Gå til innhold

5870 og 4890, Eye, Inf, og CrossFX spm.


M@rt/n

Anbefalte innlegg

Lurer på tre ting; er jeg dømt til å bruke en display port for eye infinity på 5870 alene?

Kjører nå tre skjermer, men på både 4890 og 5870: er det mulig å bruke disse i crossfireX?

Kan jeg bruke tre skjermer i Eye InF, på 5870, og bruke 4890 i tilegg (ikke crossFX) med to skjermer? alt i alt 5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig er man nødt til å bruke en Display port kabel for å kjøre Eyefinity, uansett hvilket kort du har.

 

Når det gjelder crossfire mellom 4890 og 5870:

http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_ChartsDiagrams/HighResolutionJPEG/CF_combo_chart.jpg

 

Her viser ati det greit og tydelig. 4890 kan ikke kjøre i x-fire med noen kort fra 5xxx serien, så den tanken må du nok kaste fra deg.

 

Hvorvidt du kan kjøre 5870 og 4890 som uavhengige kort for total menge skjermer lik 5 stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det er mulig jeg tar feil, men så vidt jeg vet er ikke det noe du kan gjøre. Uansett, 3 skjermer holder vel til det meste? :thumbup:

 

Håkon

Lenke til kommentar

Foreløpig er man nødt til å bruke en Display port kabel for å kjøre Eyefinity, uansett hvilket kort du har.

 

Når det gjelder crossfire mellom 4890 og 5870:

http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_ChartsDiagrams/HighResolutionJPEG/CF_combo_chart.jpg

 

Her viser ati det greit og tydelig. 4890 kan ikke kjøre i x-fire med noen kort fra 5xxx serien, så den tanken må du nok kaste fra deg.

 

Hvorvidt du kan kjøre 5870 og 4890 som uavhengige kort for total menge skjermer lik 5 stiller jeg meg sterkt tvilende til. Det er mulig jeg tar feil, men så vidt jeg vet er ikke det noe du kan gjøre. Uansett, 3 skjermer holder vel til det meste? :thumbup:

 

Håkon

 

Takker for info, Kjører nå begge kortene uavhengig av hverandre, med to skjermer på 4890 kortet og hovedskjermen på 5870, funker fett! ingen display fåreløpig, men må vel ha det. er det er normal overgang mellom display og HDMI\DIV`?

Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe en adapter så må du passe på at det er en aktiv adapter, en "simpel" overgang vil ikke funke. Disse aktive adapterene får du så vidt jeg vet kun som DP til DVI, ikke DP til HDMI.

 

Flere produsenter av ATI-kort lager aktive adaptere, bl.a.:

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=0001&pid=357

http://www.hisdigital.com/un/product2-567.shtml

 

Link til artikkel om nettopp dette: http://www.anandtech.com/show/3879/active-singlelink-displayport-adaptors-available-soon

Endret av Larucim
Lenke til kommentar

Tar like greit å quoter meg selv :

 

 

Hei hei hei gutta, nå må dere ikke gi stakkars OP helt feil informasjon.

 

Grunnen til at det sies at man MÅ ha en aktiv adapter for å bruke Eyefinity, er att skjermkort generelt ikke har mer enn 4x TMDS. Disse 4 blir da splittet på hver sin DVI port, som gir mulighet for dual link DVI, med andre ord større oppløsning enn 1920x1200.

 

HDMI porten i alle radeon 5xxx kort jeg vet om deler TMDS mellom seg og en DVI port.

på toppen av dette har man en DP port, som sender signal uten bruk av TMDS. Så i realiteten har 5xxx kortene bare 3 skjerminnganger som kan brukes på likt : DVI - DVI/HDMI - DP

 

For å kunne konvertere DP signalet til DVI trenger man ekstra strøm for at signalet fortsatt skal være digitalt. Derfor trenger man da en active converter.

 

MEN, hvis du bruker en DP-VGA adapter istedenfor trenger man ikke å betale like mye, bare pass å at det fortsatt er en aktiv adapter. De alle fleste er aktive, men husk å sjekk.

 

Ellers har man da også saphire sitt nye kort som har mulighet for DVI-DVI-HDMI eyefinity. 5770 flex kortet er det da jeg snakker om. Her er fordelingen på TMDS'er anderledes slik at man har nok signalstyrke i alle portene til å drive ett Eyefinity oppsett uten displayport eller adaptere. Nedsiden på dette er at man ikke kan drive Eyefinity med høyere enn 1920x1200 per skjerm (med mindre man bruker Displayporten). Det vil også si at man kan ha Eyefinity på 4 skjermer med ett kort.

Dette er dog ikke ett High End kort, så det anbefales ikke å spille i Eyefinity med dette kortet.

 

Men du har allerede kjøpt kortet såvidt jeg forstår, da står du igjen med 3 valg.

Du kan kjøpe en aktiv DP-VGI adapter.

Du kan kjøpe en vanlig DP-VGA adapter.

Eller du kan kjøpe DP skjermer.

 

Nei, du kan ikke kjøre 5870 i crossfire sammen med 4890, men du kan kjøre eyefinity på 5870, og ha 2 skjermer til på 4890 kortet ditt :new_woot:

 

Edit: Har sitt veldig mange spørsmål om multi-screen løsnigner her, så tror jeg skal lage en guide om dette, kan dette være en idé?

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...