Gå til innhold

Youngnuo radiotriggere og mb.


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt Youngnuo RF-602 i 2 måneder, synes jeg at jeg må skryte litt av dette utstyret slik at flere kan hive seg på manuell blitsstyring (mb i overskriften - ikke mercedes benz). Dette er muligens det utstyret som har gitt meg mest glede for minst penger.

Det å styre blitsene manuelt er faktisk meget morsomt etter å ha brukt Nikon CLS og latt automatikken styre alt i noen år.

Det er bare å knipse > se resultatet > justere > knipse igjen og igjen.

 

Før var dette en pine for blitsamatører. Du måtte vente til filmen var fremkalt. Dersom du hadde nedtegninger over innstillinger, kunne du selvsagt justere til bedre lys, men ... hvor ble det av motivet?

 

Lystelt, Youngnuo 460-II blits (bak paraply) og Youngnuo RF-602 (1 sender og 3 mottakere) kostet meg ca kr 1400 inkl moms fra ebay.

post-31719-1284886513,5877_thumb.jpg

 

Den eneste tingen jeg kan sette fingeren på hittil, er festene til mottakerne og at Nikon SB-600 ikke kan vekkes fra dvalemode. Det er ingen låsetapp eller skrulås, men de sitter godt til innendørs rolig bruk. Heldigvis er det også 1/4" gjenger under de, så det er ingen krise. SB-600 kan settes til alltid våken, ingen problemer med oppladbare batterier. RF-602 har også pc-sockets.

 

Senderen bruker CR 2 lithium batteri og kan sende 20000 ganger på et batteri, mens mottakerne bruker AAA batteri. Jeg har ikke skiftet batteri i mottakerne enda, så jeg kjenner ikke varigheten.

Rekkevidde er ca 100mm (ikke testet, men går fint gjennom betongvegger) og har 15 separate kanaler + en alle kanaler.

 

Her er Youngnuo RF-602 receiver med Youngnuo speedlight YN460-II.

post-31719-1284886523,5124_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er yongnuo blitsene trygge å sette rett på kameraet? Med tanke på spenning som blir sendt tilbake i hotshoe? Vil ikke risikere å ødelegge elektronikken i kameraet bare for å kunne bruke en billig blits.. Har et d5000 btw.

 

Er det på samme måte trygt å bruke alle blitser via en trådløs trigger? Slik at blitsen ikke er koblet rett på kameraet?

Lenke til kommentar

Ute i felten er automatikk kjekt å ha så jeg bruker en Nikonblits når jeg skal ha den på kameraet, eller via SC-29 ledning som jeg oftest bruker. Senderen som sitter på kameraet, får vel bare en impuls fra kameraet. Tror ikke den kommuniserer tilbake.

Jeg har også forstått at det ikke er farlig å bruke Youngnuo blitsene på kameraet.

 

Jeg vet at det er enkelte som kjører med flere mottakere.

 

Youngnuo blitsene er manuelle, men enkle å betjene (+ for mer lys og - for mindre og lysstyrken vises med 1 til 8 led)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med ekstern blits overhode, noen som vet om en guide til nybegynnere eller annen tråd ang. blits, evt vil gi meg noen tips på hva jeg bør tenke på ved kjøp? Finnes mange gode guider for objektiver, men har ikke kommet over noen gode nybegynnerguider når det gjelder blits.

 

Har fortstått at TTL er no automatisk synkronisering mot kameraet, og at blitsene kan justeres på styrke. Men på de blitsene som har det, hva er ISO innstillinger o.l. godt for? Har forresten yongnuo blitsene mulighet for å trigges av blinket fra andre blitser?

 

I første omgang skal jeg kun ha en ekstern blits.

Beklager delvis OT.

Lenke til kommentar

En ekstern blits er alltid enklest med en som er laget for ditt kamera; nikon blits på nikon osv. ISO innstilling på blitser er vel først og fremst for at de kan brukes på gamle kamera - tilbakekompabilitet.

 

TTL er lysmåling "Thru The Lens" som forteller blitsen hvor mye den må levere.

Lenke til kommentar

Har dette selv, fungerer meget bra. men man må bruke det i M. sykt populært i usa.

 

Nå har det kommet en trigger på ebay som støtter ettl II og du kan styre styrken på "brikken du setter på kameraet"

 

TR-332 heter det, er en del dyrere. for receiver og transmitter = ca 150dollar.

 

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220667194255&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3206wt_1137

Lenke til kommentar

Har dette selv, fungerer meget bra. men man må bruke det i M. sykt populært i usa.

 

Nå har det kommet en trigger på ebay som støtter ettl II og du kan styre styrken på "brikken du setter på kameraet"

 

TR-332 heter det, er en del dyrere. for receiver og transmitter = ca 150dollar.

 

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220667194255&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3206wt_1137

 

Har du en TR-332?

i så fall, fungerer den bra?

Lenke til kommentar

Har dette selv, fungerer meget bra. men man må bruke det i M. sykt populært i usa.

 

Nå har det kommet en trigger på ebay som støtter ettl II og du kan styre styrken på "brikken du setter på kameraet"

 

TR-332 heter det, er en del dyrere. for receiver og transmitter = ca 150dollar.

 

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220667194255&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3206wt_1137

 

Har du en TR-332?

i så fall, fungerer den bra?

 

 

 

Nei, har ikke det!

 

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=854254&highlight=TR-332

 

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157623797323770/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...