Gå til innhold

Kjøp av gaming pc - ca. 15k


Anbefalte innlegg

Skjermkort:

 

Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X

 

Hovedkort:

 

Asus Rampage III Extreme S-1366 ATX

 

CPU:

 

Intel Core i7 930 2.8 ghz

 

Kabinett:

 

Cooler Master HAF X

 

RAM:

 

Corsair 6GB DDR3 XMS3 Intel i7 9xx Dominator 1600mhz

 

PSU:

 

Corsair HX 850W

 

HDD:

 

Samsung Spintpoint F3 1TB

 

Vurderer to av denne for å kjøre i Raid 0.

 

DVD leser/brenner:

 

Samsung Super-writemaster SH-223Q

 

Dette er oppsettet jeg har satt opp som jeg føler er nødvendig. Jeg har også svært lyst på en SSD-disk, men prisen setter meg litt tilbake. Jeg vurderer heller å kjøpe det senere når det blir rimeligere.

 

Jeg har også vurdert å kjøpe et lydkort:

 

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series

 

Er det unødvendig med tanke på det innebygde lydkortet i mobo som støtter 7.1?

 

Er det ellers noe annet som burde byttes eller legges til?

 

Takk for alle svar,

 

Xen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting. Hvis jeg velger å kjøpe en 60/80Gb ssd-disk, vil jeg merke en stor forskjell ved å ha W7 og noen spill på den i forhold til F3 HDD?

 

Er en flott maskin du har "satt" sammen, men ville valgt en kjappere HD.

Som du nevner, en SSD.

Værtfall sette opp SSD til å være "systemdisken", og legge TB-diskene til lagring.

Lenke til kommentar

Du må jo ha en skikkelig kjøler når du kjøper et hovedkort som Rampage III Extreme.

Det er et klokkekort for de som ønsker å benche og presse alle komponenter til det ytterste. og hvis du ikke vet hvordan skal klokke og fremdeles kjøper det kortet der får du faen meg ringe meg :p

 

Hvis du bare skal ha en semi clock klarer du deg fint med et mindre dyrt HK. Asus P6X58D-E er et godt eksempel til halvparten av prisen. Da har du allerede nok til en SSD disk

 

Ved spill - nei du vil ikke merke SSDen veldig mye med unntak av spill som Dragon Age hvor det loades en del.

 

Med W7 vil du nok merke det ganske mye ;)

 

Ellers vil en HX 750W kunne kjøre to av 5870 kortene dine helt glatt, men 850W koster jo ikke veldig mye mer heller av den grunn.

 

Ellers ville jeg egentlig anbefale to 460 GTX kort. Da dette ikke koster veldig mye mer enn et 5870 kort og gi helt ekstremt bra ytelse :)

 

Jeg syntes har selv Rampage III Extreme og syntes jeg får knalllyd. Syntes det er mye å betale 1500 kr mer for Creative kortet for veldig minimal lydforbedring.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen mester på overklokking, så det er noe jeg må lese meg opp på før jeg gjør det.

 

Jeg kjøper det hovedkortet både med tanke på eventuell overklokking, men også pga. usb 3 og slik at jeg ikke trenger å bytte ut mobo før om en stund. Pc'en skal vare en stund.

 

Er det merkbare forskjeller i forhold til GTX 460 sli og HD5870?

 

Flott å høre at lydkortet på mobo er bra, for da droppes lydkortet og jeg sparer litt penger der. Ellers tror jeg at jeg kjører to F3 1TB og skaffer meg SSD senere.

Lenke til kommentar

Okai, gjelder det også for overklokking eller burde jeg da investere i det jeg nevnte ovenfor?

 

Takker for hjelpen. Veldig kjekt. Tror jeg sender deg en PM den dagen jeg skal overklokke.

 

Hva med forskjellen mellom GTX 460 SLi og ATI Radeon HD5870 Vapor-X? Merkbare forskjeller?

Lenke til kommentar

Du har vel ikke link til noen tester om 460 GTX Sli?

