Gå til innhold

Demogorgon bygger 3 akse cnc, en worklogg.


Anbefalte innlegg

Hei hei.

 

 

Dette blir vel en slags worklogg, men har ikke tia til så mye akuratt nå :)

 

statusen pr. i dag er at jeg venter på litt deler fra england og statene, plast og "gjengestengene".

på softwaresiden hadde jeg håpet å kunne bruke EMC2, som kommer i en ubuntu distro, noe som gikk på snørra :p

Fikk ikke bevegelse på motorene, og et ukjent program på et ukjent OS ble litt mye plundring på en gang, så enleste motstands veg ble winXP og mach3. som funka helt kjempe med en gang, og jeg har fått bevegelse på motorene :)

 

planen videre for loggen er å smelle opp en åpningsparagraf som forteller hva cnc er, betyr, og kan gjøre.

Noen detaljskisser av bygget, hva det skal kunne utføre og, forhåpentligvis, noen eksempler på sistnevnte til slutt.

 

men for nå, litt kjapp info, og et par bilder av det som er i boks så langt.

 

 

Hvorfor:

 

har i grunnen alltid kasta meg hodestups inn i diverse projekter uten peiling, uten verktøy, fasiliteter eller kunnskap. av og til har det funka, for det meste ikke :D

Mye av problemet er manglende godt utstyr: med en eneste gang jeg skal prøve å få til et rett kutt, små, intrikate deler, nøyaktige vinkler, går alt rett syd så sørgelig fort. jeg har ikke hatt noen maskinpark eller godt verktøy tilgjengelig.

 

For å bøte på dette, nå som dette har forandret seg noe, og som en utfordring for meg selv, skal jeg nå projektere, bygge og gjennomføre en cnc.

ambisiøst er det så desidert, men så langt sabla morro! kommet borti så mangt på verdensveven i forbinnelse med dette, og være skal det vel bli.

 

 

Når:

 

Når jeg har tid. Innflytting med samboer, jobb og, gud forby(!), sosiale aktiviteter vil komme først, men så langt har jeg faktisk klart å legge ned litt tid og penger i dette.

 

Hvordan:

 

styre PC'n:

duron 1200

256mb sd ram

ati rage 16mb (?)

120Gb ide

 

post-9701-1285104658,2693_thumb.jpg

 

 

innkjøpt så langt:

kit med:

3x nema 23 stepper motorer, 1.7nm torque.

1x motordriver kort, paralell inn, motorer ut.

1x 300w/30v PSU

 

post-9701-1285104583,4058_thumb.jpg

 

 

Venter på

2x 36" 1/2-10 ACME gjengestenger (lead screws)

1x 12" 1/2-10 ACME ----------||---------------

6x Delrin(plast) "muttere"

3x motorfester

 

en hel haug med HDPE plast kapp og plater 8)

 

uppdate 18/10:

fått motorkoblinger, plastikk, hjullager og lead screws.

prøve å få mye gjort etter neste pendlerrunde, rundt 10/11. ser for meg at jeg kjøper inn stålprofilene da.

post-9701-1287429614,6812_thumb.jpg

post-9701-1287429638,8559_thumb.jpg

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har i grunnen alltid kasta meg hodestups inn i diverse projekter uten peiling, uten verktøy, fasiliteter eller kunnskap. av og til har det funka, for det meste ikke :D

Mye av problemet er manglende godt utstyr: med en eneste gang jeg skal prøve å få til et rett kutt, små, intrikate deler, nøyaktige vinkler, går alt rett syd så sørgelig fort. jeg har ikke hatt noen maskinpark eller godt verktøy tilgjengelig.

 

Hehe. Kjente meg litt igjen her. Jeg laget forresten et fresebord til en Dremel nylig, veldig primitive greier, men fungerer (såvidt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...