre dette trenger du ett hovedkort med en lucid hydra chip! :)

Kan lese mer her

Dette er fortsatt ny teknologi, og klarer ikke å konkurere med Crossfire/SLI for øyeblikket :thumbdown:

Men det ser lovende ut! :D

det var jo nettopp det han sa: "de må være fra samme serie". 57xx serien er ikke den samme som 58xx og 5970

Skrevet (endret)

håper for all del at du tullet, og at jeg bare er komplett idiot når det kommer til internett sarkasme :!:

Edit: let's get back on topic!

Endret av Diabolicelf
Skrevet

Jeg vil ikke anbefalt noe dårligere enn i7 i et slikt crossfire oppsett med 5870 + 5970 (eller en til 5870) fordi CPUen fort blir en flaskehals i så kraftige oppsett. Som en bonus med 1366 socket (i7) får man triple channel memory hvor minnebrikker arbeider sammen i tress istedet for par, og dermed er raskere.

C300 er raskere enn x-25 med tanke på ssd'er (250 vs 355 lesehastighet) Og når ikke trådstarter er veldig kyndig på området ville jeg droppet raid også med tanke på trim støtten som man mister. Men som diabolicelf nevnte må man strengt tatt ikke ha dette, men det gjør operativsystemet mye mer responsivt, raskere, mye kortere tid i loading, åpning av program etc i tillegg til oppstartstid.

Jeg pleier alltid anbefale folk til å kjøpe en mye kraftigere PSU enn akkurat det de trenger for å være mer fremtidssikret, i tillegg til at det er en av komponentene man ikke da trenger bytte ut når man skal oppgradere pc'en, dette kan også gjelde kabinettet hvis man kjøper et stort og kjølig ett man er fornøyd med. Forrige gang jeg skulle oppgradere pc ble det en 850w som ikke holdt ved neste oppgradering, da trengte jeg vel ~1000w og måtte ut med en del for en ny en for så å prøve selge 850w. Bare som en anbefaling

Ellers er det mange nyttige tips skrevet her, kabinett blir en smakssak, AMD eller Intel er en egen diskusjon, men bare ikke spar inn på det området hvertfall.

Hvis trådstarter dropper cpukjølern hvis han ikke skal klokke noe, eller noe særlig, er han bare 400kr over budsjett, og da er det en helt sinnsyk maskin han får, med det noe av det beste, hvis ikke det beste hovedkortet, 2ghz ram brikker og tilsvarende 3x 5870 med ssd på toppen av det hele. Personlig hadde jeg nok gått for det samme hadde jeg skullet kjøpt nytt på like premisser. Men det er min mening da :)

Skrevet (endret)

Det er korrekt at en AM3 prosessor vil flaskehalse stock, men det vil også en i7 stock, mtp oppløsningen han spiller på ^^, med unntak av i7 980x, men det er ikke vits å bruke halve budsjettet på den :p

er også enig med deg når det gjelder PSU Rairai, men er jeg den eneste som synes at han bør få seg ett obsidian 700D/800D eller noe i den størrelsen til dette oppsettet?

Edit:

St1gar.png

dette er nok noe av det beste du får for den prisen.

1000 kr spart hvis du ikke trenger ny HDD

Edit 2: med det HK'et kan du også kjøpe 2x5870 istedenfor 5970 og kjøre trifire med 3 kort, velg og vrak da, men det vil gi bedre ytelse.

Endret av Diabolicelf
Skrevet

Du setter ikke 480 gtx sli i et lydisolert kabinett uten intake på siden , det kommer iværtfal til å svette godt da :)

" . The downside is there's no direct cooling for the graphics area - Fractal did comment on perhaps adding an adjustable 120-140mm fan, but with a predominant commitment to clean lines there will be no side intake on the Define XL. "

hvilket spill klarer ikke et 5870?

Skrevet

Du setter ikke 480 gtx sli i et lydisolert kabinett uten intake på siden , det kommer iværtfal til å svette godt da :)

" . The downside is there's no direct cooling for the graphics area - Fractal did comment on perhaps adding an adjustable 120-140mm fan, but with a predominant commitment to clean lines there will be no side intake on the Define XL. "

hvilket spill klarer ikke et 5870?

Her er det greit å spesifisere? kan ramse opp i fleng hvis man spiller i eyefinity med dette kortet. spesielt hvis man medregner kommende spill.

og hva slags innstillinger snakker vi om her? 0xAA, 16xaa? hadde det ikke vært for grafikk ytelse, men fps, hadde vel alle spilt på 17 tommere med 1280x1024 med all grafikk på lavest.

sjønner du tegninga?

Skrevet (endret)

Hei igjen.

Sorry at det tok en stund før jeg svarte igjen, men PC-planene mine fikk seg et lite skudd for baugen da det ble kjent at modemet jeg har nå, neppe støtter Windows 7. En venn av meg anbefalte at jeg rett og slett hoppet over til kabel, så nå stresser jeg rundt på Internett og prøver å få noe som helst logikk ut av alle de bisarre navnene og kabeltypene som ligger der ute. Jeg vet at dette er en tråd om PC-kjøp, men hvis noen av dere har noe peiling på kabler, så ville det være snilt om dere kunne etterlate litt info?

Uff... uansett; takk nok en gang for veldig mange svar. Jeg har jo lest gjennom forslagene dere har gitt meg, og slått opp enkelte begrep her og der. Jeg tror jeg stort sett har fått med meg i hvertfall hovedpoengene dere ville fram til. :)

Som nevnt, tror jeg at skjermkortet mitt er en 5870 - men jeg er ikke sikker. Det er en stund siden jeg kjøpte den, og når jeg sjekker på "Innstillinger" -listen min på skrivebordet, står det bare at det er en "5800-series", hvilket jo ikke er så veldig hjelpsomt.

Er dette kabinettet ditt?

Ja, det tror jeg så sannelig.

Angående dette med Raid og TRIM: Mener dere å si at det at jeg mister TRIM-støtte neppe vil påvirke FPS nevneverdig?

Takk igjen for mange svar. Går gjennom listene og forslagene dere har gitt meg akkurat nå. :)

Endret av St1gar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...