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=25498&page=5 :)

 

http://www.techspot.com/review/309-geforce-gtx-460-sli-performance/page5.html

 

460 GTX i SLI gjør det overlegent ovenfor 5870 og 5970, men må se seg slått av crossfire setups til 5870 osv. Dog disse koster 6k+ og er ikke verdt de ekstra pengene.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Vapor-X har bare fått en liten dytt på frekvensene. Ikke noe som vil gi noe betydlig utslag.

 

Anbefaler gjerne Goes Like Hell fra Gainward 460 GTX.

 

Ville nok godt på en god 650W, men med 750W har du mye å gå på, i tilfelle du skal ha masse vifter og harddisker etterhvert, og overklokking, som du bør gjøre med 460 ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen mester på overklokking, så det er noe jeg må lese meg opp på før jeg gjør det.

 

Jeg kjøper det hovedkortet både med tanke på eventuell overklokking, men også pga. usb 3 og slik at jeg ikke trenger å bytte ut mobo før om en stund. Pc'en skal vare en stund.

 

Er det merkbare forskjeller i forhold til GTX 460 sli og HD5870?

 

Flott å høre at lydkortet på mobo er bra, for da droppes lydkortet og jeg sparer litt penger der. Ellers tror jeg at jeg kjører to F3 1TB og skaffer meg SSD senere.

Hovedkortet maccan nevnte har også usb 3 og SATA 6 etc.. Og du vil uansett måtte komme til å skifte hovedkort neste gang du skal oppgradere siden Intel skifter ut socket 1366 mot socket 2011 om et år. AMD er det eneste som pleier å holde seg på samme socket over en stund, men mulig det bytter ut snart også.

 

Med andre ord, du TRENGER ikke Rampage 3 med mindre du planlegger extreme overclocking. Det andre kortet koster nesten 1300 kr mindre og vil fint klare en 4 GHz overclock viss du gjør det riktig;)

 

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/asus_p6x58d-e_review/3 LES!

Lenke til kommentar

Jeg er ingen mester på overklokking, så det er noe jeg må lese meg opp på før jeg gjør det.

 

Jeg kjøper det hovedkortet både med tanke på eventuell overklokking, men også pga. usb 3 og slik at jeg ikke trenger å bytte ut mobo før om en stund. Pc'en skal vare en stund.

 

Er det merkbare forskjeller i forhold til GTX 460 sli og HD5870?

 

Flott å høre at lydkortet på mobo er bra, for da droppes lydkortet og jeg sparer litt penger der. Ellers tror jeg at jeg kjører to F3 1TB og skaffer meg SSD senere.

Hovedkortet maccan nevnte har også usb 3 og SATA 6 etc.. Og du vil uansett måtte komme til å skifte hovedkort neste gang du skal oppgradere siden Intel skifter ut socket 1366 mot socket 2011 om et år. AMD er det eneste som pleier å holde seg på samme socket over en stund, men mulig det bytter ut snart også.

 

Med andre ord, du TRENGER ikke Rampage 3 med mindre du planlegger extreme overclocking. Det andre kortet koster nesten 1300 kr mindre og vil fint klare en 4 GHz overclock viss du gjør det riktig;)

 

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/asus_p6x58d-e_review/3 LES!

 

Jeg trodde ikke at S-1366 forsvant, men at de kom med en ny middelklasse socket? Er det feil?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du er så bestemt på 5870?

 

Med to stykk 460 GTX får du PhysX, 3d, mulighet for tre skjermer.

De yter også LANGT bedre, er mer stillegående og sist men ikke minst fåes omtrent for samme pris.

 

Prisen er perfekt i et budsjett på 15k. Du får ikke mer ytelse for pengene.

 

Hovedkortet er fint

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Jeg har sett på prisen til 460 GTX SLi og alt jeg finner er ca. rundt 2 - 2.2k og da blir det fort noen lapper ekstra. Jeg ser at Pixmania har kortet billigere, men jeg har hørt veldig mye dårlig om pixmania, så vet ikke helt om jeg har lyst til å kjøpe fra dem.

 

Selvfølgelig, hvis prisen hadde vært ca. den samme så går jeg for det beste. Hvis jeg f.eks. kjøper 460 gtx fra dustin (hvor resten blir kjøpt), så kommer prisen på 4400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...