Gå til innhold

Få tilbake norsk mva i sverige


Gnimmels

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat flytta til sverige, og har folkeregistrert adresse og personnummer her.

Kan jeg da kjøpe varer i norge, og få tilbake merverdiavgiften i tollen?

 

Vet at det går an i mange tilfeller, men vet ikke hvilke krav som må oppfylles for at det skal gå. Må jeg ha bodd i sverige enn viss periode først? Må jeg betale svensk moms igjen i tollen på varene?

 

Fant litt info om det på tollvesenet sine hjemmesider, men på det skjemaet jeg fant der så det ut til at det ikke gjaldt for de skandinaviske landene...

 

 

Vært flott om noen kunne gi meg noen tips om dette, kan isåfall spare en god del penger på elektronikk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare av nysgjerrighet, hvilken elektronikk er det du sparer penger på? Min erfaring er at prisene ligger innenfor 5% både over og under i begge landene på mer eller mindre samtlige varer jeg har sett.

 

Helt spesifikt tenkte jeg på en HTC Desire:D Kan man få til rundt 3500,- i norge, men i sverige koster den oppunder 5000,-. Hvis jeg da i tillegg får igjen mva fra den norske prisen sparer jeg nesten 2000. Spesiellt siden kursen ikke er så bra om dagen.

 

Ellers har jeg inntrykk av at det meste av forbrukerelektronikk er en del dyrere i sverige. 20% mer før kursendring omtrent kanskje? Varierer jeg veldig såklart, men om det ikke er noe stress å få igjen momsen i tollen, kan man jo spare en del penger over noen år. Spesiellt når jeg drar mye frem og tilbake mellom norge og sverige uansett:)

Lenke til kommentar

Bare av nysgjerrighet, hvilken elektronikk er det du sparer penger på? Min erfaring er at prisene ligger innenfor 5% både over og under i begge landene på mer eller mindre samtlige varer jeg har sett.

 

Helt spesifikt tenkte jeg på en HTC Desire:D Kan man få til rundt 3500,- i norge, men i sverige koster den oppunder 5000,-. Hvis jeg da i tillegg får igjen mva fra den norske prisen sparer jeg nesten 2000. Spesiellt siden kursen ikke er så bra om dagen.

 

Ellers har jeg inntrykk av at det meste av forbrukerelektronikk er en del dyrere i sverige. 20% mer før kursendring omtrent kanskje? Varierer jeg veldig såklart, men om det ikke er noe stress å få igjen momsen i tollen, kan man jo spare en del penger over noen år. Spesiellt når jeg drar mye frem og tilbake mellom norge og sverige uansett:)

 

Ok, 20% var å ta i litt, hehe. Er kanskje litt tilfeldig med akkuratt den mobiltelefonen. Men kan hvertfall spare litt småsummer her og der, om man uansett drar forbi grensa...

Lenke til kommentar

Om du får tilbake moms fra norge må du betale den igjen i sverige.

 

Med tanke på at kursforskjellen er ca 15%, så betyr jo det at prisen er mer eller mindre den samme, og htc desire ligger vel under 4500kr flere steder, og laveste pris jeg fant i norge var 3800kr, noe som betyr at forskjellen faktisk bare er 20norske kroner. Ikke akkurat nok til å spare bensinen.

Lenke til kommentar

Man kan handle for inntil 3000 kr. dersom man er ute av landet i mindre enn 24 timer, over 24 timer så er grensen 6000 kr men man får ikke refundert momsen, det får man bare om man bestiller en vare og får den tilsendt.

 

Så om jeg forstår deg riktig, kan jeg kjøpe en HTC Desire i en norsk nettbutikk, og få den fraktet til min svenske adresse, og da få tilbake norsk moms, men ikke betale svensk? Hvordan går man isåfall frem for å informere tollvesnet om dette? Eller skjer det automatisk?

Lenke til kommentar

Man kan handle for inntil 3000 kr. dersom man er ute av landet i mindre enn 24 timer, over 24 timer så er grensen 6000 kr men man får ikke refundert momsen, det får man bare om man bestiller en vare og får den tilsendt.

 

Så om jeg forstår deg riktig, kan jeg kjøpe en HTC Desire i en norsk nettbutikk, og få den fraktet til min svenske adresse, og da få tilbake norsk moms, men ikke betale svensk? Hvordan går man isåfall frem for å informere tollvesnet om dette? Eller skjer det automatisk?

 

Tror det ble litt rotete av å dra inn varer man bestiller fordi nettbestillinger har ingenting med grensene på 3 og 6 tusen (inn til Norge vel og merke, aner ikke hva de er i Sverige).

 

Grensen på 6000kr er hva du kan ta med deg toll og momsfritt inn i Norge, uansett om du har fått igjen momsen i landet du forlot.

F.eks;

Har du vært i USA og handlet klær kan du gå på grønt om verdien på varene ikke overstiger 6000kr.

Er verdien over 6000kr må du betale toll for klærne samt mva, men du får ikke refundert amerikansk tax av norske myndigheter, det må du få gjort før du forlater USA. (Det er forresten kun noen stater i USA som lar deg få igjen tax)

 

Så nei, det du foreslår går ikke.

Du MÅ betale svensk mva om du bestiller en HTC Desire på nett fra Norge.

Lenke til kommentar

Man kan handle for inntil 3000 kr. dersom man er ute av landet i mindre enn 24 timer, over 24 timer så er grensen 6000 kr men man får ikke refundert momsen, det får man bare om man bestiller en vare og får den tilsendt.

 

Så om jeg forstår deg riktig, kan jeg kjøpe en HTC Desire i en norsk nettbutikk, og få den fraktet til min svenske adresse, og da få tilbake norsk moms, men ikke betale svensk? Hvordan går man isåfall frem for å informere tollvesnet om dette? Eller skjer det automatisk?

 

Tror det ble litt rotete av å dra inn varer man bestiller fordi nettbestillinger har ingenting med grensene på 3 og 6 tusen (inn til Norge vel og merke, aner ikke hva de er i Sverige).

 

Grensen på 6000kr er hva du kan ta med deg toll og momsfritt inn i Norge, uansett om du har fått igjen momsen i landet du forlot.

F.eks;

Har du vært i USA og handlet klær kan du gå på grønt om verdien på varene ikke overstiger 6000kr.

Er verdien over 6000kr må du betale toll for klærne samt mva, men du får ikke refundert amerikansk tax av norske myndigheter, det må du få gjort før du forlater USA. (Det er forresten kun noen stater i USA som lar deg få igjen tax)

 

Så nei, det du foreslår går ikke.

Du MÅ betale svensk mva om du bestiller en HTC Desire på nett fra Norge.

Sales tax fra USA er ikke moms men en salgsskatt og den refunderes ikke i noe tilfelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...