Bruker-93156 Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Hei, skal ha meg en laptop til å redigere bilder på mens jeg er inne til førstegangstjeneste. Prisklassen er på 10k, og jeg regner med det jeg trenger er ram, prossessor og skjerm. Jeg jobber ofte på filer på rundt 300-400MB i Photoshop, og da er det akkurat mulig å arbeide. Har tidligere jobbet på 1GB filer, og hele dritten stoppet opp for minutter av gangen. Noen som vet hva som kreves ved bilderedigering og kan annbefale en laptop?
thomit Skrevet 3. september 2010 Skrevet 3. september 2010 (endret) Det er som du sier, prosessor og minne som kreves. Her er en artikkel som gir deg en pekepinn på hva som kreves for å kjøre CS4 effektivt. Den er riktignok 2 år gammel, og bedre prosessorarkitektur har kommet til siden den gangen - ta det ad notam. Det er også stasjonær hardware det snakkes om - på en bærbar skal du nok se etter prosessorer nær toppklassen. Jeg ville gått for en bærbar som kjører Windows 7 64 bit eller MacOS 64 bit, en Core i7 eller en av de kraftigste Core i5 prosessorene, og minimum 4Gb RAM. PhotoShop er et av de programmene som - sammen med tilstrekkelig RAM - virkelig kan utnytte flere prosessorkjerner. Her kommer også Core-prosessorene sin HyperThreading til sin rett. Skjermkvalitet ... det finnes svært få bærbare som har noen egentlig tilstrekkelig skjermkvalitet til å gjøre seriøst PhotoShop-arbeide på, og de få som har det, koster nok adskillig mer enn ditt budsjett. Jeg tenker først og fremst på de kraftigste MacBook Pro'ene, og tilsvarende HP Elitebooks, med IPS-panel i skjermen. En god ekstern skjerm er jo vanligvis løsningen, men det er vel ikke aktuellt for deg, siden du sier du skal bruke maskinen inne på brakka... Alle andre laptop'er sliter med sitt sedvanlige TN-panel, og LED eller ikke LED til tross - de kan ikke hamle opp med en god ekstern skjerm. Det eneste du kan gjøre for å forbedre ting, er å kjøre en grundig kalibrering av skjermen, et par ganger i året. Skjermer forandrer seg med tiden. Med ditt budsjett, ville jeg vurdert en av Multicom's konfigurerbare laptop'er. Der kan du velge prosessor, RAM og mye mer etter eget behag, inkludert skjermoppløsning og utførelse. F.eks. NBLB2 eller NBLB5 eller Xishan W760 i 15-tommer klassen. Dell har et lignende opplegg, og et par av Dell's maskiner har også skjermer over gjennomsnittlig kvalitet - jeg tenker på de du kan konfigurere med en RGB-LED skjerm. En SSD vil også speede opp arbeidet ditt merkbart - men da blir budsjettet fort anstrengt igjen. Dette er noe ovennevnte artikkel ikke tar særlig hensyn til - SSD'er var ikke sett på som et brukbart alternativ for "vanlige folk" i 2008. Multicom Dell PS. Du skulle ha sett maskinen min (i signaturen) jobbe i PhotoShop ... du ville ha blitt meget imponert . Bare gange budsjettet med 2,5 , så er du der, hehe... Endret 3. september 2010 av thomit
Bruker-93156 Skrevet 3. september 2010 Forfatter Skrevet 3. september 2010 Hehe... Kalibrering har jeg, og skjermkvalitet er ikke første pri da det ikke vil være kundebilder jeg skal behandle. Oppløsning er det jeg er mest opptatt av, satser på at kalibreringen holder skjermen nogenlunde i sjakk. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå