Gå til innhold

Skal bygge egen/ny PC.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid hvert småinterresert i å bygge egen PC. Men, det er noen år siden jeg har gjort det nå(sist var faktisk i konfirmasjonen). Så derfor har jeg prøvd å sette sammen en nå.

 

PCen skal brukest hovudsaklig til gaming(Starcraft 2, FM10(FM11 når det kommer) og Diablo III når det kommer) men i tilegg kommer jeg til å leke meg litt i Photoshop, premiere og lignende.

 

Hadde sett veldig pris på om dere kunn hjulpet meg litt i å sette sammen en pc der jeg får mye for pengene og varer en stund, men skal også være lett å oppgradere. Håper å klare å sette sammen en pc uten at det skal koste mye over 12 000 kr.

 

Her er et forslag fra min egen side:

 

Komplett.no Handleliste

 

Gi meg et lite vink om linken ikke fungerer.

 

Takk på forhand.

 

Mvh

Kim Johan Eidheim

 

Edit: Om jeg har plassert tråden feil, så flytt den gjerne til riktig forum.

Edit2: Prøvde å fikse linken.

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sett etter et annet HK med AM3 socet og valgt AMD Phenom II X6 1055T prosessoren.

 

ASUS M4A89TD PRO, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1055T

 

Dette HKet støtter f.eks. full 16x16 mode i CrossFire.

Ville vurdert det hvis du tenker på å sette inn et skjermkort til senere.

 

Vil også tro at AM3 socketen vil kunne støtte noen flere fremtidige prosessorer, mens for 1156 vil det vel neppe komme nye ?? Hvem vet.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

 

Vil også tro at AM3 socketen vil kunne støtte noen flere fremtidige prosessorer, mens for 1156 vil det vel neppe komme nye ?? Hvem vet.

 

Ser ikke slik ut....

 

http://www.planet3dnow.de/cgi-bin/newspub/viewnews.cgi?id=1282840508

 

"So in the end, delivering an AM3 capability would bring you a less featured product that was more expensive and later to market. Instead we chose the path of the AM3+ socket, which is a path that we hope will bring you a better priced product, with greater performance and more features - on time."

Lenke til kommentar

Ja kan se slik ut, men man kan da bruke AM3 prosessor på AM3+ sikkert?

Det finnes også 1090T proseesoren som han kan oppgradere til senere.

Er litt dyr nå kansje. Mens på det HKet han har valgt så er vel Quad Processor i7-870 den raskeste han kan bruke?

Og Quad Processor i7-870 er vel ganske lik 1055T prosessoren i ytelse.

 

Slik jeg ser det så vil han vel få en bedre maskin med AM3 og 1055T prosessoren.

 

Eller tar jeg feil??

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Hei, ser flott ut det der, men kan gjøres noen forbedringer f.eks:

*Bytt ut HDD med en Samsung spinpoint F3 (Rask, billig og stille)

 

(*Bytte til AMD? 1055t eller 965, husk, da må du også skifte HK...kanskje dette?)

 

*Kommer et nytt CM HAF-kabinett strax til bare 500,- kunne jo vært en idè

 

*Samsung 2233rz er vel den beste skjermen til gaming, men også andre ting + den er billigere!

 

Har laget 2 oppsett, 1 AMD og 1 Intel:

 

komplett.no AMD

 

komplett.no intel

 

Kan også være greit å kjøpe en cpu-kjøler i tillegg, siden de ofte er bedre/stillere enn stock-kjølerne. Corsair og Noctua har noen veldig greie kjølere.

 

Siste ting: Du kan spare mye på å velge f.eks Dustinhome (99 i frakt) eller Amentio istedenfor Komplett

 

Lykke til! :) MvH Theodor

Lenke til kommentar

Takk for nyttig informasjon allesammen.

 

Lurer forresten også på hva er fordelene for og imot AMD/Intell? Ser mange anbefaler at jeg skal gå over til en amd prossessor. Jeg valgte enkelt og greit intell i mitt forslag fordi jeg hadde hørt så mye bra om i5/i7. Men, om amd er bedre og billigere(en 3.2ghz 6kjerner til samme pris som en 2.8ghz 4kjerner hører jo for min del for bra til å være sant)

 

Hei, ser flott ut det der, men kan gjøres noen forbedringer f.eks:

*Bytt ut HDD med en Samsung spinpoint F3 (Rask, billig og stille)

 

Hva er bedre med den? Jeg valgte egentlig bare en tilfeldig HDD, valgte en "black" pga at jeg hadde hørt at "green" bare var noe piss, pga at den driver å stopper(strømsparing?) osv. Men, jeg blir jo å invistere i en SSD etterhvert da, venter bare på at prisene skal synke litt.

