Gå til innhold

Opptak til Ex.phil. som enkeltemne OG anbefalinger for siv.ing-utdannelse


noseh

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å begynne på siv.ingeniørutdannelse neste høst, og har lyst til å forberede meg litt til studiet. Jeg tok forkurs for ingeniør for fire år siden, så matematikken og fysikken må oppfriskes.

 

I tillegg tenkte jeg å ta ex.phil. som enkeltemne på forhånd siden man ikke trenger noe grunnlag fra andre fag i siv.ing-studiet. Jeg har også hørt litt rundt hos kompiser som holder på med lignende studium, og de sier at det ikke vil være noe problem å lese i emnet på egenhånd og gå opp til eksamen.

 

Problemet dukket opp da jeg sendte en forespørsel til UiT, hvor det ville vært mest hensiktsmessig å ta emnet siden jeg bor og jobber fulltid i Tromsø. Jeg fikk til svar at siden jeg er 23 år gammel er jeg for ung til å bli vurdert på realkompetansegrunnlag (25-års nedre grense). Siden opptakskravet til ex.phil. er generell studiekompetanse, kan jeg ta emnet først ETTER jeg er kommet inn på siv.ing.-utdannelsen på grunnlag av forkurs for ingeniør.

 

Herlige regler!

Noen som vet om noen lure veier rundt det firkantede byråkratiet her?

 

 

For øvrig er studiet jeg har sett meg ut Dataanalyse og sensorteknologi (tidligere "Kommunikasjon og mikroelektronikk"). Noen som har erfaringer/anbefalinger fra lignende studier?

 

Jeg har siktet meg inn på dette området siden jeg har interesse for dette feltet, og man kan vel også si erfaring fra fagfeltet (VK1 elektronikk, fagbrev som telekom.montør, fast jobb som servicetekniker innen svakstrøm per idag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...