Gå til innhold

Innspill på oppsett, ca 17.000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden oppsettet skal brukes til gaming vil jeg anbefale at du velger en prosessor som er hakket dårligere (i7 930 f. eks) og heller bruke penger på et godt grafikkort, eventuelt 2 i SLI/CrossFire. Dersom det skulle bli penger til overs anbefaler jeg også å investere i en SSD som systemdisk, da det drastisk øker hastigheten til Windows selv om det ikke direkte har noe med spillperformance å gjøre.

 

Ser også at du har glemt å legge med Windows, dersom du/dere ikke har en ubrukt lisensnøkkel som dere kan bruke.

 

EDIT: er ikke konfirmasjonen om våren, april/mai rundt der?

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Intel satt akkurat ned prisen på i7 950 med ca. 50%, så det er cpu'en du burde gå for.

 

Det er også lurt å gå for en annen cpu kjøler enn stock. Jeg skal selv ha Prolimatech Megahalems til i7 950. En av de beste luftkjølingene å få kjøpt for øyeblikket. En eller to vifter er også lurt å ta med på den.

 

Det skal sies at jeg ikke er helt sikker på hvor mye plass Megahalems tar av hovedkortet, da jeg ikke har kjøpt pc'en enda. Det kan være at den går over en ram slot.

Endret av Xenphon
Lenke til kommentar

Har tenkt og kjøre på en Noctua NH-U12P ettersom jeg har god erfaring med denne fra tidligere oppsett.

 

Har sett litt på Nvidia vs ATI og slik jeg ser det så ligger Nvidia kortene noe over ATI i pris, samt at de generelt har en langt høyere temp og da spess i SLI.

 

har også sett etter i7 950, men det er så få butikker som fører denne, men mulig jeg får se litt dypere evt på lokale (Digital Impuls o.l)

 

BR brenner har jeg aldri hatt og kommer vell ytterst skjeldent til og bruke dette så ser ikke helt vitsen.

 

Windows lisens har jeg fra før.

 

Noe mer dere ser:

- Bytte fra i7 960 til 950.

- Se etter annen Ram, helst 2x4Gb ??

- SSD disk.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Jeg ville garantert kjøpt 1GB versjonen av 460 GTX kortet da det i et budjsett på 17k er fullstendig verdt det, og gir en god del mer ytelse.

 

Vurder C300 SSDen, 64GB verjsonen er også god og billig :)

 

Jeg anbefaler gjerne Zalman CNPS10x da den kjøler bedre enn Noctua nh-d14 premium, og koster 200kr mindre.

 

Den har også ord på seg for å være relativt stillegående ooog, den har en remote fan controll som du kan ha liggende utenfor skrivebordet hvor du kan velge mellom low, medium, high eller auto :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Intel satt akkurat ned prisen på i7 950 med ca. 50%, så det er cpu'en du burde gå for.

Ja, ser at den har gått fra 5.500,- til 2.500,-

Jeg må handle min pc hos Komplett, men de har ikke 950.

 

Er det stor forskjell på 930 og 950?

Skal du overklokke? I så tilfellet, nei.

Eneste forskjellen er GHz pga. høyere standard multiplier og at du får større E-PEEN med den i forhold til 930 (som er ganske mainstream :cool: )

 

Skal du holde CPUen helt stock kan 950 være verdt det lille ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg ville garantert kjøpt 1GB versjonen av 460 GTX kortet da det i et budjsett på 17k er fullstendig verdt det, og gir en god del mer ytelse.

 

Skal nok ta en titt på 1Gb 460, noen merker som er og foretrekke?

 

Ser også GTX 465 ligger på samme pris som 460 noe og tjene her eller?

Temperaturer og støynivå er absolutt en faktor da han ønsker en ganske stille pc.

 

Jeg anbefaler gjerne Zalman CNPS10x da den kjøler bedre enn Noctua nh-d14 premium, og koster 200kr mindre.

 

Den har også ord på seg for å være relativt stillegående ooog, den har en remote fan controll som du kan ha liggende utenfor skrivebordet hvor du kan velge mellom low, medium, high eller auto :)

 

Sett på en del reviews og ser for meg ut som at 10x havner litt under NH-U12P SE og et godt stykke under NH-D14, har også ekstremt god erfaring med Noctua sine kjølere fra før så de stiller en del sterker der.