 

*Samsung 2233rz er vel den beste skjermen til gaming, men også andre ting + den er billigere!

 

Hmm, du har helt sikkert rett i. Siden jeg ikke har så god peiling på skjerm og data osv lengre. Men, kunne du forklart meg hva som gjør den bedre? for når jeg ser på spesifikasjonene så synest jo jeg den jeg valgte virker bedre.(2ms, LED, kontrastgreiene, osv)

 

Kan også være greit å kjøpe en cpu-kjøler i tillegg, siden de ofte er bedre/stillere enn stock-kjølerne. Corsair og Noctua har noen veldig greie kjølere.

 

Det hørtest ut som en god idee, hadde det hvert for mye å be om link til de forskjellige kjølerene som passer til Amd og intell? Takk :D

 

Off, føler jeg maser veldig nå. Men, vil bare forsikre meg om at jeg gjør de riktige valgene ;)

 

Mvh

Kim ;)

 

Edit: Også tenkte jeg kanskje å bytte ut rammen jeg hadde valgt ut fra Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB til Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 . I mine øyne er det ingen forskjell i brikkene, bortsett fra at i den siste får jeg 2gb ekstra ramm for 200 kr. Eller tar jeg feil når jeg sier det ikke er forskjell på dem?

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar

Skal du drive med photoshop hadde det vært en idè å kjøpe noe på Intels socket 1366.

 

Intel Core i7-930

 

ASUS P6X58D-E

 

Hvilket som helst AMD Radeon HD 5850-kort

 

Corsair HX 650W

 

Fractal Design Define R3 (eventuelt fulltower-versjonen Define XL)

 

Også en skjerm (vet ingen ting om dem, så det får du vel velge selv)

 

Og Corsair minne, til ca. 1200 kr (du får gode 6GB-sett rundt der).

 

Og harddisk, optisk drev og slikt som koster under 600 ,-

 

 

Dette burde havne på rundt 12000 ,- hvis du kjøper fra andre nettbutikker, kanskje hos Komplett også, hvis de har tilbud på enkelte av delene.

 

AMD fungerer godt til spilling, men så fort man begynner å snakke om fotoredigering eller videoredigering, drar fort Intel i fra. Så om det er det du skal bruke datamaskinen til, for all del, velg Intel.

 

PS: 6GB-sett er kun hensiktsmessige på hovedkort/prossesorer med trekanals (tre brikker, tre kanaler) minnekontroller, dvs. Intels LGA1366-platform.

Endret av usynligomnatten
Lenke til kommentar

Skal du drive med photoshop hadde det vært en idè å kjøpe noe på Intels socket 1366.

 

AMD fungerer godt til spilling, men så fort man begynner å snakke om fotoredigering eller videoredigering, drar fort Intel i fra. Så om det er det du skal bruke datamaskinen til, for all del, velg Intel.

 

Skal ikke drive noe mye med photshop og premiere, bare litt på hobbybasis. Så blir hovudsaklig spilling. Så da er spørsmålet, burde jeg gå for i7 eller AMD Phenom II X6? at spilla jeg skal spille fungerer er viktigere en at photoshop går glatt.

 

 

PS: 6GB-sett er kun hensiktsmessige på hovedkort/prossesorer med trekanals (tre brikker, tre kanaler) minnekontroller, dvs. Intels LGA1366-platform.

 

Føler meg rimelig dum nå, men må desverre bare legge meg flat å fortelle at jeg ikke skjønte så mye av det der :)

Lenke til kommentar

Da har jeg laget 2 nye lister.

 

Komplett.no handleliste 2

 

og

 

Komplett.no handleliste 3

 

Har fortsatt ikke bestemt meg, men når det kommer til pris kan jeg ikke strekke meg lengre en disse 2. handleliste 3 blir 12400 kr. Noen som ser noe jeg burde endre på? Heldigvis har jeg tiden på min side med tanke på det kommer til å ta ca en måned+ til jeg har råda til å bestille uansett.

