Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkslitasje, hjuloppheng, ansvarsfordeling


Anbefalte innlegg

Har et lite problem med bilen, dekkene og hjulopphenget (tror jeg).

Etter at noen varsellamper lyste i dag og jeg punkterte på et hjul

oppdaget jeg at mine et år gamle dekk er nesten helt nedslitte bak

(veldig skjevt slitt). Dette har ikke vært noe problem med mine

forrige hjul som hold i 6 år/110.000km.

 

Jeg mistenker at noe er feil med hjuloppheng/justering etter en

opprettingsjobb for litt over et år siden der de byttet noen deler

i hjulopphengen etter en skade. Men hvis dette er skyld i slitasjen,

er de da ansvarlige for kostnadene ved nye dekk og justering av

hjulopphenget (det blir jo fort snakk om 4000-5000 i utgifter).

 

Også de nye dekkene jeg har foran er veldig slitt. Synes det er rart

at de er nede på mellom 4 og 3 mm etter et år og 40.000km, når de

gamle dekkene min holdt fint i 6 år og 110.000km (nye dekk er 7mm).

 

Alle råd og tips tas i mot med takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekk slites forskjellig etter hvilke egenskaper produsentene vil gi de, så når du har byttet dekk kan du godt ha fått dekk som slites fortere enn de du hadde før. Jeg syns ikke 3-4mm slitasje på 40.000km høres mye ut for dekkene foran.

 

Hvis det er verkstedet som har gjort feil, vil jeg tro at de må skaffe deg nye dekk bak og justering.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det har jo selvfølgelig en del og si og av hvilken kvalitet de er og hva som er relevant er hvor du har kjøpt dekkene, import fra Asia funker dårlig på norske veier (sharif).

Men ja, det høres mistenkelig ut som det kan være noe galt med hjulstillingen?

De nye dekkene sitter ikke på nye felger, med andre ord, er det andre dimensjoner på de dekkene du kjører på nå?

Lenke til kommentar

Ja ujevn slitasje kan antyde feil stilling på akslinger, men 3-4 mm på 40000km er vel ikke uvanlig.

 

Hva slags bil er det? Og hva slags dekk og dimmensjon har du?

 

Når man kjører på norske veier så kan man få mye rar slitasje.

Enkelte veistrekninger har dype spor i flere år før veien blir reparert.

Kjører man daglig på slike veier kan man få ujevn slitasje av slikt også.

Spesielt med lavprofil og breie dekk.

 

Å bruke samme hjul i 100000km er uforsvarlig, også 6 år er lenge.

 

Når du nå alikevel har kjørt så langt etter reperasjon uten at du har merket noe før nå tror jeg du ikke kan skylde på de som gjorde jobben.

 

Alltid lurt med 4-hjulsmåling en stund etter en slik jobb.

Lenke til kommentar

1) Dekkene er mest slitt på UTSIDEN (ikke innerst).

De er også mer slitt på kantene enn midt på (også de foran).

Selv om jeg har hatt riktig lufttrykk (kanskje tom litt for høyt).

 

2) Dekkene er av type Cooper Lifeliner GLS.

Samme dismensjoner som de jeg hadde før.

 

3) Bilen har kjørt på akkurat de samme veiene som de forrige 6 årene.

 

Synes også det er rart at bakhjulene er slitt så mye mer enn forhjulene.

Det er vel meningen at et dekk skal holde mer en 50.000 km iallfall?

(neste gang skal jeg iallfall ha samme merke som jeg hadde før)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

1) Dekkene er mest slitt på UTSIDEN (ikke innerst).

De er også mer slitt på kantene enn midt på (også de foran).

Selv om jeg har hatt riktig lufttrykk (kanskje tom litt for høyt).

 

2) Dekkene er av type Cooper Lifeliner GLS.

Samme dismensjoner som de jeg hadde før.

 

3) Bilen har kjørt på akkurat de samme veiene som de forrige 6 årene.

 

Synes også det er rart at bakhjulene er slitt så mye mer enn forhjulene.

Det er vel meningen at et dekk skal holde mer en 50.000 km iallfall?

(neste gang skal jeg iallfall ha samme merke som jeg hadde før)

Ifølge han her:

By brokenrinker from st. louis on 12/20/2009

Pros:

Handling

Cons:

Dry grip, Tread life, Wet grip

Common Driving Pattern:

City / highway

Describe Yourself:

Conservative driver

Approximate Miles On The Tires:

5,000 - 10,000 miles

Where Did You Buy The Tires?:

Car dealer

How long have you owned it:

More than six months

Bottom Line:

No, I would not recommend this to a friend

these tires never performed well on wet pavement. The tread life has been disappointing. Now the tires seem to have tread separation or some other annoying defect that balancing doesn't seem to correct.

Så høres det ut som du har vært heldig med hvor lenge dine har vart.

Hva det nå angår dekk, så får du hva du betaler for, hva det nå gjelder, kvalitet og sikkerhet. Hadde selv noen bilige Kumho dekk på gamle bilen, de ble også slitt sterkt på utsiden (nesten ikke mønster igjen), 20 000 og 1 år så var de nesten ikke brukbare lenger... Skal dog si at jeg hadde litt bredere felger enn hva som er vanlig, så det hjalp nok ikke så veldig det heller.

Lenke til kommentar

Ja nå er vel ikke Cooper akkurat kjent for bra dekk, men mye brukt til 4X4 og SUVer.

Har hatt selv og varighet og kvalitet er nok ikke det samme.

Dekk skal slites ellers er det for hard gummi.

Dekk som har bra veigrep slites raskere enn de som har lite veigrep.

Du får heller ikke kjøpt samme dekk 6 år etter p.g.a. forskjeller i gummiblanding.

Uten å ha testet de dekkene du har så tror jeg det er helårsdekk, noe som ikke

er å anbefale med Cooper. Du kan selvfølgelig vere heldig av og til.

 

Du har kjørt akkurat de samme veiene ja, men er de blitt asfaltert og fikset på disse årene?

 

Og hva slags bil er det snakk om?

 

50000km på et sett dekk er veldig langt.

Dekk blir som regel slitt mer på kantene.

 

Bilen din har da også gått over 150000km. Kansje på tide med et bytte av fjærer og dempere.

Er det US bil så kan det nok også være på tide me nye bærekuler etc.

Lenke til kommentar

Helårsdekk er det neppe med det møsteret :-(

Eneste han hadde inne når jeg skulle ha nye dekk.

Bilen er en Nissan X-trail.

 

De originale dekkene (som holdt så lenge) var "Dueller" eller noe.

Husker ikke produsenten i farta (har ikke dekket her på kontoret :-)

 

Så på reservehjulet (som er av den typen) og møsteret var mye dyprere og grovere

enn på Cooper dekkene. Må nok prøve å få tak i noe sånt noe neste gang tror jeg.

 

Noen forhandlere og anbefale for dekk (har fått nok av Vianor nå tror jeg :-)

 

Ad slitasje på bil så ble hjulopphenget reparert/byttet etter et uhell i fjor.

Og det er det siste året dekke er slitt skjevt (skjedde ikke de første 6 :-)

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Om du skal prøve å få tilbake penger for dekkene får du nesten bestemme selv.

 

Men saken er at hjulstillinga er feil. Verkstedet burde stilt inn denne riktig når den var inne til reparasjon.

 

Dra inn, vis de et hjul og spør hva de vil gjøre med det. Dette kan jo såklart også ha skjedd pga noe annet enn reparasjonen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...