 

CNPS10X - TweekTown

 

NH-D14 - FrosenTech

 

CNPS10x - FrosenTech

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Jeg likte ikke helt de testene. Den ene bruker en testbench, som er greit siden den gir deg en indikasjon, men jeg tar ordet til en test på et virkelig system mye mer seriøst.

 

Den andre er på et AMD system, det i og for seg greit, bortsett fra at de ikke produserer like mye varme som intel sin i* serie, og du ikke får helt riktig bilde

 

http://www.guru3d.com/article/zalman-cnps-10x-quiet-and-extreme-review/7

 

Den testen er gjort på en overklokket intel CPU som jeg føler gir et bedre bilde av hva du kan vente deg.

 

460 GTX 1GB er langt til å foretrekke ovenfor 465, ettersom 460 bygger på den nyere GF104 arktiekturen, som resulterer i et lavere støynivå, mindre effektforbruk og varme, samtidig som ytelsen er så og si lik.

 

GF104 ser ut til å skalere så vanvittig bra i SLi også.

 

Hvis du vil se etter noen ytelsesmonstre innenfor gtx 460 så er Palit GTX 460 1GB Sonic Platinum eller Gainward "Goes Like Hell" 460 GTX 1GB verdt å sjekke ut. De er desverre en del dyrere en referanse kortene men kan sies å være verdt det i et setup som dette.

 

Du kan også vurdere MSI Cyclone versjonen.

Lenke til kommentar

Tror jeg har et ferdig oppsett her nå:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=831756&su=51E16FFD-2B8C-476A-BEEC-2694FFACB7EB

 

+ Intel i7 950

+ 2x Gigabyte GTX 460

+ Cpu kjøler blir NH-D14

+ Windows 7 Home Premium.

 

Total prisen: 17.100,- ink frakt.

 

En siste ting, valg av SSD:

- Kingston 128GB SSD

- Corsair 64GB SSD

- C300 1.8" 64GB

- C300 2.5" 64GB

 

Ser at C300 1.8" har en skrivehastighet på 140MB/s kontra 75MB/s på 2.5" hvorfor? og er det noen ulemper ved 1.8"? prisen er så og si identisk.

Lagringsdisk har jeg liggende.

 

Noen siste innspill på valg av SSD eller resten av oppsettet?

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Gå for 2,5" C300 disken du, den benytter seneste SATA-grensesnitt og er vel noe av det raskere du får, kan ikke sammenlignes med andre disker til samme pris.

Kingston gir også grei hastighet, og dobbel lagringskapasitet, det er ingen ytelse nedtur og velge denne.

 

Angående størrelse så velger du 2,5" vist du har mulighet, langt mer standarisert enn 1,8", som brukes oftest i veldig små bærbare.

Lenke til kommentar

Gå for 2,5" C300 disken du, den benytter seneste SATA-grensesnitt og er vel noe av det raskere du får, kan ikke sammenlignes med andre disker til samme pris.

Kingston gir også grei hastighet, og dobbel lagringskapasitet, det er ingen ytelse nedtur og velge denne.

 

Angående størrelse så velger du 2,5" vist du har mulighet, langt mer standarisert enn 1,8", som brukes oftest i veldig små bærbare.

 

Skrivehastigheten på 1.8" skal vistnok være en del raskere, 140MB/s vs 75MB/s er det verdt og ofre dette bare for og få en mer standarisert disk? Skal jo bare skrus fast og stå i kabinettet. Ser også ut som 1.8" er Sata 6Gb/s

Lenke til kommentar

Tror nok du har lest feil :)

 

Skrive/lese hastighetene er akkurat den samme for 1,8"/2,5" men den øker i takt med lagringskapasiteten.

 

En 64 GB har f.eks 355mb/75mb lese/skriv

 

En 128 GB har 355mb/140mb lese/skriv.

 

Du har nok bare blingså på størrelsen. 2,5" blir derfor det beste valget mtp på at du ikke trenger noe ekstra greier ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...