Gå til innhold

[Løst] SMTP-server som både Telenor og GET tillater?


Anbefalte innlegg

Min far, en mindre IT-kyndig mann, har fått installert GET hjemme. På arbeid bruker han Telenor. IMAP-kontoen hans er konfigurert mot Telenor, og fungerer følgelig på jobb. Når han kommer hjem (GET-sone) kan han naturligvis ikke sende mail da de har sperret for andre ISP'er enn seg selv. Finnes det en smart måte å kunne sende mail via Outlook/IMAP uten at han må konfigurere utgående SMTP-server hver gang?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gmail funker på GET også, det kan jeg bekrefte.

 

Det jeg har gjort for å slippe alt krøll (og slippe og skifte epostadresse hver gang jeg skifte ISP) er å ha et domene hos domeneshop, koser meg et par hundrelapper i året, der har smtp serveren en alternativ port også, og ved å bruke den har jeg til dags dato ikke hatt problemer med å sende epost med laptopen uansett hvem sitt nett jeg låner (telenor, tussa, ngt, get, telenor mobil).

 

Kan godt hende at telenor har en alternativ port også, hør med kundeservice. Get sperrer bare for port 25, slik at smtp med alternativ port fungerer greit.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en noe enklere løsning på dette problemet er å bruke GET sin SMTP/IMAP for å sende epost hjemme ifra.

 

Lag en ny Outlook -konto. Bruk Telenor sin server for inkommende epost, og GET for utgående. Det er flere funksjoner i Outlook for å skifte mellom kontoer om dette er noe som brukes bare iblant, eller evt. sette den som default.

Lenke til kommentar

Min far, en mindre IT-kyndig mann, har fått installert GET hjemme. På arbeid bruker han Telenor. IMAP-kontoen hans er konfigurert mot Telenor, og fungerer følgelig på jobb. Når han kommer hjem (GET-sone) kan han naturligvis ikke sende mail da de har sperret for andre ISP'er enn seg selv. Finnes det en smart måte å kunne sende mail via Outlook/IMAP uten at han må konfigurere utgående SMTP-server hver gang?

 

Takker for svar

 

Telenor støtter bruk av port 587 (som slipper rett gjennom Gets gammelmodige blokkering av port 25).

 

Det er svært enkelt å endre oppsettet i e-postklienten til å bruke SMTP mot port 587 i stedet for 25, men man også samtidig aktivere autentisering (bruk av brukernavn/passord også i SMTP).

 

Etter dette er gjort, kan han bruke samme SMTP-server hjemme, på jobb og på veien. :)

 

Kan gjerne komme med noen eksempler på hvordan det gjøres, men må vite hvilket program som benyttes, og det bør uansett stå i online-hjelpen (eller Google) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Telenor støtter bruk av port 587 (som slipper rett gjennom Gets gammelmodige blokkering av port 25).

 

(...)

 

Kan gjerne komme med noen eksempler på hvordan det gjøres, men må vite hvilket program som benyttes, og det bør uansett stå i online-hjelpen (eller Google) :)

 

Takk for tips. Min far bruker outlook 2007 så da skal jeg forsøke dette (endre port-nr. og autentiseringstype)

 

:)

 

/el_torro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 9 år senere...

Jeg kan bekrefte at denne metoden (altså port 587) fremdeles virker i dag (juli 2020). Dette var til stor hjelp, nå som Getmail har gått over til Wemail og sperret for muligheten til å sende epost til smtp.online.no. 

Bruk av port 587 (samt korrekt autentisering og innlogging med SSL mot smtp.online.no) gjorde susen i Outlook.  

(Dersom dette ikke hadde virket var jeg klar til å prøve tipset med Gmail sin smtp-server.)

Takk til de som postet disse nyttige tips allerede i 2010! (Dette var umulig å finne ut av med hjelp fra Telenor kundeservice, Get og Wemail kundeservice.)

Endret av CHFD
Mer info
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...