Lenke til kommentar

1. Du får mye mer for pengene om du velger AMD, noe som AMD 1055t er et godt eksempel på.

 

2. Samsung 2233rz er den beste skjermen pga den har HØY hertz, pluss at den har 3D-teknologi. 2ms vs 5ms har veldig veldig lite å si, du merker ikke forskjell med det blåtte øye, se for deg 1 ms er det samme som 1 tusenedels sekund...

 

3. Om du ikke har de nyeste intel-hovedkortene (x58) er det nok smartest med RAM brikker i partall, f.eks 2 eller 4 brikker med ram (kalles dual-channel) triple channel er når du har 3 eller 6 brikker med ram.

 

4. Samsung spinpont F3 er den raskeste 7200rpm harddisken på markedet, og den er sykt billig, sånn som du ser her (1 TB for 500 kr)

 

5. Noen anbefalinger på cpu-kjølere:


  •  
  • Noctua NH-D14 <- Den BESTE luftkjøleren på markedet, både på temperatur og på støynivå.
  • Corsair H70 <- Oppgradering av den kjente H50, veldig god kjøler!
  • Zalman CNPS10X <- En veldig god luftkjøler.

 

Jeg ville valgt Noctua NH-D14, og om jeg hadde hatt råd ville jeg valgt H70 :)

 

Theodor :)

Lenke til kommentar

1. Du får mye mer for pengene om du velger AMD, noe som AMD 1055t er et godt eksempel på.

 

2. Samsung 2233rz er den beste skjermen pga den har HØY hertz, pluss at den har 3D-teknologi. 2ms vs 5ms har veldig veldig lite å si, du merker ikke forskjell med det blåtte øye, se for deg 1 ms er det samme som 1 tusenedels sekund...

 

3. Om du ikke har de nyeste intel-hovedkortene (x58) er det nok smartest med RAM brikker i partall, f.eks 2 eller 4 brikker med ram (kalles dual-channel) triple channel er når du har 3 eller 6 brikker med ram.

 

4. Samsung spinpont F3 er den raskeste 7200rpm harddisken på markedet, og den er sykt billig, sånn som du ser her (1 TB for 500 kr)

 

5. Noen anbefalinger på cpu-kjølere:


  •  
  • Noctua NH-D14 <- Den BESTE luftkjøleren på markedet, både på temperatur og på støynivå.
  • Corsair H70 <- Oppgradering av den kjente H50, veldig god kjøler!
  • Zalman CNPS10X <- En veldig god luftkjøler.

 

Jeg ville valgt Noctua NH-D14, og om jeg hadde hatt råd ville jeg valgt H70 :)

 

Theodor :)

 

Tusen takk for informasjonen, du har gjitt meg svar på mye, faktisk det meste av det jeg lurte på. Så om jeg kjøper 2x av dem 4gb pakkene med ramm så går det fint? eller må jeg kjøpe ny ramm om jeg skulle finne på å oppgradere, f.eks 2x 4gb?

 

Mulig det er mye å be om, men om du har et par ord om skjermkort også hadde det hvert kjempefint ;)

 

Kommer nok til å kjøpe den Noctua NH-D14. I og med at jeg leste at stockviften som er på AMD 1055t bråker veldig mye.

 

Mvh

Kim ;)

Endret av Tri66er
Lenke til kommentar

Kjøler: Ja, noctua-kjølern er et VELDIG godt valg, den er veldig stille og kjøler bedre enn de fleste (alle) kjølerne på markedet.

 

Et supert valgt! :thumbup:

 

RAM: Det beste er om du kjøper 2 eller 4 ram-brikker, har ikke noe å si hvor mange GB de er på. Men du burde jo minst ha 4GB selfølgelig, om du har rå kan du jo peise på med 8GB, men dette er jo lett å oppgradere i fremtiden.

Jeg har akkurat bestilt PC med 4GB(2x2GB) og du trenger over hodet ikke mer enn 4GB for dagens spill! :)

 

Skjermkort: Jeg ville valgt 5850 eller 5870 (avhengig av budsjettet).

Har også hørt en del snakk om GTX 460. Det er egentlig det samme hvilket 5850-kort du kjøper, men MSI 5850 TwinFrozr har jo ekstra god kjøling, har hørt at det er veldig stille og :)

 

Om du vil se hva jeg bestilte for 2 dager siden -> LINK

Endret av theodoje
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...