Ida2806 Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Hei! Jeg er selvstendig næringsdrivende og vil gjerne selge min gamle Mac som jeg har kjøpt og brukt via mitt selskap. Hvordan kan jeg selge denne? Hvordan kan jeg dokumentere og skatte av "gevinsten" av salget? Vil selge den for halvparten av det jeg kjøpte den for, men dette blir vel sett på som gevinst. Jeg prøve å kontakte Skattedirektoratet, men fikk bare en link som svar som jeg synes var veldig vanskelig å forstå. Er det noen som har peiling på dette? I min kvittering står det mitt selskap som kjøper, vil dette være et problem hvis en privat bruker evnt skal reparere Mac'en? Takk for alle svar!
-alias- Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 (endret) Jeg tror flg.: Datautstyr skrives som regel ned i 0 over ett, max tre år, og kjøpt i næring er det sjelden at slikt utstyr har garanti ut over 3 måneder. Forbrukerkjøpsloven gjelder heller ikke for næringsdrivende eller bedrifter. Jeg vil tro at du kan selge din gamle Mac som privat salg uten å blande inn næringsdelen i dette salget, forutsatt at den er helt nedskrevet i selvskapets regnskap. For selskapet og dermed også for skattemyndighetene har den ikke lenger noen verdi. En kjøper av dette utstyret har derfor ingen rettigheter med hensyn til garanti el. reklamasjon til hvor du kjøpte dette første gang. En evt reparasjon kan gjøres på et hvilket som helst dataverksted mot betaling. Jeg vil tro at du er moralsk forpliktet til å opplyse om dette til en evt. kjøper, men tror ikke denne problematikken er lovregulert. Du er likevel ansvarlig i henhold til norsk lov for kjøp og salg mellom private, relatert til gjenstandens tilstand ved salget. Om du da får halv pris av det som en gang var ny pris er vel heller tvilsomt. Jeg må legge til at jeg er ingen ekspert på slike forhold og min framstilling kan derfor være feilaktig. Etter mitt innlegg er jeg likevel sikker på at du vil få en rekke ekspertsvar ganske snart hvis jeg tar feil. Endret 29. august 2010 av -alias-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå